Annons

Fota i Afrika

Produkter
(logga in för att koppla)

pgarre

Medlem
Skall åka till Sydafrika, Namibia, Botswana och Zimbabwe i sommar och besöker naturligtvis flera nationalparker. Många frågor dyker naturligtvis upp. Jag har följande utrustning:
Canon 7D + 450
EF 70-200/f4 L USM
EF 50/1.8 II
EF-S 17-85/F4-5.6

Jag funderar på att ta med bägge husen för att slippa byta objektiv mitt ute i bushen.
Skall jag då ha 50/1.8 eller 17-85 på det andra huset?
Jag funderer på om jag skall skaffa teleconverter (EF Extender 1.4x), eller räcker mitt 70-200?

Kommentarer på mina funderingar plus andra tips mottages tacksamt
 

Birdman

Aktiv medlem
Om jag var i din sits skulle jag fundera på att införskaffa ett 300/4 och en 1.4x extender alternativt ett 100-400 zoom. Det kommer ge mer möjligheter till bilder på vilda djur.

// Daniel
 

Folke19

Aktiv medlem
Skall åka till Sydafrika, Namibia, Botswana och Zimbabwe i sommar och besöker naturligtvis flera nationalparker. Många frågor dyker naturligtvis upp. Jag har följande utrustning:
Canon 7D + 450
EF 70-200/f4 L USM
EF 50/1.8 II
EF-S 17-85/F4-5.6

Jag funderar på att ta med bägge husen för att slippa byta objektiv mitt ute i bushen.
Skall jag då ha 50/1.8 eller 17-85 på det andra huset?
Jag funderer på om jag skall skaffa teleconverter (EF Extender 1.4x), eller räcker mitt 70-200?

Kommentarer på mina funderingar plus andra tips mottages tacksamt
Tjena
Du skulle kanske satsa på ett större zoomoptik till din fina 7D.
Kanske EF70-300/4.5-5.6L alt 100-400/4-5.6L eller varför inte Sigma:s 120-400 optik.

Du borde ha med dig en ordentlig bönpåse som du kan lägga på dörrsida och vila optiken.Suveränt lovar.
Enbenstativ funkar i "safari-bussar, jeepar" men svårare om du sitter i vanlig "jeep" typ baksätet.
 

pgarre

Medlem
Tack för alla kommentarer. Jag har funderat färdigt och det blev inköp av ett 100-400/4-5.6L. Så nu har jag något att leka med i vår. Skall kolla upp bönpåse också, bör väl inte göra lika stort hål i plånboken som objektivet.
 

Folke19

Aktiv medlem
Tack för alla kommentarer. Jag har funderat färdigt och det blev inköp av ett 100-400/4-5.6L. Så nu har jag något att leka med i vår. Skall kolla upp bönpåse också, bör väl inte göra lika stort hål i plånboken som objektivet.
Kolla gärna på en GOBI bönpåse. Borde kosta kring 1000-1500kr.
http://www.gobi.nu/produkter.htm
Kamera och objektiv kommer ligga stilla då du fotograferar.
Ha det ! MVH Jonas
 

ErlandH

Aktiv medlem
... det blev inköp av ett 100-400/4-5.6L. Så nu har jag något att leka med i vår. Skall kolla upp bönpåse också...
Det tror jag inte att du ska behöva ångra. Glöm inte att ta med en riktigt bra kikare på safarin också!

Bönpåse har jag personligen aldrig känt behov av, skulle bli helt fel höjd för mig. Vänster armbåge mot knäet och/eller höger armbåge mot fönsterramen brukar ge kameran tillräcklig stabilitet.
 
ANNONS