Annons

Fota i mörka förhållanden

Produkter
(logga in för att koppla)

simon.dellbrant

Aktiv medlem
Fotar mycket motocross men nu när det är vintertid så blir det ofta väldigt mörka och gråa förhållanden att fota i, jag har testat att höja iso till 1000 men direkt så tycker jag bilderna blir alldeles för brusiga. Har funderat på att skaffa mig en blixt om man nu får använda det när man fotar motocross. Använder en d5100 och objektivet sigma 70-200 2.8 , har ni några förslag vad jag ska göra?

tack på förhand
 
Fotar mycket motocross men nu när det är vintertid så blir det ofta väldigt mörka och gråa förhållanden att fota i, jag har testat att höja iso till 1000 men direkt så tycker jag bilderna blir alldeles för brusiga. Har funderat på att skaffa mig en blixt om man nu får använda det när man fotar motocross. Använder en d5100 och objektivet sigma 70-200 2.8 , har ni några förslag vad jag ska göra?

tack på förhand

Vad använder du för inställningar i övrigt? Typ slutare och bländare?

Men risken är att du måste leva med bruset, dvs du måste dra upp ISO't för att få hyfsat ljusa bilder.
Man kan dock reducera en del av bruset i efterhand.

Vill du få mindre brusiga bilder vid ISO 1000 måste du i så fall byta upp dig till ett nyare kamerahus.
 
Antingen ett FF hus - dyrt.
ljusstarkare objektiv(o du har ju redan 2,8 så mycket mer bättre går knappast få) - dyrt
Blixt/blixtar - kräver ok från förare(mörkerseendet blir nog att lidande o ingen vill väl skada sig) - måste inte bli dyrt men det kan också bli hur dyrt som helst.

Eller leva med brus - 0 kr
 
Vad använder du för inställningar i övrigt? Typ slutare och bländare?

Men risken är att du måste leva med bruset, dvs du måste dra upp ISO't för att få hyfsat ljusa bilder.
Man kan dock reducera en del av bruset i efterhand.

Vill du få mindre brusiga bilder vid ISO 1000 måste du i så fall byta upp dig till ett nyare kamerahus.

När det är mörkt använder jag 2.8-3.2 ungefär, den vill jag använda kort tid då kör på 1/1000 och snabbare, skulle gärna byta upp mig till en bättre kamera men då gäller det ju att veta vilken. Kameran jag hat nu duger egentligen men ISO är kass
 
Antingen ett FF hus - dyrt.
ljusstarkare objektiv(o du har ju redan 2,8 så mycket mer bättre går knappast få) - dyrt
Blixt/blixtar - kräver ok från förare(mörkerseendet blir nog att lidande o ingen vill väl skada sig) - måste inte bli dyrt men det kan också bli hur dyrt som helst.

Eller leva med brus - 0 kr

Har sett på på vissa tävlingar att många använder blixt och det vore ju ett rätt billigt alternativ! Men som du säger kan dey bli farligt för förarna också
 
Det enda alternativet du har är att påverka sensorns ljuskännslighet. D.v.s. högre ISO.

Ljusstarkare objektiv ger inte så mycket då skärpedjupet blir så lidande att du kanske måste ställa om bländaren till kanske 3.5 ändå. Beror alltså helt på avstånd etc om du kan använda de kortare skärpedjup som en fullt öppen bländare ger.
Nästan alltid kommer man nog fram till att en 2.8 och en billigare 3.5-5.6 fungerar lika bra. Eller i vart fall att man tjänar på att använda det dyrare objektivet mer sällan än man trodde.
Kort skärpeljus medför att det är svårare att få ett rörligt objekt i fokus. Man överlämnar mer till slumpen.

Upp med ISO, du får brus som konsekvens. Lev med bruset. Använd filter typ Noise Ninje och liknande.
Eller skaffa kamera med större sensor. Större sensor betyder mindre brus på samma megapixelantalt. OFTAST.. Gammal större sensor kan vara brusigare än en ny mindre.
Tekniken går frammåt.

I ditt fall tjänar du mest på att satsa pengarna på kamera med bra sensor och väldigt lite på just optiken.

Blixt visste du redan om ;)
 
Det första jag reagerar på är den snabba slutartiden du försöker hålla dig till 1/1000, då fryser du nästa hjulen så den ser parkerad ut. Jag tycker du ska behålla kameran och träna på panorering med längre slutartider, det är mitt råd. :)
 
Det enda alternativet du har är att påverka sensorns ljuskännslighet. D.v.s. högre ISO.

Ljusstarkare objektiv ger inte så mycket då skärpedjupet blir så lidande att du kanske måste ställa om bländaren till kanske 3.5 ändå. Beror alltså helt på avstånd etc om du kan använda de kortare skärpedjup som en fullt öppen bländare ger.
Nästan alltid kommer man nog fram till att en 2.8 och en billigare 3.5-5.6 fungerar lika bra. Eller i vart fall att man tjänar på att använda det dyrare objektivet mer sällan än man trodde.
Kort skärpeljus medför att det är svårare att få ett rörligt objekt i fokus. Man överlämnar mer till slumpen.

Upp med ISO, du får brus som konsekvens. Lev med bruset. Använd filter typ Noise Ninje och liknande.
Eller skaffa kamera med större sensor. Större sensor betyder mindre brus på samma megapixelantalt. OFTAST.. Gammal större sensor kan vara brusigare än en ny mindre.
Tekniken går frammåt.

I ditt fall tjänar du mest på att satsa pengarna på kamera med bra sensor och väldigt lite på just optiken.

Blixt visste du redan om ;)
Har vart inne på en d7100 tror du det funkar?
 
Det första jag reagerar på är den snabba slutartiden du försöker hålla dig till 1/1000, då fryser du nästa hjulen så den ser parkerad ut. Jag tycker du ska behålla kameran och träna på panorering med längre slutartider, det är mitt råd. :)

Tycker att bilderna blir bäst med snabb slutartid, just för resultatet jag vill ha!
 
Har vart inne på en d7100 tror du det funkar?

För just brus vid höga ISO (tycker iofs inte ISO 1000 är så högt, men det är en smaksak) vinner du nästan ingenting genom att byta från D5100 till D7100. D5100 är redan ungefär så bra som DX-kameror blir i dag på brusegenskaper. Skillnaderna är i alla fall inte stora.

Byter du till FX vinner du i runda slängar ett steg. Lite plusminus beroende på precis vilken kamera. Men som du säkert vet tappar du då också räckvidd.
 
Tycker att bilderna blir bäst med snabb slutartid, just för resultatet jag vill ha!
Men du tyckte ju att de blev för brusiga:)

D5100 har samma sensor som D7000 och den är fortfarande bland de bästa bland APS-C. Sensorn i D7100 har knappast bättre ISO-egenskaper (brus på höga ISO). Du borde utan vidare kunna använda ISO 3200 och sedan brusreducera i efterbehandlingen. Utgår att du plåtar i RAW så det finns möjlighet att redigera lite mer omfattande. Jag tror också att du kan använda lite längre slutartid, kanske upp till ett steg. Snyggaste resultatet får man nog genom att panorera med kanske 1/100 s, men det kräver en hel del övning och koncentration för att bli bra.
Avstå från att granska bilderna i 100% på skärmen:)
 
Men du tyckte ju att de blev för brusiga:)

D5100 har samma sensor som D7000 och den är fortfarande bland de bästa bland APS-C. Sensorn i D7100 har knappast bättre ISO-egenskaper (brus på höga ISO). Du borde utan vidare kunna använda ISO 3200 och sedan brusreducera i efterbehandlingen. Utgår att du plåtar i RAW så det finns möjlighet att redigera lite mer omfattande. Jag tror också att du kan använda lite längre slutartid, kanske upp till ett steg. Snyggaste resultatet får man nog genom att panorera med kanske 1/100 s, men det kräver en hel del övning och koncentration för att bli bra.
Avstå från att granska bilderna i 100% på skärmen:)

Okej tack så mycket ska testa :)
 
ANNONS
Götaplatsens Foto