Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota i rörelse

Produkter
(logga in för att koppla)

Ninni800

Ny medlem
Hej!

Jag är precis på gång och ska köpa en systemkamera och skulle uppskatta lite råd o tips från er som kan det här lite bättre. Själv är jag helt nybörjare, har bara använt mobilen...

I första hand ska jag fota djur, hundar, i rörelse utomhus. Ibland på lite längre avstånd. Sedan ska jag självklart kunna ta andra bilder också men det klarar väl de flesta av :) (typ semesterbilder o så)

Vad ska man tänka på? Tips om bra kamera. Måste man köpa speciellt objektiv eller brukar standard som följer med duga för detta? (det är väl kameran som är avgörande för att ta i rörelse, eller är det objektivet?)

Min budget ligger kanske på 6 000 kr, får man nåt vettigt för det? Och ja, allt blir väl bättre än med mobilen, men ändå..

Tackar för hjälpen!

Nya Canon 1200D med kitobjektivet 18-55 is och telezoomen 55-200 borde du få för din budget. Det finns motsvarigheter för ungefär samma summa hos Nikon också.

Att fota snabba hundar som springer o räkna med att kameran skall hålla hunden i följande fokus...
Det kräver en hel del av både kamera o objektiv.
Det billigare funkar till en viss gräns sen ökar prislappen dramatiskt.

Jag tror nyckelordet här är utomhus. Så länge det är bra ljus klarar sig de flesta modellerna hyfsat bra. Det är när du flyttar inomhus (eller fotar i kvällsljus/mörker) som de extrema kraven på utrustning kommer.

ErlandH tycker jag har ett vettigt förslag. Om du fastnar kommer du dock förr eller senare önska bättre/dyrare utrustning. Det finns i princip ingen övre gräns inom detta segment, men så länge du är utomhus kommer du ganska långt med ErlandHs förslag.

Hej Nina

Jag va ute efter samma sak som du när jag köpte kamera. Jag ville få bra bilder på mina hundar. Jag hade en Nikon d3100 innan som jag började med, men va aldrig riktigt nöjd över resultatet. Dock hade jag kitobjektivet 18-55 samt Tamrons billigaste 70-300, vilket nog förklarar varför jag aldrig fick riktigt fina bilder, men sålde denna till en kompis.

Valet föll då på en Nikon d5200 med kitobjektivet 18-105, samt väska och minneskort för 6900kr hos kameradoktorn.
Jag ville ha en bra kamera, som även är skaplig på att filma, samt kunde skjuta ganska många bilder i sekunden, eftersom att just ögonblicket av bilden på hunden kan vara den finaste.

Jag valde paketet med detta kitobjektiv, för att jag ville ha nått riktigt allround. 18-55 tyckte jag var för litet, och 70-300 va alldeles för bökigt vid snabba kort, samt hålla på och byta objektiv ville jag inte heller göra. Såg att detta va de bästa till allround jag hittade, och jag ångrar mig inte en sekund. Efter man lärt sig att ställa in kameran manuellt, samt lärt sig efterbehandla lite, så får man dom där riktigt perfekta bilderna på hundarna.

De går inte direktlänka till produkten, men artikelnr är 10100790 och hemsidan är www.kameradoktorn.se

Kan du inte börja med att försöka låna ngn kamera av ngn o testa om det funkar.
Funkar det så har du svaret i din hand. Funkar det inte så kan du fortsätta med att presentera vad du har testat med o på vilket sätt du inte är nöjd.
Då är det lättare att ge råd.

Titta gärna på Nikon D3300, tycker Nikon har varit generösa med den modellen, den har en mycket fin sensor bland annat med bra lågljusegenskaper.

//Bengt.

ANNONS
Götaplatsens Foto