Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota i Ridhus! Hur ska jag göra?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Ludix

Aktiv medlem
Thunderbird skrev:
Hästarna är inte rädda för blixten, dom hinner inte uppfatta den. Jag vet, för jag har fotat tiotusentals bilder i vinnarcirklen på Täby Galopp med blixt. Däremot kan det vara svårt att få blixten att räcka till i ett ridhus. Därmed så är det bättre med ljusstarka objektiv/hög ISO

/ E
Lite skilda åsikter låter de som;)
Fast är det kanske skillnad att galoppen fotograferar du utomhus, blixten kanske inte riktigt märks av på så sätt.
Få se om blixten räcker, tänker att om man kör ISO 1250, zoomar blixten till 85mm och kör högsta styrkan kanske den kan nå? Har iaf varit ute lite nu och provfotat pållen nu när det mörknat. Ordentligt mörkt till o med. Upplever att kameran gärna gör bilden ljusare än i värkligheten, så¨en underexponering ska nog fungera. Bilderna tog jag med ISO 1600 och uppåt, messtadels ISO 3200. Kunde varit bättre, men tycker det blir acceptabelt iaf(utan blixt)=). Nu kunde jag ju klart stå nära hästen, men de e lite övning.

Tacksam för svaren=)
 
Senast ändrad:

AKB

Aktiv medlem
Thunderbird skrev:
Hästarna är inte rädda för blixten, dom hinner inte uppfatta den. Jag vet, för jag har fotat tiotusentals bilder i vinnarcirklen på Täby Galopp med blixt. Däremot kan det vara svårt att få blixten att räcka till i ett ridhus. Därmed så är det bättre med ljusstarka objektiv/hög ISO

/ E
Och jag skulle få stryk om jag fotade en dressyrtävling med blixt... :)

/AK
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Blixt eller inte det är ju så himla enkelt.

Fråga!

Vill inte "indianen" ha blixt så är det avgjort.

Sedan när det gäller blixt...
Jag har aldrig hört talas om en häst som springer bara för att det är oväder med åska men det kanske bara jag som inte känner hästfolk.

Och jag har för mig att det under Göteborgs horse show blixtrade ofta på läktarna.

Men jag kan ju ha helt fel, förutom i fallet med att fråga först.
 

vaktis100

Aktiv medlem
Erik Schalin skrev:
Sedan när det gäller blixt...
Jag har aldrig hört talas om en häst som springer bara för att det är oväder med åska men det kanske bara jag som inte känner hästfolk.

Och jag har för mig att det under Göteborgs horse show blixtrade ofta på läktarna.

Men jag kan ju ha helt fel, förutom i fallet med att fråga först.
På göteborgs horse show är det vanliga pocketkameror med inbyggd blixt som folk inte har vett att stänga av men ledtalet på dom är så dåligt att blixten knappt lyser upp tupén på gubben framför än mindre hästen som hoppar 30 meter därifrån i mycket bättre ljus så dom märker inte dom skitblixtarna, det är helt annorlunda i ett mörkt ridhus med en blixt med ledtal 52 på full effekt och hästar som inte är vana vid samma uppståndelse som galopp, hopp och travhästar! Lär er att skilja på dom.
 
Senast ändrad:

Aton_

Aktiv medlem
vaktis100 skrev:
På göteborgs horse show är det vanliga pocketkameror med inbyggd blixt som folk inte har vett att stänga av men ledtalet på dom är så dåligt att blixten knappt lyser upp tupén på gubben framför ...
 

effem

Aktiv medlem
Photoshop

Jag fotograferar en del i ridhus med en D70. Oftast högsta ISO, inställd på antingen S eller A. Ställer jag in på A(parture) så väljer jag största bländare för att få så snabb slutartid som möjlig. Kör även ofta med manuell skärpa eftersom kameran kan ha svårt att ställa in på rätt objekt. Aldrig blixt - en del hästar blir nervösa och man vill ju inte störa.
Och sedan kommer det viktigaste: efterbehandling i Photoshop. Där kan man fixa till mörka kort. Man kan rätta till färger. Ja man kan fixa det mesta. Åtgärdar man kornigheten som man får p.g.a. hög ISO så måste man tyvärr betala med skärpa.
 

Ullmerkott

Aktiv medlem
Erik Schalin skrev:
Och jag har för mig att det under Göteborgs horse show blixtrade ofta på läktarna.

Sen kan man ju tänka sig att hästarna på så stora tävlingar har något mer kameravana än de flesta andra hästar.

De flesta hästar jag känner skulle över huvud taget inte våga gå in på banan på en så stor tävling^^
 

Ludix

Aktiv medlem
Ullmerkott skrev:
Då kan det ju vara smart att vänja dem innan de ska visas upp eller vad det nu var tråden handlade om. ;)
Tråden handlar här o med om Pållar;)

Skämt åt sido, har utfört min ridhusuppgift i idag, tog ca 12h. Gick helt okej tycker jag, fick bli flitigt användande av mitt ljusstarka fasta samt ett högt ISO värde. För mindre utrstkifter och på webben duger det gott, och det var på sin hemsida uppdragsgivaren ville ha bilderna=) Med tanke på förhållanderna är jag nöjd. Blixten fick bli hemma trots allt pga dåligt med ström^^

Tackar för alla svar, nu har jag fått erfara något nytt=)

Tråkit med staketet, samt att färgerna inte riktigt ser ut som dom ska på internet. Bilden är för övrigt brusreducerad i efterhand, men skippar nog de på övriga.
 

Bilagor

Senast ändrad:

effem

Aktiv medlem
Ingen dålig bild alls. Staketet kunde du ju inte göra något åt - om du inte fick gå innanför. Har du frågat? Många fotografer är alldeles för blyga. Att fråga kostar inget och man kan bara få ett nej.
 

Ludix

Aktiv medlem
effem skrev:
Ingen dålig bild alls. Staketet kunde du ju inte göra något åt - om du inte fick gå innanför. Har du frågat? Många fotografer är alldeles för blyga. Att fråga kostar inget och man kan bara få ett nej.
Jodå, var faktiskt sketa blyg till en början:) Just när jag satt på teori med 50 pers bakom mig kändes det lite svettigt. Kameran hördes över halva lokalen, samt att man inte störa han som talade(indianen). Men men, jag hade fått lov o fotogrera där så, efter en stund blev den en hög med bilder. Hon som jag tog bilderna åt skulle sedan fråga om jag kunde stå där nere. Fick aldrig nått svar dock. Men när det sedan var våran hests tur så tog ja mig i kragen och gick ner. Men lik förbaskat va staketet i vägen. Men men, lyckades ett få tal gånger köra in kameran mellan gallrena o få nårra bilder:) Tyvärr va då hästen inte i rörelse.
 

Bilagor

vekhyttan

Aktiv medlem
Blir nog hårt att klona bort staketet. Bilderna är ju helt OK.
Har själv fotat dotterns ridlektioner en del och deras ridhus är becksvart så det är blixt som gäller. Kör då med ISO 800(D50'n pallar inte så mycket mera) och 1/30 och max bländare på kitobjektivet (18-55) (sitter nära) och drar ned blixten 1-2 steg blir ganska OK. Hästarna reagerar inte över huvudtaget på blixten så det går att få dem att bli vana, de reagerade inte första gången heller.
Har även en 50/1.8D men AF blir allsdeles för långsam i alla fall på min D50.

Men har man en ny kamera med bra ISO egenskaper (D300) och ljusstarka objektiv så är det ju enklare eller fusk som jag läste någon stans. ;-)

/Andreas
 

Barkbröd

Aktiv medlem
SM0SBI skrev:
Du behöver inget gråkort. Du kör ju digitalt, bara att ta ett par provbilder och kolla att det hamnar innom det du kan se på histogrammet. Kör även RAW så kan du justera exponeringen en del i eftehand.

Nja, gråkortet rekommenderar jag ändå, histogrammet fungerar inte alls. Om exponeringen bestäms mot marken kommer bilderna att bli överexponerade även om histogrammet ser ok ut. Vitsen med gråkortet (i stabilt ljus, t.ex. i ett ridhus) är ju att bestämma en exponering som fungerar oavsett bakgrund. Välj sedan manuell inställning, fota raw och finjustera de bilder som möjligen behöver det efteråt.


Ludix skrev:
Skämt åt sido, har utfört min ridhusuppgift i idag, tog ca 12h. Gick helt okej tycker jag, fick bli flitigt användande av mitt ljusstarka fasta samt ett högt ISO värde.

Bilderna blev bra tycker jag, du har lyckats ganska väl med vitbalans och exponering. Bra val att lämna blixten hemma.

Kollade några bilder från senaste fotograferingen i ridhuset. ISO1600, 1/160, f2,5 eller f2,8 var det som gällde då. Utan blixt. Alla bilder blev inte skarpa trots att de bara skrittade.


/Ove
 
ANNONS