Annons

Nikon - hur ska jag bestycka min väska?

Produkter
(logga in för att koppla)

mrhansson

Ny medlem
Jag står inför fullbordat faktum att min D80 har passerat sitt bästföredatum. Jag är hobby fotograf som inte bara fotar en typ av foto och behöver något som klarar de mesta. Jag använder kamera både till dokumentation och för att försöker fånga vackra bilder.

Min kameraväska består av följande exklusive stativ och remote:
Nikon SB-600 (Blixt)
Nikon 50mm AF f/1.4D Nikkor
Nikon Nikkor AF-S DX 18-200/3,5-5,6 VR II
Nikon AF-S DX Micro NIKKOR 40mm f/2.8G

Nu är frågan hur jag ska tänka:
Alt1 - Köp D750 ser kanon ut behåll allt annat och satsa allt på huset
Alt2 - Köp D610 och kanske komplettera med något objektiv (Vilket?) Fullformat är rätt väg att gå.
Alt3 - Köp d7100 och komplettera med Nikon AF-S 24-70/2,8. Kameran och nytt objektiv kommer bli strålande vänta med att gå upp till fullformat (tills du kan behärska det bättre)

Tacksam för kloka tankar och idéer

mvh
Martin.

Jag står inför fullbordat faktum att min D80 har passerat sitt bästföredatum. Jag är hobby fotograf som inte bara fotar en typ av foto och behöver något som klarar de mesta. Jag använder kamera både till dokumentation och för att försöker fånga vackra bilder.

Min kameraväska består av följande exklusive stativ och remote:
Nikon SB-600 (Blixt)
Nikon 50mm AF f/1.4D Nikkor
Nikon Nikkor AF-S DX 18-200/3,5-5,6 VR II
Nikon AF-S DX Micro NIKKOR 40mm f/2.8G

Alt2 - Köp D610 och kanske komplettera med något objektiv (Vilket?) Fullformat är rätt väg att gå.
Alt3 - Köp d7100 och komplettera med Nikon AF-S 24-70/2,8. Kameran och nytt objektiv kommer bli strålande vänta med att gå upp till fullformat (tills du kan behärska det bättre)

Tacksam för kloka tankar och idéer

mvh
Martin.

Går du över till FX har du ju bara ett objektiv, så av dina FX-alternativ hade jag valt D610 och satsat på mer objektiv. Ett annat alternativ kan ju vara en beg D800? Är ju ganska "billiga" nu när D810 är släppt

Hej! Skulle nog satsa på ett D7000 alt D7100! Det är DU som fotograferar och inte din nya kamera!
Tycker att det är onödigt att lägga så pass mycket pengar på FX för din del för isf kan du sälja allt förutom 50 1,4D och skaffa dig gamla 60mm macro alt 105mm macro (5k) 24-70 2.8G (8-10k) 70-200 (8-10k) mm mm

Följ annonser här på fotosidan, det säljas ibland billiga kameror. Lycka till i alla fall ;)

De alternativ du presenterar är alltså att antigen köpa en FX kamera och fortsätta att använda dina DX-objektiv på den eller att köpa en DX-kamera och ett dyrt FX-objektiv. Inget av dem låter särskilt lyckat i mina öron.

I ditt fall skulle jag nog välja Alt2; En D600 eller D610 med en bra glugg. 24-70 f/2,8 om du har råd. 24-120 f/4 om du föredrar större omfång eller 24-85 f/3,5-4,5 om det blir trångt i budgeten. Annars köp D7100 och kör vidare med de gluggar du har.

FX och bygga på med Nikons fasta 1,8 serie kan vara en ide? Om man tål distorsion är även 18-35g ett skarpt och lätt objektiv till en FX. Annars så är ju 24-70/2.8 normalzoomen för FX.

Tack för er input :)
Jag gick den billiga vägen nu och köpte en D7100.
Nån som kan rekommendera ett bra objektiv nu när jag fick pengar "över"?

Grattis!

35mm, 50 mm, 85 mm. 18-200 är också bra, går på cirka 3300:- du behöver inte mer förutom makron...

Edit: Du har je redan det mesta, och låna andra objektiv från folk och testa om det e värt att skaffa sig mer. En fast 24:a eller 28:a borde du utforska ;)

Tack för er input :)
Jag gick den billiga vägen nu och köpte en D7100.
Nån som kan rekommendera ett bra objektiv nu när jag fick pengar "över"?

Om du gillar 18-200 så är det väl bara att köra på den. Den klarar ju av det mesta brännviddsmässigt. Ett bra porträttobjektiv har du ju också redan i 50:an.

Kanske ett vidvinkelobjektiv som Sigma 10-20 mm eller en ljusstark normal som Nikon 28 mm f/1,8

ANNONS
Götaplatsens Foto