Annons

Fota månen

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Wow, vilken måne!

"if a 16.1 inch pizza is “super" to you, compared with a 16.0 inch pizza, then we have an issue of vocabulary.."


"This month's “Super Moon” is 1% brighter than last month’s non-Super Moon."

-Neil Degrassi
Jo det kan man säga, supermånen ska väl vara 14% större (=närmare) än normalt. 14% större (dvs diametern) blir ungefär 30% starkare månsken och det tycker i alla fall jag att jag kan se med blotta ögat, det var rejält månsken, hjälpt av bra väder.

Med kamera i handen är det svårare.

Inget jag springer benen av mig att fota men gärna tittar på hemifrån.
 

PMD

Aktiv medlem
Men det var ett inlägg om ett uttalande av Neil deGrasse Tyson som du invände mot. Det handlade om denna månads fullmåne jämfört med förra månadens.
 

iSolen.se

Guest
Men det var ett inlägg om ett uttalande av Neil deGrasse Tyson som du invände mot. Det handlade om denna månads fullmåne jämfört med förra månadens.
Det var den här biten jag reagerade på

""if a 16.1 inch pizza is “super" to you, compared with a 16.0 inch pizza, then we have an issue of vocabulary..""

I övrigt är det utrett.
 

PMD

Aktiv medlem
Såvitt jag begriper så gör Tyson en analogi mellan två pizzor och förra respektive denna månadens fullmåne, och skillnaden i storlek är knappast 14%.

Neil deGrasse Tyson är astrofysiker så han borde väl ha koll på det här?
 

iSolen.se

Guest
Såvitt jag begriper så gör deGrasse Tyson en analogi mellan två pizzor och förra respektive denna månadens fullmåne, och skillnaden i storlek är knappast 14%.

Neil deGrasse Tyson är astrofysiker så han borde väl ha koll på det här?
Han antyder att det skulle vara den skillnaden som skulle vara super och det tycker inte jag. "Super" är att den är som störst och skillnaden är 14% i storlek och 30% i yta/ljusstyrka.
 

martinot

Aktiv medlem
Såvitt jag begriper så gör Tyson en analogi mellan två pizzor och förra respektive denna månadens fullmåne, och skillnaden i storlek är knappast 14%.

Neil deGrasse Tyson är astrofysiker så han borde väl ha koll på det här?
Pizzor finns i alla möjliga storlekar. Vissa maxi/familjepizzor kanske bara skiljer några procent emellan i radie, men det kan ändå bli en del extra fyllning som går åt. Oavsett detta så skiljer det en hel del i radie mellan minipizzor och maxi/familjeversionerna.

Jo, astrofysiker skall (vad jag har hört iaf.) tydligen ha en ovanligt hög pizzakonsumtion.
 

holmbo

Aktiv medlem
Vill man ha mycket detaljer på månen är det bättre att ta bilden några dar före eller efter fullmåne då det blir skuggor av berg och kratrar. Vid fullmånen blir det ju inga skuggor.
Den här bilden är från i kväll. Lite tajt beskuren för att visa detaljerna. 850mm, 1/200 sek, f8, 100 ISO.
Med lite bildbehandling går det att klämma ur en hel del detaljer ur vår jätteost :)

//Lars
 

Bilagor

lonian

Aktiv medlem
Vill man ha mycket detaljer på månen är det bättre att ta bilden några dar före eller efter fullmåne då det blir skuggor av berg och kratrar. Vid fullmånen blir det ju inga skuggor.
Den här bilden är från i kväll. Lite tajt beskuren för att visa detaljerna. 850mm, 1/200 sek, f8, 100 ISO.
Med lite bildbehandling går det att klämma ur en hel del detaljer ur vår jätteost :)

//Lars
Den bilden med en persons siluett framför hade vart ball. Men man skulle väl ha fått fota nedanför ett berg eller liknande.
 

PMD

Aktiv medlem
Han antyder att det skulle vara den skillnaden som skulle vara super och det tycker inte jag. "Super" är att den är som störst och skillnaden är 14% i storlek och 30% i yta/ljusstyrka.
OK, i så fall är inte denna månads fullmåne en supermåne.
(. Och Aftonbladet har fel. Igen! .)

Han antyder ingenting. Han påpekar att det är lite fånigt att kalla den senaste fullmånen för en supermåne.
 

PMD

Aktiv medlem
Pizzor finns i alla möjliga storlekar. Vissa maxi/familjepizzor kanske bara skiljer några procent emellan i radie, men det kan ändå bli en del extra fyllning som går åt. Oavsett detta så skiljer det en hel del i radie mellan minipizzor och maxi/familjeversionerna.
Öh? Läste du vad han skrev?

Jo, astrofysiker skall (vad jag har hört iaf.) tydligen ha en ovanligt hög pizzakonsumtion.
Nu ska jag vara nördigt tråkig och fråga hur du kommer till den slutsatsen. Nä, förresten, det ska jag inte ...
:)
 

Astroscapist

Aktiv medlem
OK, i så fall är inte denna månads fullmåne en supermåne.
(. Och Aftonbladet har fel. Igen! .)

Han antyder ingenting. Han påpekar att det är lite fånigt att kalla den senaste fullmånen för en supermåne.
Neil Degrasse Tyson,precis som jag ansåg det är överdrivet att göra en höna av en fjäder.
Skillnaderna mellan förra månadens vanliga fullmåne och söndagens supermåne är under 1% skillnad oavsett man räknar diameter, omkrets eller area.
De som uppfattade att det var stor skillnad visuellt mellan dessa månar skulle jag anta det berodde på media som la ett frö i allas huvudet som sedan växte till nåt stort.
Illustrerad Vetenskap har blivit en s.k. click bait tyvärr.
Jag älskar fota månen. Oavsett den är full, super eller halv. Bästa upplevelsen för mig var nog när det var total månförmörkelse under superfullmånen 2015. Det var verkligen en superfullmåne att fota.

/stefan
 

martinot

Aktiv medlem
Jag ser det enkelt.

Det är ungefär motsvarande sak med midsommar. Vi firar det dygn som är längst ljust under året, men det är en gradvis ändring som sker över tid. Om man sedan väljer att fira och uppmärksamma det, eller inte, är upp till var och en.

Märkligare än så är det inte.

(Pizzaskämt å sido; de är bara utfall av min enormt dåliga humor. :) )
 

martinot

Aktiv medlem
Jag ser det enkelt.

Det är ungefär motsvarande sak med midsommar. Vi firar det dygn som är längst ljust under året, men det är en gradvis ändring som sker över tid. Om man sedan väljer att fira och uppmärksamma det, eller inte, är upp till var och en.

Märkligare än så är det inte.

(Pizzaskämt å sido; de är bara utfall av min enormt dåliga humor. :) )
Förtydligande innan någon missuppfattar; jag ser alltså enkelt på saken/debatten (inte månen som jag själv helt missat att fota).
 

alfin

Aktiv medlem
Fotokonst från senaste supermånen. Hade jag haft ett känt konstfotonamn, skulle bilden säkert gått för mer än 200.000 kr på Bukowskis! ;)
 

Bilagor

ANNONS