Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota mat och inredning inomhus, vilka objektiv behöver jag?

Produkter
(logga in för att koppla)

prsson

Medlem
Hej!
Behöver ha goda råd om vad jag behöver för objektiv för att fota mat och inomhus interiörer.
Har en canon eos 60d. Funderar på att köpa ett fast objektiv men blir inte klok på vad som lämpar sig bäst.

Mvh Tim

För att fota mat skulle du kunna använda t.ex ett 50mm objektiv de brukar ha en närgräns på ungefär en halv meter vilket borde vara tillräckligt för att du ska komma åt att ljussätta. Du får en "förstoring" på ungefär 0.3 ggr på sensorn, vilket då gör att ett föremål som är ca 8x5 cm kommer att fylla sensorn. Behöver du fotografera mindre matbitar än så kan du behöva ett makroobjetiv. Det kan då vara ide att välja brännvidd kring 100 mm så att du kommer en bit ifrån ditt motiv och inte skuggar det med kameran av misstag.

För intriörer skulle du kunna ha användning av någon form av vidvinkel. Gärna någon vidvinklig zoom någonstans i området omkring 10-20 mm, Jag använder inte Canon själv så jag har inte så bra koll på vad som finns att tillgå för Canon i det brännviddsområdet, men det kan säkert andra upplysa om. Ett objektiv på 10 mm kommer att ge tydlig vidvinkeleffekt och saker i förgrunden kommer att se större ut än vad de egentligen är, ungefär som mäklare gör för att få lägeheter att se större ut. Ett objektiv på 20 mm kommer inte att ge så påtagliga effekter.

För intriörer skulle du kunna ha användning av någon form av vidvinkel. Gärna någon vidvinklig zoom någonstans i området omkring 10-20 mm, Jag använder inte Canon själv så jag har inte så bra koll på vad som finns att tillgå för Canon i det brännviddsområdet, men det kan säkert andra upplysa om. Ett objektiv på 10 mm kommer att ge tydlig vidvinkeleffekt och saker i förgrunden kommer att se större ut än vad de egentligen är, ungefär som mäklare gör för att få lägeheter att se större ut. Ett objektiv på 20 mm kommer inte att ge så påtagliga effekter.

Canon har ett 10-22mm objektiv som sägs vara riktigt bra. Till och med bättre än Nikons 10-24mm.

ANNONS
Götaplatsens Foto