Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fota med pistol?
- Trådstartare Idrus
- Start datum
Smw
Aktiv medlem
Hej!
Jag har en grym fotosession i mitt huvud, men har ett litet problem..
Får man använda en äkta oladdad pistol på en fotografering? Hon som ska hålla i vapnet
har inte licens. Sedan ska pistolen inte riktas mot henne/eller någon annan.
Någon som vet?
Hej !
Ingen aning, men lös problemet genom att använda nått
som bara ser äkta ut, fixa sen ev beteckningar , slitage mm i efterbehandling.
//MW
picturethis.se
Aktiv medlem
Problemet är väl snarare att hitta någon som har en pistol.
Någon som har licens på den alltså.
Surgeon
Aktiv medlem
Problemet är väl snarare att hitta någon som har en pistol.
???
Varför inte shoppa en replica på vilken affär som helst, varför måste det vara en riktig puffra?
Låter som att gå över Ån för att hämta vatten
//Micke
chrissan82
Aktiv medlem
Som sagts tidigare så ska licens- och vapenägaren vara närvarande och godkänna utlåningen.
Men, det ni ska tänka på är platsen ni är på. En skjutbana, gärna en undanskymd eller säker plats där (för att kunna avbryta vid upptäckt).
Övriga platser är det olagligt att bära och hantera vapen på annat sätt än vid transport.
Ser någon annan modellen bära vapnet kan det ta hus i h*e och ni har polisen efter er
Rådet är att skaffa en replika eller "photoshoppa". Men även med replika måste ni tänka på vart ni håller hus. Polisen tvekar inte att dra vapen i sådant läge.
Men, det ni ska tänka på är platsen ni är på. En skjutbana, gärna en undanskymd eller säker plats där (för att kunna avbryta vid upptäckt).
Övriga platser är det olagligt att bära och hantera vapen på annat sätt än vid transport.
Ser någon annan modellen bära vapnet kan det ta hus i h*e och ni har polisen efter er
Rådet är att skaffa en replika eller "photoshoppa". Men även med replika måste ni tänka på vart ni håller hus. Polisen tvekar inte att dra vapen i sådant läge.
Mcnab
Aktiv medlem
Jag kan inte se något problem med det.
Den som äger licensen på vapnet måste vara med, men modellen kan hålla i vapnet.
Modellen kan ju vara med och provskjuta med vapenägaren utan att det krävs något tillstånd.
Men det ska ju inte vara på en allmän plats, där får man inte ha vapen hur som helst.
Men ute på sin egen mark eller mark där ni har tillstånd att skjuta, som i skogen kan jag inte tänka mig att det skulle vara förbjudet att skjuta med vapnet, precis som med ett jaktvapen.
Den som äger licensen på vapnet måste vara med, men modellen kan hålla i vapnet.
Modellen kan ju vara med och provskjuta med vapenägaren utan att det krävs något tillstånd.
Men det ska ju inte vara på en allmän plats, där får man inte ha vapen hur som helst.
Men ute på sin egen mark eller mark där ni har tillstånd att skjuta, som i skogen kan jag inte tänka mig att det skulle vara förbjudet att skjuta med vapnet, precis som med ett jaktvapen.
smilfinken
Aktiv medlem
Sammanfattningsvis, och för att bekräfta (vissa) tidigare inlägg:
Man får hålla i (och skjuta med) ett vapen man inte själv har licens för, licensinnehavaren måste vara med. Detta kallas uppsiktsutlåning och skall naturligtvis ske på för ändamålet avsedd plats.
Man får skriva ut en (tidsbegränsad) lånelicens till en person som redan har en giltig licens för samma ändamål (jakt eller målskjutning, rimligtvis). I detta fallet behöver inte licensinnehavaren närvara, och man behöver inte söka något ytterligare tillstånd för att göra detta.
Att genomföra fotograferingen är nog inget problem i sig, så länge man tänker på säkerheten och befinner sig på en plats där man får bedriva skytte till att börja med. Skulle man ställa sig på stadens torg och göra detta spelar det nog ingen roll hur många plakat, regissörer och ljusformare man ställt upp.
Det enklaste och bästa (om man nu inte känner någon som bedriver tävlingsskytte med pistol) är förmodligen att köpa eller låna en replika (finns väldigt naturtrogna airsoftpistoler, tixempel) och hitta en enslig plats där ingen kan missförstå situationen.
Man får hålla i (och skjuta med) ett vapen man inte själv har licens för, licensinnehavaren måste vara med. Detta kallas uppsiktsutlåning och skall naturligtvis ske på för ändamålet avsedd plats.
Man får skriva ut en (tidsbegränsad) lånelicens till en person som redan har en giltig licens för samma ändamål (jakt eller målskjutning, rimligtvis). I detta fallet behöver inte licensinnehavaren närvara, och man behöver inte söka något ytterligare tillstånd för att göra detta.
Att genomföra fotograferingen är nog inget problem i sig, så länge man tänker på säkerheten och befinner sig på en plats där man får bedriva skytte till att börja med. Skulle man ställa sig på stadens torg och göra detta spelar det nog ingen roll hur många plakat, regissörer och ljusformare man ställt upp.
Det enklaste och bästa (om man nu inte känner någon som bedriver tävlingsskytte med pistol) är förmodligen att köpa eller låna en replika (finns väldigt naturtrogna airsoftpistoler, tixempel) och hitta en enslig plats där ingen kan missförstå situationen.
nopl
Aktiv medlem
http://www.airsoftsverige.com
Fråga i forumen om det finns någon i närheten där du bor som kan låna ut lite leksaker
Fråga i forumen om det finns någon i närheten där du bor som kan låna ut lite leksaker
Mcnab
Aktiv medlem
.
Undra om inte detta ändrades för några år sedan......... Jag tror, om jag minns rätt att du även måste söka lånelicens av Polisen för att få låna med och provskjuta ett vapen ifrån handlaren, även om du har egen licens. Och likaså för att låna vapen av en kompis som inte är med på jakten.
Finns iallafall en lånelicens ansökan.
http://www.polisen.se/Vastra_Gotala...anketter/Ansokan-om-tillstand-att-lana-vapen/
Mcnab
Aktiv medlem
Nja, detta gäller om man inte redan har tillstånd för vapen av samma typ som man ska låna, dvs hagelgevär eller kulgevär klass 1, 2, 3 eller 4 (eller klass 1, då kan man låna kulgevär klass 1-4 utan extra tillstånd). Ex. har man ett tillstånd för kulvapen klass 3, men vill låna ett kulvapen klass 1, behöver man intyget. Har man ett tillstånd för kulvapen klass 1, och vill låna ett kulvapen klass 1, behöver man inte just den här byråkratiska akrobatövningen.
Men det är det jag tror de har ändrat........
Lånelicensen som man förut skrev ut är man nu tvungen att söka hos Polisen, även om du har samma Klass på licensen.
Men jag kan komma ihåg fel eller så ändrades det igen.
smilfinken
Aktiv medlem
Nja, detta gäller om man inte redan har tillstånd för vapen av samma typ som man ska låna, dvs hagelgevär eller kulgevär klass 1, 2-4 (med klass 1 så kan man dock låna kulgevär klass 1-4 utan extra tillstånd). Ex. har man ett tillstånd för kulvapen klass 3, men vill låna ett kulvapen klass 1, behöver man intyget. Har man ett tillstånd för kulvapen klass 1, och vill låna ett kulvapen klass 1, behöver man inte just den här byråkratiska akrobatövningen.
I dina exempel är det "Intyg om lån av skjutvapen" som skall fyllas i, och medföras av den som lånar.
Clubson
Aktiv medlem
Men varför riktigt vapen!
Förklara lite vad du vill göra ! Softisar är ju fritt fram...men vifta med "riktiga vapen" brukar inte falla någon klubb i smaken...ifall den får nys om det!
Jag tog en...men den är ju sjukt rumsren!
http://obj.fotosidan.se/obj/photo/98/9825d4d41872ea8e55346cc70f07a7a4.jpg
Förklara lite vad du vill göra ! Softisar är ju fritt fram...men vifta med "riktiga vapen" brukar inte falla någon klubb i smaken...ifall den får nys om det!
Jag tog en...men den är ju sjukt rumsren!
http://obj.fotosidan.se/obj/photo/98/9825d4d41872ea8e55346cc70f07a7a4.jpg
Mcnab
Aktiv medlem
En sak jägareförbundet gör rätt är iaf att sammanställa vad som gäller årligen:
http://www.jagareforbundet.se/en/Ja...ar/Vilka-regler-galler-vid-utlaning-av-vapen/
Man behöver ju skriva en lånehandling vid samtliga utlån utanför familjen, och en sådan förlaga tillhandahåller polisen. Det kanske var det du tänkte på?
Japp så var det
smilfinken
Aktiv medlem
Om man å andra sidan kontaktar en förening, så finns det nog bra chanser att någon ställer upp och hjälper till för att man tycker det är en kul grej (om det inte rör sig om nåt mindre politiskt korrekt motiv då). Det blir sannolikt på skjutbanan, vilket kanske inte alltid passar in i den tänkta scenen.
smilfinken
Aktiv medlem
Det stämmer bra det.
Det var inte meningen att skriva dig på näsan, alltså.
Clubson
Aktiv medlem
Om man å andra sidan kontaktar en förening, så finns det nog bra chanser att någon ställer upp och hjälper till för att man tycker det är en kul grej (om det inte rör sig om nåt mindre politiskt korrekt motiv då). Det blir sannolikt på skjutbanan, vilket kanske inte alltid passar in i den tänkta scenen.![]()
Jupp ...men det är ju själva pudelns kärna! TS propsar på riktigt vapen...man blir nyfiken hur och vad ts vill skapa där inte ett Soft airvapen kan fylla! ;-)