Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota nu under julen

Produkter
(logga in för att koppla)

Zappzys

Avslutat medlemskap
Hej på er!
Här har jag yterligare en fråga över inställningar jag skule behöva ha hjälp med...:)

Har en Nikon D40 och ska ta med mig kameran nu på julafton & föröka ta några fina bilder av dottern & resterande folk.
Förra årets foton blev en katastrof vad gäller det *mysiga* ljuset som finns från julgranen exempelvis.. (använde dock då en olympus mju700)
Men denna gången ska jag INTE misslyckas.
Vill lyckas få med den mysiga stämningen i korten, undvika så mkt brus & oskärpa som möjligt & även kunna få att personerna inte blir alltför ljusa eller mörka. (använder den inbyggda blixten).
Har testat & fotat dottern lite framför julgranen här hemma men inte hittat den perfekta lösningen för vilka inställningar jag ska ha....
Jag har iaf kommit underfund med att om jag använder (långsam blixt) så lyckas jag få d mysiga ljuset med i bilden + lite extra ljus över dottern. Men bilderna hittills har blivit alldeles för röda konstigt nog. Och hur ska jag ställa bländare & slutartiden & iso, vad bör jag ligga runt ungefär? Stativ kommer jag använda här hemma men ej när vi åker iväg på julafton. När jag har stativ så kommer personerna sitta stilla & på julafton kan jag knappast tänka mig att dom kan vara stilla. Så vill då kunna lyckas frysa rörelserna så man slipper fartränder från personerna....
Lite rörigt detta men ni kanske förstår vad jag menar :) tack på förhand
 
Zappzys skrev:
Jag har iaf kommit underfund med att om jag använder (långsam blixt) så lyckas jag få det mysiga ljuset med i bilden + lite extra ljus över dottern. Men bilderna hittills har blivit alldeles för röda konstigt nog.

Att du får ett visst färgstick beror nog inte på val av bländare och slutartid utan på hur kameran har vitbalanserat. Fotograferar du i RAW-format har du större möjligheter att påverka vitbalansen i efterbehandlingen. Kameran har nog också flera olika sätt att mäta ljuset. Läs manualen om det. Har du flera olika typer av ljuskällor i samma bild (tungsten/lysrör/sol) är det inte alltid helt lätt.
 
Sätt ett gulfilter på blixten och vitbalansera för glödlampsljus. Sätt kameran på stativ, underexponera blixten ca 0,5EV, känsligheten på ISO 100 och låt kameran sköta resten. Det kommer att bli kanonbilder då.
 
Zappzys skrev:
Och hur ska jag ställa bländare & slutartiden & iso, vad bör jag ligga runt ungefär?

Det är ingen lätt uppgift du står inför.
Jag skulle föreslå långsam synk som du själv testat lite som den bästa kompromissen.
Själv brukar jag köra ISO200 för brusets skull och bländarförval. Jag väljer bländare typ 4.0 och låter sen kameran styra tiden. Jag har en knapp som jag håller in för slowsynk och en typisk julafton i mysljus skulle jag gissa ger ISO200 bl4 1/2sek. Man får alltid lite släpljus men ju närmre man går motivet desto bättre fryser blixten rörelser. Kör RAW + jpeg. RAW filen kan du pilla med i efterhand om du vill ändra färgtemp och jpeg har du som "reserv".
 
Angående färgsticket så brukar jag försöka att köra med egen vitbalans för att minska efterarbetet. Jag kan inte Nikons menyer, men på min Canon gör jag så här.

1. Ta en bild på ett vanligt vitt papper (i det ljuset du sedan skall fota).
2. In i menyn och välj "egen WB" eller vad det kan heta. Leta upp bilden på pappret och ange den som referensbild.
3. Ställ in kamerans vitbalans på "Egen vitbalans".

Tag en bild och du kommer att se ett bra resultat.

Detta är ett av många alternativ till att få rätt färger.

/Arne
 
Tack för tipsen. Ska exprementera med det nu ikväll & se om jag lyckas & hitta någorlunda inställningar så jag får det att fungera :) Lite knivigt & lära sig hur allt ska vara när man ständigt fotar i olika miljöer. Men förr eller senare så lär jag mig nog hur det ska vara :eek:)
 
Håller med Jörgen - det är inte lätt att fotografera i blandat ljus.

Som alla ovan påpekat är det vitbalansen som har svårt att hitta rätt vid blandat ljus (blixt+glödlampor).

Förslaget med gulfilter på blixten skulle fungera bra om du hade ett sådant.

Egentligen det bästa som många också nämnt vore att fotografera i RAW. Men vissa människor vill/kan inte bearbeta sina bilder i efterhand.

Jag kan föreslå en följande metod:

- programratten på A (bländarförval) och välj den största öppningen ditt objektiv tillåter (3,5?)
- lägsta ISO för brusets skull (200?)
- underexponera 1-1,5 steg (exponeringskompensation på -1 till -1,5). Kolla i manualen hur man gör på din kamera.
- vitballans Auto (min D70 brukar klara uppgiften bra)
- lång synk på blixten

På upp till 3-4 meter borde det ge hyfsat skarpa bilder med inbyggd blixt (blixten kommer att frysa rörelser). På längre avstånd kan du öka ISO då räcker blixten längre (fördubbling av ISO ökar räckvidden med 1,4).

- granska bilderna

Om du tycker att de fortfarande har färgstick åt röd/gula hållet sätt manuell vitbalans till "glödlampa" eller "ljusrör".

Om du tycker att det är för mycket blixt och för lite befintligt ljus minska på exponeringskompensationen.

Om du tycker att bilderna blir för suddiga antingen öka kompensationen eller ISO (=mer brus).

Bra att du övar innan Julafton! Du kommer säkert att hitta inställningar som du tycker om!

Lycka till!
 
ANNONS