Annons

Fota utan ADL med D3000?

Produkter
(logga in för att koppla)

Impenetrable Mist

Aktiv medlem
Hej!

Jag är sugen på en D3000, men det tar ju ungefär 4 sekunder från det att man knäppt av kortet tills att det syns på skärmen, men det går ju dock att avhjälpa genom att avaktivera ADL.

Jag undrar om bilderna blir väldigt mycket sämre om man har ADL avaktiverat, eller om det går fint att ha det så.

Tack på förhand!

P.S. Det skulle vara fint om någon kunde beskriva för mig hur man stänger av ADL, ska in och kolla på kameror sen och vill kunna jämföra hur det är att ta kort med ADL av respektive på. D.S.

ADR, inte ADL.

Oftast kommer du nog inte att se någon skillnad alls på bilder tagna med och utan ADR. Funktionen hjälper upp motiv med stark kontrast. Om du vill, kan du slå av ADR i kameran och fixa samma sak i datorn i stället.

ADR är en ny funktion i Nikons modellflora (fanns inte i D40/D40x/D60/D80, etc) , som normalt inte används av yrkesfotografer, om det gör dig tryggare.

Häng inte upp köpet på detta.

Per.

PS. Ken Rockwell beskriver ADR så här: http://www.kenrockwell.com/nikon/d300/dynamic-range.htm DS.

ADR, inte ADL.

Oftast kommer du nog inte att se någon skillnad alls på bilder tagna med och utan ADR. Funktionen hjälper upp motiv med stark kontrast. Om du vill, kan du slå av ADR i kameran och fixa samma sak i datorn i stället.

ADR är en ny funktion i Nikons modellflora (fanns inte i D40/D40x/D60/D80, etc) , som normalt inte används av yrkesfotografer, om det gör dig tryggare.

Per.

PS. Ken Rockwell beskriver ADR så här: http://www.kenrockwell.com/nikon/d300/dynamic-range.htm DS.

Tack!

Pinsamt att jag skrev ADL.:$

ADR, inte ADL.

Per.

Jag har då aldrig på ADR (vilket faktiskt är ett mycket bättre namn, precis som ken säger).
Jag skjuter alla mina bilder med lite mörkare exponering än kamerans ljusmätare vill, och därefter har jag friheten att göra som jag vill med bilderna :)

Dessutom är det skönt att kunna skjuta lite fler bilder på rad, det är faktiskt en ganska markant skillnad.

e: man kanske skulle passa på att berätta att jag skjuter alltid i raw-format

Jag har då aldrig på ADR (vilket faktiskt är ett mycket bättre namn, precis som ken säger).
Jag skjuter alla mina bilder med lite mörkare exponering än kamerans ljusmätare vill, och därefter har jag friheten att göra som jag vill med bilderna :)

Dessutom är det skönt att kunna skjuta lite fler bilder på rad, det är faktiskt en ganska markant skillnad.

e: man kanske skulle passa på att berätta att jag skjuter alltid i raw-format

Lite offtopic men: Är det så att RAW är bra när man ska redigera i PS? Finns det andra fördelar?

ANNONS
Götaplatsens Foto