Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota via Macen och Bildinsamling

Produkter
(logga in för att koppla)

acarlsson

Aktiv medlem
Enligt Apples supportsida (https://support.apple.com/sv-se/guide/image-capture/imgcp1027/mac) ska det gå att ta bilder direkt från kameran till datorn via programmet Bildinsamling. Precis vad jag behöver tänker jag, men jag får det inte att funka.
Har testat med min iPhone och iPad (båda nya och senaste iOS), men "Ta bild" är utgråad. Jag kan dock importera bilderna så kontakten funkar ju, så att säga.
Har även testat med min gamla Nikon D90 respektive Canon 950, bägge dyker upp men "Ta Bild" är utgråad.

1. Ska det inte gå att ta bilder den här vägen mha Bildinsamling?
2. Någon som vet vilka kameror som är kompatibla? Har ju ingen lust att köpa en ny DSLR om det inte funkar...

Tacksam för hjälp!
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Tänk på att kamerans USB-inställning behöver vara korrekt satt. Den brukar kunna växlas mellan överföring eller utskrift.
Den behöver vara satt till Överföring tror jag.

Du kan också testa Sofortbild som är ett trevligt program.
 

acarlsson

Aktiv medlem
Tack för svaret.
Problemet är att jag ska bygga en databaslösning som är beroende av just Image Capter (aka Bildinsamling), alltså hjälper inga tredjepartsprogramvaror.

Jag har nu fått reda på att funktionen som jag letar efter heter "tethering" på engelska och kameran måste stödja det.

Då är frågan; Vilka kameror stödjer tethering...?
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Applikationen Sofort har inget problem att spara bilderna i en mapp där du vill ha dem.

Vad du gör med dem sedan - som att importera dem till egenutvecklad databas är ju fritt fram.

Din D90 stöd utan problem.
 

acarlsson

Aktiv medlem
Applikationen Sofort har inget problem att spara bilderna i en mapp där du vill ha dem.

Vad du gör med dem sedan - som att importera dem till egenutvecklad databas är ju fritt fram.

Din D90 stöd utan problem.
Som jag skrev kan jag importera bilder redan idag direkt från kameran.

Jag ska alltså ta foton direkt från databasen, utan mellanlagring. Då behöver kameran ha stöd för tethering, och det har inte D90:n har jag fått reda på. Den har det med hjälp av tredjepartsprogramvara, men det hjälper alltså inte.
 
ANNONS