Annons

foto av plagg

Produkter
(logga in för att koppla)

bimmer

Ny medlem
hej alla..

nyss börjat fota lite kläder för en hemsida och då vill jag ta ett helfoto på en person och helst helvit bakrund. vad ska ja använda för bakrund? har provat med helvit vägg men de blir mycket skuggor osv.

några tips?

Jag är ingen studio expert men pröva att ställa en blixt bakom modellen som bylysre väggen bakom så försvinner nog skuggorna.
Hur tar du kortet blixtar paraplyn, glugg, kamera och dyligt

Belys väggen så att den ligger +3 steg över den önskade exponeringen av klädesplagget. Då blir väggen vit. två blixtar, på varsin sida, med avskärming. ytterligare en blixt (softbox), framifrån för att belysa plagget.

Jeppe skrev:
Belys väggen så att den ligger +3 steg över den önskade exponeringen av klädesplagget. Då blir väggen vit. två blixtar, på varsin sida, med avskärming. ytterligare en blixt (softbox), framifrån för att belysa plagget.

Jag trodde bara att du fotade saker som gick snabbt jeppe.

Skuggor har lite eller inget att göra med bakgrunden.

Det du förmodligen gör fel är att du använder riktat starkt ljus, och då blir det skuggor.

*Ställ modellen långt ifrån bakgrunden (=mer oskärpa=mindre skarpa skuggor).

*Häng upp ett vitt lakan. Helst rynkfritt.

*Sätt stark belysning bakom lakanet så att du får motljus bakom lakanet.

*Modellen framför.

*Sätt ljuskällor snett framifrån från båda hållen.
500w bygglampor fungerar mycket bra.

Sen måste du mjuka upp ljuset så att det inte blir så starkt.
Till detta kan man med fördel använda plastdunkar (dom "genomskinliga"/"frostade") eller liknande plastmaterial.

*Sätt dunkarna framför ljuskällan. Akta så att dom inte smälter bara.

Nu har du formodligen så mycket ljus att du inte behöver använda den inbyggda blixten som ger skuggor då den ger ljus direkt på. Vill du andå använda den kan du klippa ut en bit plast från en dunk och sätta framför.

Slutligen ser du till att mäta ljuset rätt och sedan suddar du bort eventuella fläckar i bakgrunden.

Se nu verkligen till att du exponerar rätt. Gör du inte det blir det mycket mycket efterarbete i datorn.

Det här är ju verkligen en nödlösning, men det fungerar faktiskt bra om man är noga med ljuset. Det är dessutom billigt. En bygglampa kostar inte mycket på typ jula =)

ANNONS
Götaplatsens Foto