Annons

Foto till försäljning - fransk tidning

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej alla!

Ikväll blev jag kontaktad via e-post från en fransk journalist. Han säger att han är intresserad av att använda några av mina bilder i deras tidning http://www.challenges.fr/ där han skall göra en artikel snart.

Jag som inte har inte stenkoll på hur man agerar här gjorde som följande.
Jag ställde direkt frågor som hur bilderna skulle användas så kan jag återkomma med ett pris på dom.

Svaret jag fick tillbaka var att mina bilder skall utgör en del av sex i artikeln. Artikeln totalt kommer vara 2sidor lång, alltså blir den del med mina bilder 1/3 dels sida i denna tidning. Text per del av artikeln kommer ligga på mellan 600/1000 tecken.

Jag skickade nya frågor:

Att jag behövde veta vilka "licensing terms" dom var intresserade för bilderna.
-exclusivitet eller ej
-vilken upplaga tidingen har
-papperstidning och/eller web
-i vilka länder detta gäller
-om dom behöver ha möjlighet att croppa bilderna.

Vilken information behöver jag veta mer för att kunna ta fram ett korrekt prisförslag? Finns det någon som kan bjuda på hur en seriös hantering mellan kund/fotograf kan se ut för att vara så tydlig som möjligt från första kontakten med kunden?

:D

Har kikat på SFF avtal och mallar, det är rätt bra vägledning.

Har läst tidigare här på forumet att man vid tvist skall hänvisa till Svenska regler vilket är klockrent.
Kunden vet att jag har bilderna i Raw-format om det är det dom behöver.

Ett stort Tack till en suverän site, fotosidan ni är riktigt bra!!


Mvh,

Joakim Sundberg
sundbergfoto.se
 
Hej igen!

Snälla hjälp mig till ett korrekt pris och är det något ytterligare jag bör beakta.

Nu har jag fått lite mer information runt villkoren:

1/ Non exclusive photo
2/ One time publishing
3/ On paper and maybe on web (1 million unique visitors) but that is not sure at all
4/ Size : 21 x 29 cm
5/ France only
6/ 230 000 copies/week
7/ Right to crop the picture : yes

Tack på förhand !

Mvh,

Joakim Sundberg
sundbergfoto.se
 
Verkar vara överens, skickade just över ett engelskt avtal med villkoren.

Saken är väl att man inte kan vara säker innan pengarna sitter på kontot.

/Joakim Sundberg
 
Vilken kvalitet på bilden är rätt för tidningar?
Jag använder mig av Lightroom3.
Jag tänkte skicka bilden som en 4mb stor Jpeg.
Tacksam för svar.

Mvh,

Joakim Sundberg
sundbergfoto.se
 
Jag hade gjort som du tänkt och samtidigt ställt frågan till fransmannen om de vill ha bilden i en högre kvalité.
 
Hej alla!

Nu börjar det närma sig slutet.
-The picture will be published in our issue N°294. Magazine Challenges

En faktura skall skickas men dom vill även ha följande:
-Our accounting service needs also an annual aplication for exemption of french taxes on copyright.

Är det någon som kan tipsa mig vart jag får tag i denna. Skattemyndigheten låter ju som ett bra val eller är det franska handelskammaren?

Det verkar som det inte blev någon web bild utan endast i tidningen.

Ett litet äventyr är det vart fall.

:D

Hör gärna av er med tips om "annual application for exemption fo french taxes on copyright".

Mvh,

Joakim Sundberg
sundbergfoto.se
 
Hej alla!

Nu börjar det närma sig slutet.
-The picture will be published in our issue N°294. Magazine Challenges

En faktura skall skickas men dom vill även ha följande:
-Our accounting service needs also an annual aplication for exemption of french taxes on copyright.

Är det någon som kan tipsa mig vart jag får tag i denna. Skattemyndigheten låter ju som ett bra val eller är det franska handelskammaren?

Det verkar som det inte blev någon web bild utan endast i tidningen.

Ett litet äventyr är det vart fall.

:D

Hör gärna av er med tips om "annual application for exemption fo french taxes on copyright".

Mvh,

Joakim Sundberg
sundbergfoto.se

Jag kan tänka mig att det beror på att de inte vet om du har firma eller inte …
Har du F-skatt så skall det räcka med att du Uppger dit VAT nummer, och du bör nog veta deras också. Då skriver du en faktura utan moms. Då är ju du en säljare i Sverige som säljer till kund i annat EU-land. (Kolla med skattemyndigheterna hur man bokför, det finns broschyrer att ladda ner.)

Är du privatperson, så vill de slippa betala skatt åt dig i Frankrike. Jag tror du ska kolla med Svenska skattemyndigheter så de kanske kan skriva ett intyg på att du betalar skatt på summan i Sverige.

/jonas
 
ANNONS