Annons

Fotobok vilken strategi?

Produkter
(logga in för att koppla)

LindbergJ

Aktiv medlem
Ska försöka mig på att göra en fotobok med text. Min fundering är vilka strategier och upplägg som ni använder, hur strukturerar ni arbetet?
Vad är cirkapris för en upplaga på 300x runt 80s hård pärm.
 

nikitin

Aktiv medlem
Ett annat alternativ är att sälja via Blurb, https://www.blurb.com/sell-and-distribute. Då behöver du inte ligga ute med pengar och hantera försäljningen. De som köper böckerna gör det mot Blurb (som även hanterar reklamationer mm). Du kan (om du vill) låta köparen välja mellan olika papper och hård respektive mjuk pärm.

Priset per bok blir högre jämfört om du trycker en bok, men det är ingen ekonomisk risk för dig.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Intressant ämne, jag har ännu inte gjort nån fotobok fast jag har funderat på det ett tag...

- Det finns ju flera tänkbara leverantörer, t ex Crimson har jag kikat lite på...andra som rekommenderas (utöver blurb då)

Några allmänna frågor: - papper brukar finnas i olika kvaliteter...(olika hos olika leverantörer gissar jag, men svart papper finns det hos nån?? Det kanske inte går att trycka på?)
- det är väl bra att ha ett tema för fotoboken....blanda färg och sv/v bilder?
- bild över ett helt uppslag...svårt att få till bra?

Det finns säkert flera andra frågeställningar för en novis som jag, men det kan jag återkomma till.
/B
 

LindbergJ

Aktiv medlem
Intressant ämne, jag har ännu inte gjort nån fotobok fast jag har funderat på det ett tag...

- Det finns ju flera tänkbara leverantörer, t ex Crimson har jag kikat lite på...andra som rekommenderas (utöver blurb då)

Några allmänna frågor: - papper brukar finnas i olika kvaliteter...(olika hos olika leverantörer gissar jag, men svart papper finns det hos nån?? Det kanske inte går att trycka på?)
- det är väl bra att ha ett tema för fotoboken....blanda färg och sv/v bilder?
- bild över ett helt uppslag...svårt att få till bra?

Det finns säkert flera andra frågeställningar för en novis som jag, men det kan jag återkomma till.
/B
Jag hade tänkt att göra fotoboken på crimson, en bok som jag senare kan försöka sälja in på förlag.
Jag vet att det är svårt men har ett intressant och relevant tema.
Det svåra är väl att välja ut bilder, få texten snygg och elegant sen att boken med bilderna ska vara estetiskt tilldragande.
 

Artis

Aktiv medlem
Jag hade tänkt att göra fotoboken på crimson, en bok som jag senare kan försöka sälja in på förlag.
Jag vet att det är svårt men har ett intressant och relevant tema.
Det svåra är väl att välja ut bilder, få texten snygg och elegant sen att boken med bilderna ska vara estetiskt tilldragande.
Det är nog bäst att prata med ett tryckeri och har man kunnande och program då är det bara sätta igång InDesign och få det som man vill. Sedan bara köra ut en tryckfärdig pdf enligt tryckeriets önskemål.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Intressant ämne, jag har ännu inte gjort nån fotobok fast jag har funderat på det ett tag..
Den enda som bestämmer är du.
Så gör den som du vill ha den.
När det gäller panoramabilder, alltså över ett helt uppslag, så finns det speciella för just det. De kallas lay flat. Flera leverantörer erbjuder det som val.

Sen är det inte så många som trycker. Om jag har förstått rätt så är det knappt en hand full av tryckerier men många säljer själva tjänsten. Blurb i europa har jag för mig trycks i Holland.
 
ANNONS