Annons

Fotografera artister och publicera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ufologen

Aktiv medlem
Hej

För en vecka sedan var jag på en mässa som var gratis att gå in på. Kvällens avslutning hölls av en känd svensk schlagerartist som sjöng några av sina låtar på en scen. Jag slängde därför med mig kameran och åkte dit för att testa hur svårt det var att fotografera en artist. På hemsidan för mässan har jag inte kunnat läsa om något fotoförbud och ingen vakt sa heller någonting till mig om detta.
På mässans hemsida finns en flik för pressinformation men där står bara: Här kommer inom kort information kring förutsättningarna för media att bevaka evenemanget. Så står det också fortfarande efter att mässan har varit. Fast jag tillhörde ju iof ändå inte heller pressen.

Har försökt hitta information om vad som gäller när man fotograferar konserter och artister men inte riktigt hittat något svar på om andra regler gäller för det än övrig fotografering.
Vad kan hända om jag lägger ut bilder på min hemsida, här på fotosidan eller i en tävling, om ett fotoförbud fanns på mässan trots allt?
Är det någon skillnad på om jag bara lägger ut bilder utan artistens namn än om jag även skriver det? Vad jag förstår så får man ju ta kort på folk man inte känner eller kända personer så länge det inte är en kränkande bild och såvida man inte skriver ut namnet på personen eller?
Vad gäller om man t ex fotograferar på en festival med många artister, brukar fotoförbud gälla där?
Många frågor men hoppas att någon av er som sitter inne med svaren orkar svara. Antagligen är det här och liknande frågor sådant som ofta kommer upp men hittade som sagt inget liknande.
M.v.h.
Peter
 
[1] Vad kan hända om jag lägger ut bilder på min hemsida, här på fotosidan eller i en tävling, om ett fotoförbud fanns på mässan trots allt?
[2] Är det någon skillnad på om jag bara lägger ut bilder utan artistens namn än om jag även skriver det?
[3] Vad jag förstår så får man ju ta kort på folk man inte känner eller kända personer så länge det inte är en kränkande bild och såvida man inte skriver ut namnet på personen eller?
1. Ingenting. Du får publicera dina bilder hur mycket du vill.
2. Nej.
3. Du får som sagt skriva ut namnet om du vill.

Det finns i princip bara två undantag: Om bilder är kränkande (som du ju själv nämner) och om bilden används i reklam (då måste du har personens tillstånd för att få publicera den).
 
ANNONS