Annons

Fotografera dop

Produkter
(logga in för att koppla)

EllenMar

Ny medlem
Hej!
Ska på dop i februari och fick förfrågan om jag kan ta lite bilder när jag ändå är där (paret som håller i dopet kräver verkligen inga proffsbilder, utan enbart bilder som är helt ok och går att använda).

Har inte fotograferat på säkert fyra-fem år men har ett Canon eos 60d-kamerahus samt ett fast objektiv Canon EF 50 mm f/1,8 II, standardobjektivet och ett telezoom (vilket jag inte kommer ha användning för).

Vilka inställningar ska man ha?


Förresten - har aldrig fotograferat megaseriöst - utan när jag skriver att jag fotograferat mycket förr handlade det också om rent hobbyfoto.
 
Det som du behöver tänka på är att få tillräckligt med ljus. Beroende på lokalen dopet hålls i blir det olika knepigt att få till.

Testfota hur bra din kamera är på höga ISO-tal. Ju högre ISO ju mer brus kommer du få i bilden, prova fram vilken nivå du kan lägga dig på som max.

Tänk också på att inte få för långa slutartider så du får oskärpa pga detta. Du bör nog inte gå ner under 1/100s om motivet inte är helt stilla.

En annan aspekt är skärpedjupet. Du kommer förmodligen använda stor bländaröppning vilket på närmare håll kommer ge kort skärpedjup. Säg att du fotar tre personer på någon meters avstånd, risken är då att samtliga inte kommer vara helt skarpa om de inte står på exakt samma avstånd. Inte nödvändigtvis något dåligt men bra att komma ihåg så du inte har för avsikt att ha alla i skärpa men bommar pga bländaren.

50mm är ett bra porträttobjektiv. Jag använder det väldigt mycket. Tänk dock på att du kommer få gå nära med detta objektiv. Vill du få bra bilder på själva dopet så kommer du kanske behöva stå runt 2-3 meter från dopfunten och möjligen i vägen för övriga åskådare. Med ett teleobjektiv har du bättre möjligheter att hålla dig "i pereferin" men ändå vara där det händer.
 
Prata även med prästen innan, och fråga var det är ok att stå och tala också om att du vill störa så lite som möjligt och att du inte kommer att använda blixt (då är det troligare att du får placera dig i bra läge nära dopfuntet.
Om möjligt, se till att vara på den sida där du får ljuset i ryggen, då ljuset i kyrkan ändå ofta är sparsmakat.
Som tidigare tipsat, ta dig dit någon vecka innan och provfotografera. Tänk också på att det ändå kan skilja mycket i ljus den dagen du provfotograferar mot den riktiga dagen (klar himmel vs mulet).
 
En prälle sa till mig, försök inte att vara osynlig och smyga runt då sitter alla och kollar på dig och se om du lyckas.
 
En prälle sa till mig, försök inte att vara osynlig och smyga runt då sitter alla och kollar på dig och se om du lyckas.

Hahahaha. >< Ligger nog mycket i det. Bäst är nog att hitta en eller ett par bra platser och sedan inte springa runt för mycket.

Jag plåtade ett bröllop till ett par bekanta i somras. Var faktiskt intressant att se när övriga gästers bilder började ploppa upp på Facebook. Det var verkligen inte många bilder jag var med på. Snabbt in, snabbt ut ;)
 
Hej,
då du använder ett billigt (men ganska bra) normalobjektiv (50mm/f1,8II) så ta också reda på om objektivet har "front" eller "back" fokus. Viktigt eftersom du troligen kommer köra på stor bländare (typ f1,8 - f2,8) och får väldigt kort skärpedjup. Alla mina tidigare 50mm/f1,8 (I, II, stm) har varit dåligt "kalibrerade". Canon 60D är väl också tyvärr den enda Canon xxD som inte har microjustering (om jag inte minns helt fel). Ett dåligt "kalibrerat" objektiv kräver troligen manuell fokusering.
Lycka till !
 

Dock beror ju känsligheten för ev felfokus även på avståndet. Står man på två meter med 1,8 så har man 16 cm skärpedjup (enl min app). På en meter blir det 4 cm. Så galet brukar väl inte ev felfokus ligga att de marginalerna inte räcker? Ska man fota ännu närmare kan det ju såklart börja märkas.

( Givetvis alltid bra att testa om ens objektiv ligger bra i fokus, det säger jag inget om. )
 
Dock beror ju känsligheten för ev felfokus även på avståndet. Står man på två meter med 1,8 så har man 16 cm skärpedjup (enl min app). På en meter blir det 4 cm. Så galet brukar väl inte ev felfokus ligga att de marginalerna inte räcker? Ska man fota ännu närmare kan det ju såklart börja märkas.

( Givetvis alltid bra att testa om ens objektiv ligger bra i fokus, det säger jag inget om. )

Helt rätt! Även om ett av dessa objektiv låg "över" +20 i justering, dvs jag kunde inte ens microjustera det hela vägen. Iofs har jag aldrig haft ett så dåligt exemplar som detta heller. Bytte ut det mot ett annat ganska omgående.

Dessutom är ju detta objektiv inget man kan rekommendera att köra på 1,8. 2,8 känns som största bländaren som är dugligt.
 
ANNONS