Annons

Fotografera flaskor. slå ihop två exponeringar?

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
hej. skulle behöva lite tips. Jag ska fota lite flaskor tänkte jag. har två st studioblixtar och två paraplyer och det funkar inte så bra ihop med flaskor. Har även en stripbox. Jag borde ha två st men det har jag tyvärr inte.
Det jag funderar på är om det skulle gå att fota med en stripbox och ta två bilder istället. Alltså fota med stripboxen på ena sidan först. Sen flytta över stripboxen till andra sidan, och sen lägga ihop bilderna i photoshop.

Skulle det fungera och hur gör jag i photoshop i så fall?

Tänkte även lysa upp bakgrunden så jag får en fin glow bakom flaskan. Ska jag i så fall stänga av den lampan på ena bilden? blir det för starkt ljus där om jag lägger ihop bilderna i ps sen om jag låter lampan vara tänd i båda exponeringar?

Eller har ni några andra idéer om hur jag kan läsa det på smidigast sätt ?
Taksam för svar och tips
/andreas
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
1 använd stativ.
2 rör inte stativet eller utsnittet när du väl har börjat.

3 Jag skulle provat alla varianterna o fler därtill.
4 öppna dem som lager i PS och kanske behöver du använda auto-align. Men är stativet still så skall det inte behövas.
 

andreassofus

Aktiv medlem
1 använd stativ.
2 rör inte stativet eller utsnittet när du väl har börjat.

3 Jag skulle provat alla varianterna o fler därtill.
4 öppna dem som lager i PS och kanske behöver du använda auto-align. Men är stativet still så skall det inte behövas.
självklart ska stativ användas :)

frågan var mer hur jag skulle göra i photoshop sen med bilderna. går det slå ihop bilderna på något sätt eller måste jag använda lagermask och pensla fram ljuset på ena sidan?
Har inte så mycket vana i ps så jag vet inte hur man brukar göra.
 
ANNONS