Annons

Fotografera fyrverkerier

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas13

Medlem
Har köpt canon eos 600, tänker ta bilder på fyrverkerier, jag har redan ett stativ men jag undrar vad jag ska köpa för objektiv? Behöver ju bra zoom, vad är bra för min kamera?
 
Objektiv

Om du med bra zoom menar mycket tele så har du fel. En vanlig normalzoom, som du säkert redan har, fungerar bra. Med mycket tele kommer du garanterat inte få med en enda fyrverkeripjäs på bild utan bara en massa svart himmel. Bilden tagen med vidvinkel ca 20-25 mm och en 40D. Sätt iso på t.ex. 400 och bländaren på 5,6 håll slutaren öppen tills det exploderat ett antal pjäser och stäng sedan. Blev bilden för mörk - öka iso eller blända upp och försök igen. Tvärtom om den blev för ljus.
 

Bilagor

  • nyar6_fs.jpg
    nyar6_fs.jpg
    91.2 KB · Visningar: 621
Det beror på vilket avstånd du skall fotografera på.
Det finns heller inget rätt eller fel.

Helt sant. Om jag senaste nyårsafton hade försökt fota fyrverkerierna med 55 mm brännvidd så hade jag bara fått några fåniga små fjuttar längst horisonten. Telezoom och 200-300 mm var det som gällde.

Fyrverkerifoto är väl ett av få tillfällen när man inte har så stor nytta av stora bländare trots att det är mörkt. Nerbländat ger längre skärpedjup vilket är bra eftersom det är svårt att veta var på himlen de kommer att brisera. Stativ, fjärrutlösare och slutartid på 5-10 sekunder funkade bra för mig. Då hinner man få med fler brisader på samma bild.
 
Andreas,varför inte testa att köpa ett par fyrverkeripjäser och ta med en kompis och prova lite?
Det finns massor av "know-how" på nätet om att fota fyrverkerier att plugga också :)
Ett bra tips är att ha en trådutlösare monterad.
Lycka till och visa gärna upp resultatet!
 
Förslag.
Gör ett par tester hemma.
Släck o tänd en adventsljusstake som provobjekt.

Vet du var du skall fota? Åk dit o sätt upp stativet o föreställ dig hur det kommer se ut.
Troligtvis räcker 18-55 alldeles ypperligt.
Senast jag fotade fyrverkerier användes 200mm o då är i princip hela Jönköpings hamn med som motiv.
 
Är original objektivet eller Tamron 70-300mm Di bäst att använda?

Som de andra redan har svarat:
Det beror helt på hur långt avstånd du ska fotografera! Och hur mycket av bakgrunden du vill få med.

Långzoomen från Tamron kan vara nödvändig om du ska stå på mycket långt håll (tänk km!) eller vill försöka fånga en enda ensam eldblomma som ska täcka hela bildytan och inte vill beskära originalfilen alls. Till allt annat räcker kitobjektivet.
 
ANNONS