Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera kör, frågor om blixt.

Produkter
(logga in för att koppla)

carpelux

Aktiv medlem
gundj skrev:


Lycka till, lägg upp en bild här o berätta hur du riggade upp blixtarna o lite sådant.
Så kan vi alla dra lärdom av dina bestyr.
Det skall jag göra. Kameran är just nu tillsammans med sonen på middagen som följer uppträdet, så jag har inte sett bilderna annat än på LCD:n.
Ärligt talat tror jag inte resultatet blev så bra, när jag dök upp var intresset att bli fotograferade inte så stort (det var kallt), så jag fick ca 10 minuter på mig att försöka ta bilder medan de sjöng upp sig. Sedan kom det en massa folk, och fotomöjligheterna minskade.
Det fungerade i alla fall bra med 2 blixtar wireless, problemet är att det kräver lite tid att hitta rätt placering.
Men som sagt, när kameran är återbördad kommer en bild.
Återigen, tack för alla tips. Denna sida är en stor resurs!
 

gors

Aktiv medlem
Inser att jag är sent ute, men för framtida referenser...

De flesta blixt/kamerakombinationer torde inte skicka ut någon förblixt om man väljer manuell blixtinställning, vilket skulle göra det möjligt att använda minoltakameran med vilken slavblixt som helst.

En fin sak med digitalkameror är ju att man kan kolla exponeringen med manuell blixtinställning utan lös blixtmätare.

Också en sak till: Jim är en klippa. Fotosidan är jävligt bortskämd som har honom.
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Detta är ju verkligen ett bra exempel på hur forumen ska fungera, frågor o svar o olika lösningar på bekymmer.
Inte ett jäkla tjafsande om dig/Kem-foto eller Canikonminpentoly är bättre än alla andra.
 

sami

Ny medlem
10poäng till denna sida. Här snackas det int så mycket sk..t som på finska sidorna. Digi vs. Film snacket tycks aldrig ta slut här hemma i fin:))
 

kalleh

Aktiv medlem
Det ska tydligen gå att använda slavblixtar till Dimagen om man ställer den inbyggda blixten till manuellt läge och 1/16 styrka för att trigga dem.

Jag har inte prövat själv...men hört det på dpreview.com ......
 
ANNONS