Annons

Fotografera ljusslinga med blixt/studio

Produkter
(logga in för att koppla)

Theresefoto

Aktiv medlem
Hej!
Hur kan jag få bokeh från ljusslinga när fotar i studio med blixt. Längre slutartid/hur lång? hur gör ni andra? Går det? =)

Nu brukar jag inte fota i studio men jag skulle använda en stor bländaröppning, välja slutartid och iso för att få bakgrunden med ljusslingan exponerad som önskat och sedan ställt in styrkan på blixten för förgrunden. Desto längre från skärpeplanet ljusslingan är och desto större bländare desto mer bokeh blir det.

Nu brukar jag inte fota i studio men jag skulle använda en stor bländaröppning, välja slutartid och iso för att få bakgrunden med ljusslingan exponerad som önskat och sedan ställt in styrkan på blixten för förgrunden. Desto längre från skärpeplanet ljusslingan är och desto större bländare desto mer bokeh blir det.
De gånger jag försökt så "lyser" ju inte slingan men kanske för snabb slutartid? 1/160

Kan du lägga upp en bild du tagit, men är missnöjd med? Berätta också vilka inställningar du hade för att ta bilden.

I grunden är det så att för att få mycket oskärpa skall du öppna bländaren, ju mer du öppnar bländaren desto mer oskärpa får du. Men just med blixtfoto styr bländaren också hur mycket blixten påverkar bilden (jo, du kan oftast styra blixten separat, men bländaren påverkar också).

Dessutom blir det mer oskärpa på de saker som är längre från skärpeplanet, så prova med att flytta ljusslingan längre från ditt huvudmotiv.

Jag testade lite mot en adventsljusstake.

I steg 1 med blixten avstängd så ställde jag in exponeringen för ljusstaken och med bländare 1.8, iso 320, 1/50s så blev exponeringen bra utan blixt.

I steg 2 med blixten på så behöll jag kamerainställningarna och styrde exponeringen av förgrunden med blixten i manuellt läge. 1/64 effekt på blixten blev ok på förgrunden när jag studsade ljuset mot en lämplig vägg vid sidan.

Men det beror mycket på hur stark blixt man har och hur den är riktad mm. Blir det för mörkt så får man öka. Blir det för ljust får man minska på blixtljuset. Det är lätt att blixten tar överhand och då ser man knappt att ljusstaken är tänd.

Ja tex om jag har en diod framför objektivet för att skapa effekt där så släcks den om jag har blixten som mot motivet.. typ så.

Utan bra bevis vägrar jag tro att din blixt kan få en lysdiod att slockna. Däremot kan jag tänka mig tro att den tända lysdioden inte syns pga att din blixt lyser för mycket för att lysdioden skall synas.

Du kan inte få ett färdigt recept men lite hjälp på vägen.
Ljusslingan är ett fast ljus och hur mycket den ska synas i bild kan du styra med slutartiden. Lång slutartid betyder att du får en ljusare exponering av slingan och med kort slutartid så blir exponeringen mörkare. Med väldigt kort slutartid så så kan den nästan försvinna helt. Blixtljuset däremot påverkas inte av slutartiden eftersom brinntiden är så kort. Allt ljus från blixten kommer med vilket ger samma exponering oavsett om slutartiden är lång eller kort. Detta kan du dra nytta av för att nå ditt önskade resultat.

Bländaren du väljer påverkar däremot exponeringen både för slingan och blixten. Likaså ISO men i detta fallet bör du kunna hålla det på basISO för bästa bildkvalitet.

Tänk också på att om det finns annat ljus som kommer in i studion utifrån så påverkas det av slutartiden.

Under förutsättning att du fotar digitalt så borde du nog kunna testa dig fram med tipsen du fått hittills.

Lycka till.

Senast ändrad:
Tack för fin förklaring och att du tog dig tid att skriva. Ska prova mig fram :) här är från några år sen, hittade i arkivet här! Man ser bara tråden framför objektivet men inte de små ljusplupparna :)

Bilagor

• Screenshot_20251205_062645_Chrome.jpg
    Screenshot_20251205_062645_Chrome.jpg
    649.7 KB · Visningar: 20
  • Screenshot_20251205_062704_Chrome.jpg
    Screenshot_20251205_062704_Chrome.jpg
    60.9 KB · Visningar: 18
1 kamera på stativ. Såvida du inte råkar vilja att ljusslingan ska ritas i bilden.
2 tänd ljussljingan o släck allt annat.
3 ställ in kameran (M) så ljusslingan blir rätt i bild.
4 lys upp ditt/dina huvudmotiv med blixt.
Det innebär oxå att du kanske måste begränsa blixtars spridning med svarta tyger eller/och grid... och reflektorer.

Tack för fin förklaring och att du tog dig tid att skriva. Ska prova mig fram :) här är från några år sen, hittade i arkivet här! Man ser bara tråden framför objektivet men inte de små ljusplupparna :)
Mysig bild😊👍.
En längre slutartid och lagom blixt på mamman och barnet hade fått fram bokeh bollarna mer. Erik nämner stativ men bara genom att sänka till 1/80s så exponeras ljusslingan ett helt steg ljusare. Troligen skulle det räcka lite beroende på hur framträdande den ska vara. Behöver du riktigt långa tider och dina rörelser förstör karaktären så är det dags att plocka fram stativet.

Jag var lite inne på att du ville ha bokeh bollar, men ska du se mer att det är ljusprickar så kan du flytta slingan närmre mamman och barnet. Hjälper inte det fullt ut krävs större bländartal vilket tyvärr minskar exponeringen från ljuset i slingan, då ökar risken för att stativ kan bli nödvändigt om tiderna blir alltför långa, förutsatt att du fortfarande vill eller behöver ha ISO 100.

Det handlar ofta om att testa sig fram och mycket påverkar slutresultatet.
Ibland när man testar blir det inte riktigt som målbilden men det kan bli snyggt ändå.

Jag är lite extra seg i skallen idag så hoppas jag inte rört till det någonstans i tänket, då lär jag få veta det ganska snart😅.

Det står att ingen blixt avfyrats i dina uppgifter.

Jag kan rekommendera en Youtube-kanal för dig som börjat experimentera med blixt: https://www.youtube.com/@CameraClubLive/videos

Den blir lite smått repetitiv när man tittat på många av hans videor, men han går igenom ganska grundläggande saker. Och framför allt så ändrar han en sak i taget, inte flera, så man som nybörjare kan hänga med i vad som händer med bilden när man ändrar något.

Börja som många sagt med att hitta rätt exponering för ljusslingan, så den ser ut som du vill. Lägg sedan till ljus på personen utan att ändra kamerainställningarna tills du blir nöjd.

Någon som är bra på att förklara just sånt här är Gavin Hoey. Kolla t.ex. Den här videon

ANNONS
Götaplatsens Foto