Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Fotografering med D50 +IR-filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Richard.Bloom

Ny medlem
Hej kära fotointresserade!
Jag inhandlade ett IR filter för ett tagsedan men tycker inte att jag får det resultat jag önskar, så nu vänder jag mig till er!
Någon som har några goa trix om inställningar som jag behöver göra eller andra goa tips som kan hjälpa mig att lyckas med konststycket att ta en riktigt snygg IR bild.

Tacksam för svar!
 
Har du nåt exempel på vad du är ute efter att uppnå ?

För det mesta är det en hel del efterbehandling.

Själv är jag mest förtjust i att s/v-konvertera efteråt.

/ Micke
 
Richard.Bloom skrev:
Hej kära fotointresserade!
Jag inhandlade ett IR filter för ett tagsedan men tycker inte att jag får det resultat jag önskar, så nu vänder jag mig till er!
Någon som har några goa trix om inställningar som jag behöver göra eller andra goa tips som kan hjälpa mig att lyckas med konststycket att ta en riktigt snygg IR bild.

Tacksam för svar!

Stativ är ett måste. Exponeringarna blir flera sekunder, ibland kanske en minut eller mer. Tänk på att alla fantastiska färg IR-bilder har en hel del efterbehandling. Undantaget är äkta bilder tagna med Kodakfilmen.
 
Tackar för alla goa tips o trix! skall ta mig ut o testa lite så snart som möjligt, kastar upp lite bilder inom en snar framtid!

Frid!
 
ANNONS