Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotokategorier

Produkter
(logga in för att koppla)

Oquist

Avslutat medlemskap
Jag märker att jag börjar få svårt att kategorisera mina egna foton. Om jag går igenom bilderna i Lightroom så kan jag ena gången lägga in fotot i en kategori och nästa gång så funderar jag på varför jag kategoriserade det som sådant.

Det kan ju vara så att jag överbearbetar litegrann. :)

Men det känns ofta godtyckligt i vilken kategori jag placerar fotot i och jag har inte riktigt skrivit egna regler om vad som gör att fotot ska vara i den eller den andra kategorin. T.ex. "natur" och/eller "landskap", finns det ett hus i landskapet, ska jag då också lägga in det i kategorin "natur" ... ska jag bara ha mer "intima" bilder i kategorin "natur" o.s.v. Det blir en liknande diskussion med mig själv, samma samma fast olika beroende på kategorin.

Men jag letar efter en bra lista, lagom lång, lagomt med underkatogerier och lite enklare definitioner/beskrivning för varje kategori. (Lite ungefär som att leta efter något som är perfekt.) Det finns väl inte någon vedertagen standard kanske, men någonting sånär?

Om jag började göra min egna definitioner så skulle det säkert vara utvecklande, men det känns också som att jag uppfinner hjulet på nytt. Sen är jag lite lat också.

Lite tips och hjälp, länkar eller så skulle vara jäkligt roligt att få.
 
ANNONS