Annons

Fotolabb från 1920 eller 30 talet

Produkter
(logga in för att koppla)

Cecwys

Ny medlem
Har ett fotolabb som troligen är från 1920 talet. Möjligen början på 1930-talet. Ett hemmabygge enligt en Allets-förlaga byggd av min farfar. För glasplåtar. Finns en kamera används både för att fota och framkalla. Har själv använt det på 90-talet och då fungerade det.

Funderar på vilket intresse det finns för sådan utrustning? Har det något värde?

Jag är osäker på hur bra information jag kan dela med mig av men jag skulle säga att det beror på. Det är en relativt liten krets som håller på med historiskt präglad fotoverksamhet men jag tror att många av oss tycker att det är roligt att stöta på utrustning och kreationer från tiden. Hur stort värde det finns i utrustningen - det har jag svårare att säga. 20- och 30-talet var en av de perioder som jag tycker var mest intressanta sett till vilken utrustning, kameror och objektiv som användes så det finns mycket potential, men också flera frågor kring vad som finns i mörkrummet.

Jag skulle nog därför säga att ett intresse finns men hur stort det ekonomiska värdet är kan nog variera väldigt mycket beroende på vad som finns. Ett par foton eller en förteckning över utrustningen hade underlättat mycket :). Oavsett vilket så vore det väldigt tråkigt om det bara gick förlorat!

ANNONS
Götaplatsens Foto