Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoobjekt nära Klövsjö

Produkter
(logga in för att koppla)

peterfuchs

Aktiv medlem
Kommer att ta en tripp till Klövsjö i sommar och undrar om det finns några måsten att besöka i närheten av eller på väg upp.

Tacksam för tips!

Nu har jag mest varit i dessa trakter på vintertid. Då är det ju skidåkning som gäller. Klövsjö är ju Sveriges vackraste by. Finns många levande fäbodar att besöka. En topptur från Vemdalsskalet är oxo kul, har för mig att södra berget är bättre än det norra.

Ser inte vart du bor. Men beroende på vilken väg du åker. Efter E45 rekommenderar jag en avstickare till Skattungbyn som ligger strax norr om Orsa. Turistkaféet Älvhöjden har goda våfflor o vidunderlig utsikt. Åker du E4:an/84:an så åker man utefter Ljusnan. Stene gård är ett trevligt fikaställe. Har lite dålig koll på när de andra hälsingegårdarna runt Järvsö är öppna. Har du några timmar över så besök JärvZoo.

Hoppas det gav lite nytt.
/Lars

Hej
Vi brukar tillbringa både vinter och sommarveckor i Klövsjö.
Fettjeåfallet är oftast imponerande sommartid, lite beroende på hur mycket vatten där är. Går att nå både nerifrån och uppifrån från leden till fäboden på fjällkanten (kommer inte ihåg namnet)
Det går ju att ta en promenad upp i skidbacken och få utsikt över byn och sjön. Annars någon av lederna som utgår från Storhogna, ger lite mer fjällkänsla (och kanske några hjortron?)
Nere vid själva Klövsjön kan det vara vackert på kvällarna. (http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1137451.htm?set=mp)

Ha det gott i Klövsjö.
/Anders

Är du intresserad av gamla byggnader rekommenderar jag ett besök på klövsjö hembygdsgård.
Snabbaste sättet att ta sig upp på kalfjället är att ta bilen till storhogna som ajohass skrev.
När ni är där uppe rekommenderar jag att ta en dagstur med bilen ut i fjällvärlden. Kör mot Ljungdalen och sen över flatruet till funäs och sen via vemdalen tillbaka till klövsjö. Då kommer ni att passera några riktigt mäktiga miljöer.

Tack alla för bra tips! Jag bor i södra sverige, så vi kommer nog att passera många fina ställen på vägen.

Blev lite osäker först om Klövsjö var ett bra val, med den långa bilresan. Tanken är att vi ska göra lite dagsturer så jag funderade på Grövelsjön också. Vill ha mycket fjäll så nära som möjligt :)

Vad tror ni? Nu är ju lägenheten bokad och klar dock, så det här året blir det nog Klövsjö ändå.

En hel del är ju redan listat men jag tänkte lista upp dom jag kan komma att tänka på:

I eller runt Klövsjö:

- Fettjeåfallet, klart mäktigt, OBS bör även ses ovanifrån., finns led både till foten och toppen av fallet.

- Sångbäcksfallet, vid Storhognaavfarten. Mindre fall men nästan vackrare omgivning. Bara ett par hundra meter från väg.

- Hembygdsgården Tomtan i Klövsjö, mycket vacker gammal gård väl värd att fota.

- Byn i sig är fylld med härliga motiv med gamla gårdar och odlingslandskap, perfekt för att strosa runt med kamera tidigt eller sent på dagen/natten!

- Sundet mellan Klövsjön och Lännässjön och då framförallt norra änden av Klövsjön

- Fjället är som sagt relativt lätt tillgängligt från Storhogna

Sedan finns det hur mycket som helst i närheten, rekommenderar även jag turen Klövsjö-Vemdalen-Funäsdalen-Flatruet-Ljungdalen-Klövsjö.

På vägen upp rekomenderar jag en sväng förbi Helvetesfallet längs E45 norr om Orsa, men ta "bakvägen" så har man chans att ta sig ner i flodfåran och få lite annorlunda bilkvinklar. Blir även betydligt kortare bit att gå. Hör av dig för vägbeskrivning,enkelt att hitta men lättare om man kan beskriva efter en karta.

Känner att jag borde kunna rabbla upp lite fler ställen men det står still i huvet. Däremot så bor jag i Klövsjö så är det något du undrar över eller letar efter så är det bara att höra av sig!

/Micke

Usch, får se om vi kommer upp överhuvudtaget som det ser ut nu. 12 timmars bilresa i sträck, utan AC, med hund i bagaget och denna värmen. Tvi vale!

Kul att se att vi har lite besökare på vår hemsida klovsjoby.se :eek:) Synd att vi inte ännu haft tid att få den fullt så levande som vi skulle vilja men ändå!

Självklart ska ni ta ett besök med fika på både Tomtan, Assemyrvallen och gårdsmejeriet! Fastnade i fototanken och glömde bort andra besöksvärda ställen. Kan även nämna att Kullensgårdsmejeri är prisbelönt många gånger om och fantastiskt mysigt!

/Micke

Ville bara sent omsider tacka för alla tips, med ett särskilt varmt tack till Micke!

Det blev väl ingen direkt fotoresa av det hela, men en minnesvärd helg med lite semesterfoton i fjällmiljö!

ANNONS
Götaplatsens Foto