Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoskrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

Borg89

Ny medlem
hej!

jag vill köpa mej en fotoskrivare men när ja kollade så såg ja att de fanns ganska mkt att välja mellan som "bläckstråle" eller "sublimering". sen stog det något om dpi. vad är bra och kan nån kanske säga vad som är bra att ha den ska såklart inte va allt för dyr.

Tänk på följande när du tittar på skrivare

1. Vad kostar patronerna till skrivaren.

2. Varje färg bör ha engen patron för att minska utskrift kostnaderna

En billig skrivare kan bli i längden en mycket dyr skrivare att andvända.

// Fredrik

Hi folks

Har en Canon IP4200 (bläckstråle) som om jag har förstått det rätt är identisk skrivarmässigt med den nya IP4300.

DPI kan du i stort sätt strunta i. Alla fotoskrivare idag har nog upplösning. Problemet med de allra billigaste är att de ofta kan ge så kallad bandning, blir alltså synliga ränder på utskriften) och att "trycket" eller kontrasten i bilderna blir sämre. Lämnar man de allra billigaste så blir resutlatet oftast mycket bättre. Nu kan jag bara prata om Canons skrivare och med just IP4200/4300 så finns det en lillebror som heter 2200. Den skrivaren kostar ca 200-300 mindre än 4200/4300 och lider just av ovanstående problem.

Min har gått ca 1000 bilder. Kostnaden per utskrift ligger med Canons originalbläck runt 7 kr exklusive papper. Observera att i stort sätt alla mina utskrifter är utfallande A4. Dvs färg på hela pappret. Inga tomma kanter etc. Givetvis är det ett och annat vitt parti i bilderna. Pappret som jag använt är Ilford Gallerie Smooth gloss och pearl, kostar ca 700 kr per 100 ark. Funkar kanonfint. Vad betyder 200-300 lägre inköpspris om jag hade köpt den billigare skrivaren i just detta fall när utskrifterna kostat mig runt 14000 kr???

Hade tidigare en Canon S830D som faktiskt gav bättre separation i lågdagrarna men det går att fixa till hyffsat i Photoshop med IP4200. Det var dock lite dyrare med färgen.

Separata patroner eller inte finns det många åsikter om. En del hävdar att det inte alls blir billigare med separata än med 3-färspatroner. Klart att om du bara skriver ut gula bilder blir det givetvis att den gula färgen tar slut före de andra men så men så ser ju oftast inte verkligheten ut. Tydligen pumpar många skrivare ut färg från alla patronerna även om du bara har bytt en av patronerna och det borde bara vara den som ska återstartas. Hur som helst så har du fått driftskotnaden för just min skrivare.

Lycka till

Senast ändrad:
Tjohej!
Kapar den här tråden lite. Är på G att köpa fotoskrivare till hemmet. Kikar på Canons iP4300. Vill kunna skriva ut mindre bilder när andan faller på. Större utskrifter kommer jag fortfarande köra via crimson etc.

Viktigare är att skrivaren också kan användas dagligdags för att skriva ut textdokument. Någon som har någon erfarenhet av att använda denna till detta?

-m

Hmm..

Jag har en Canon IP-8500 med betydligt flera patroner och efter ett tags andvändande så tar inte patronerna slut alla på en gång. Har tidigar haft en Canon BJC-6100 och efter mycket andvändande så har jag ungefär samma efarenhet av att vissa färger går oftare.

// Fredrik

4200/4300 har en separat patron för just svartvita dagliga utskrifter. Den är dessutom större än de övriga fyra. Funkar finfint även med automatisk dubbelsidig utskrift. Det finns även plats för vanligt papper i ett magasin under printern. Fotopappret sätter jag i i det övre facket vid behov......

Det är inget fel i att använda fotoskrivare, men tycker fortfarande att med tanke på kostnaden per utskrift så får man alltid bättre resultat av ett lab och det blir oftast billigare (beroende på papper, skrivare och hur prismedveten du är i dina toner inköp)

Själv jobbar jag med att sälja copyprinters, skrivare m.m. till företag och det som säljs idag är nästan bara maskiner som även hanterar färg. Nästan alla märken och modeller gör ett bra jobb och kostnaden för firman är väldigt låg.
(dagens maskiner ligger på ca 65 öre för en fullfärgs A4 sida inkl både toner och service)

Så har du en snäll chef kan du alltid fråga om du kan få trycka ut några foton. (här kan du också använda flera olika format på dom flesta, som t ex A3)

Att tänka på om du använder en sådan: vilken drivrutin du använder gör jättestor skillnad, vanligast är "PCL6" men den leverar inte så bra resultat, finns det något som heter "PostScript" eller "PS" så använd den. Den är skapad av Adobe och ger mycket bättre utskrifter än PCL.

henrikgbg skrev:
Det är inget fel i att använda fotoskrivare, men tycker fortfarande att med tanke på kostnaden per utskrift så får man alltid bättre resultat av ett lab och det blir oftast billigare (beroende på papper, skrivare och hur prismedveten du är i dina toner inköp

Kostnaden beror på dina volymer. Om man räknar bort investeringskostnaden, vilket jag nog anser man kan göra för en så pass billig skrivare som tex Canon IP4200/4300 (900kr) så kostar en A4 för mig i min IP4200 runt 8 kr i färgkostnad och 7 kr för ett Ilford Gallerie papper. Blir totalt alltså 15 kr. Behövde skriva ut 40 + 30 + 35 bilder i samma format häromdagen till en hockeyklubb och pga volymen skickade jag filen till ett fotolabb. Dom tog 19,95 per bild i dessa volymer. Dyrare alltså men tack vare att det var så många bilder så vann bekvämligheten över prisskillnaden. Kvaliteten var dessutom aningens bättre på mina egna bilder än de som kom från labbet. Bilderna var profilerade både hemma och genom labbet. Det lönar sig att jämföra :)

När det gäller svartvia utskrifter så är det samma sak här. Har du stora volymer så är en bläckstråle dyr i drift medan om du har mindre så är den garanterat billigare totalt sett. Tex har den 4200/4300 som jag använder ett separat bläck för just svartvita utskrifter som inte är ett foto.

ANNONS
Götaplatsens Foto