Annons

Fotosvängar i Uppsala

Produkter
(logga in för att koppla)

igmeo

Medlem
Lördagsfoto

Lördag kör vi på, ska vi starta med Waynes coffe o en fika innan? Eller ska vi ta bilen o åka nånstans? Då träffas vi bakom station :)
Jag kommer gärna om jag har möjlighet. Men mina planer för helgen är ännu inte klara. Vet inget säkert förrän i morgon em/kväll. / Monica
 

Kustbo

Aktiv medlem
Låter trevligt :)

Vi kan väl träffas på waynes coffe runt 10:30 så har vi lite sovmorgon oxo :) jag ska försöka att parkera i närheten så bilen finns tillhanda om det skulle vara nått :)

Waynes coffe st:per gallerien kör vi på :)
Ska försöka komma var länge sedan nu och fika med lite snack är en bra inledning ;-)
 

igmeo

Medlem
Tyvärr visar det sig att jag inte kan komma i dag. Men jag hoppas ni får jättetrevligt och ser fram emot att få se era bilder här på sidan.
Monica
 

bildsten

Aktiv medlem
Här kommer det mera kameraporr.
Ni som var med i lördags kommer kanske ihåg att jag hade med mej en gammal Ikoflex. Den är min första egna kamera, inköpt begagnad sent 1960 eller i början av 1961 och av årsmodell 1951 tror jag. Senaste gången jag använde den var på en söndagspromenad ganska precis för 10 år sedan och då krånglade den så det blev bara åtta bilder på rullen om jag minns rätt

Problemet med att den inte har gått att trycka av ibland är ett fel som har förföljt kameran ända sedan 60-talet. Jag har varit inne och rotat i den många gånger. Igår tog jag isär kameran igen och letade reda på felet. Det var en lödning som jag gjort på 60-talet av en överföringsarm som hade gett upp. Jag beslöt att göra en liten förstärkningsvinkel och löda dit den. Det verkar ha lyckats, kameran fungerar och slutaren utlöses samtidigt som spärren för framdragningen släpper. En kontroll med ritfilm i filmplanet visade att jag hamnat hyggligt rätt med sökarobjektivets inställning så nu ska den laddas med film igen.

På bilden nedan med den isärplockade kameran syns en stor plåtsax i nederkant. Den använde jag för att klippa till en liten plåtbit från nyckehålsbeslaget som ligger intill och bocka till en liten vinkel, ca 4 mm bred.

Spegeln är inte i bästa skick men påverkar bara bilden på mattskivan i de nedre hörnen. Och till sist; kameran ihopplockad och provad och klar att laddas med film som ligger i frysen. Delar av klädseln på kameran försvann redan på 60-talet och har delvis ersatts med eltejp.
 

Bilagor

VisualD

Aktiv medlem
Här kommer det mera kameraporr.
Ni som var med i lördags kommer kanske ihåg att jag hade med mej en gammal Ikoflex. Den är min första egna kamera, inköpt begagnad sent 1960 eller i början av 1961 och av årsmodell 1951 tror jag. Senaste gången jag använde den var på en söndagspromenad ganska precis för 10 år sedan och då krånglade den så det blev bara åtta bilder på rullen om jag minns rätt

Problemet med att den inte har gått att trycka av ibland är ett fel som har förföljt kameran ända sedan 60-talet. Jag har varit inne och rotat i den många gånger. Igår tog jag isär kameran igen och letade reda på felet. Det var en lödning som jag gjort på 60-talet av en överföringsarm som hade gett upp. Jag beslöt att göra en liten förstärkningsvinkel och löda dit den. Det verkar ha lyckats, kameran fungerar och slutaren utlöses samtidigt som spärren för framdragningen släpper. En kontroll med ritfilm i filmplanet visade att jag hamnat hyggligt rätt med sökarobjektivets inställning så nu ska den laddas med film igen.

På bilden nedan med den isärplockade kameran syns en stor plåtsax i nederkant. Den använde jag för att klippa till en liten plåtbit från nyckehålsbeslaget som ligger intill och bocka till en liten vinkel, ca 4 mm bred.

Spegeln är inte i bästa skick men påverkar bara bilden på mattskivan i de nedre hörnen. Och till sist; kameran ihopplockad och provad och klar att laddas med film som ligger i frysen. Delar av klädseln på kameran försvann redan på 60-talet och har delvis ersatts med eltejp.
Härligt att den är på uppryckning igen!
 

pontus.adefjord

Aktiv medlem
Är man ute på fotosväng på lördag (22/3) får man gärna titta förbi Uppsala Fotografiska Sällskaps galleri vid Martin Luther Kings plan, Övre Slottsgatan 14. Jag ställer ut lite bilder från Argentina (svartvitt, analogt, mest Buenos Aires), vernissage mellan kl 13 och 16. Sen är det öppet onsdagar 18-20, lördagar 13-15 fram till 9/4. Jag finns på plats nästan hela tiden (inte varje onsdagkväll).
 
ANNONS