Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fototeknik för Leica M3?

Produkter
(logga in för att koppla)
Förresten, nån som vet hur man drar tillbaka filmen på en M3?

Antar att det är lilla snurrhjulet uppe till vänster, som ska snurras i pilens riktning?

Är det nån risk att man kan råka snurra på den medans bilder är kvar? Rätt lätt att råka komma åt den lite, och den kan tom råka lyftas upp lite, tex när man stoppar ner kameran i kartongen. Är det nån risk att man sabbar massa bilder om man råkar komma åt det lilla hjulet ibland?

Eller är det någon spärr som hindrar det, eller kanske så att man måste snurra typ ett halvt varv eller mer för att någon bild ska bli förstörd när man tar nästa sedan.
 
Det sitter en liten arm eller knapp på framsidan (under avtryckaren) för att lossa filmframdragningen och möjliggöra återspolning. Om du vrider på återspolningsratten utan att ha fällt spaken kommer du bara att spänna filmen men efter nån sekund eller tre kommer det bli väldigt trögt/stenhårt. Då är det lämpligt att sluta vrida...

Alltså, ingen fara om du kommer åt återspolningsvredet då och då. Det kan tom vara bra att spänna filmen när du tryckt av första rutan; då ser du att filmen dras fram när du spänner slutaren med frammatningsarmen.
 
Graal skrev:
Hyperfocal, Tri-X och D76. Klassisk teknik som håller än.


Bra Nils!
Skönt att det är nå'n gammal räv som e vaken! ;)
Det behövs i stort sett inte mer än dessa tre enkla saker för att ta bilder med en Leica!

Å måste då såklart att få visa min egen M Leica på 1960-talet..
De e jag som håller i den! :)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/310067.htm

Å den funkade bra till sportfoto också!! :)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/681717.htm

Förresten den funkade bra till allt!! :)
 
Emil-G skrev:
Det sitter en liten arm eller knapp på framsidan (under avtryckaren) för att lossa filmframdragningen och möjliggöra återspolning. Om du vrider på återspolningsratten utan att ha fällt spaken kommer du bara att spänna filmen men efter nån sekund eller tre kommer det bli väldigt trögt/stenhårt. Då är det lämpligt att sluta vrida...

Alltså, ingen fara om du kommer åt återspolningsvredet då och då. Det kan tom vara bra att spänna filmen när du tryckt av första rutan; då ser du att filmen dras fram när du spänner slutaren med frammatningsarmen.
Aha, tack.
Är ratten kopplad till filmrullen på nåt sätt? Dom sitter ju i varsin ända av kameran. När man snurrar på ratten så snurrar filmrullen, men när den är låst så sitter den fast i andra änden och rullas inte upp på filmrullen utan bara spänns lite....typ?

Och är det så att det inte händer något om man snurrar fel håll på ratten...eller öser man fram film då som hamnar dubbelvikt och knökar ihop sig, eller tar ratten bara åt rätt håll?

Kan ju va bra att veta ;)

Tog iallafall första bilden idag, lite kul, men man vet ju inte om det vart bra eller ej :D
Supermacro skala 2.4:1 ungefär.
Vågade inte lita på att fjärrutlösaren tajmade spegel/slutare korrekt, så jag tryckte in spegeln först, låste den, och sen skruvade i andra utlösaren över slutaren, och så tryckte jag. Dock var mitt halvdana stativ alldeles för rangligt för en så tung anordning som en Leica med visoflex och 280mm tele med närbildslins på :D
 
Re: Re: Fototeknik för Leica M3?

Benganbus skrev:
Bra Nils!
Skönt att det är nå'n gammal räv som e vaken! ;)
Det behövs i stort sett inte mer än dessa tre enkla saker för att ta bilder med en Leica!

Å måste då såklart att få visa min egen M Leica på 1960-talet..
De e jag som håller i den! :)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/310067.htm

Å den funkade bra till sportfoto också!! :)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/681717.htm

Förresten den funkade bra till allt!! :)
Måste visa min med. Har inte orkat ta nån fin bild på bara M3'an, men här är två på visoflexen med läckra telen på. Om inte annat så för att få testa ladda upp bilder på forumet...
Den är så fin telen, skumt att den inte är ljusstarkare då den är fast och dessutom så jäkla stor, men det är väl för att det är 35mm kamera...

Äh gick inget vidare, laddar upp på annat håll istället.

http://www.mediahump.com/image/58033/
http://www.mediahump.com/image/58034/
 
Sebastianr skrev:
Aha, tack.
Är ratten kopplad till filmrullen på nåt sätt? Dom sitter ju i varsin ända av kameran. När man snurrar på ratten så snurrar filmrullen, men när den är låst så sitter den fast i andra änden och rullas inte upp på filmrullen utan bara spänns lite....typ?

Och är det så att det inte händer något om man snurrar fel håll på ratten...eller öser man fram film då som hamnar dubbelvikt och knökar ihop sig, eller tar ratten bara åt rätt håll?

Kan ju va bra att veta ;)
[...]
Nu vet jag inte riktigt om jag hänger med här.

Återspolningsratten till vänster på kamerahuset går ner och greppar filmrullen när du vrider på den. Själva filmkassetten (eller vad vi nu skall kalla den lilla metallhylsan som filmen ligger upprullad i) sitter på samma sida som återspolningsvredet. På höger sida har du slutartidsvredet, avtryckaren och frammatningsarmen. När du har tagit en bild spänner du kamerans mekanik och drar fram filmen en ruta med hjälp av frammatningsarmen. Den blir då klar att ta nästa bild.

När filmen är slut går det inte längre att spänna kameran utan frammatningsarmen stoppar tidigare än normalt. Då trycker du ner den lilla armen/knappen på framsidan av kameran, håller den nere och börjar spola tillbaka filmen med ratten på vänster sida i pilens riktning (medurs rimligen). Om du lyssnar noga kan du efter en liten stund höra ett knäpp från höger sida av kameran när filmen släpper från upptagningsspolen. Om du slutar vrida när du hör knäppet slipper du bryta upp filmkassetten när du skall framkalla filmen utan kan dra ut den ur kassetten på samma sätt som sker i kameran (gör inte detta nu, bara i ett kolsvart mörkrum). Om du inte hör något knäpp fortsätter du veva tills du märker att motståndet plötsligt minskar. Då vevar du ytterligare ett par varv för att vara säker på att få in hela filmen i hylsan innan du öppnar kameran.

Du bör inte tvinga återspolningsratten i fel riktning (moturs) när du har film i kameran, du riskerar att vecka/bocka filmen och det ser inte roligt ut på en kopia.

Ljusstyrkan på objektivet beror nog snarare på åldern än filmformatet, det är väl trots allt 40-50 år gammalt. Du kan inte förutsätta att allt blir sämre bara för att det inte är digitalt, t.ex. är diffraktion och kromatisk aberration mycket större problem på dagens högupplösta, små sensorer än vad de någonsin varit på film. Jag tror dessutom att de flesta föredrar filmkorn framför digitalbrus på en förstoring. Det finns vissa fördelar med digitalkameror men de är inte bäst på allt.
 
Emil-G skrev:
Nu vet jag inte riktigt om jag hänger med här.

Återspolningsratten till vänster på kamerahuset går ner och greppar filmrullen när du vrider på den. Själva filmkassetten (eller vad vi nu skall kalla den lilla metallhylsan som filmen ligger upprullad i) sitter på samma sida som återspolningsvredet. På höger sida har du slutartidsvredet, avtryckaren och frammatningsarmen. När du har tagit en bild spänner du kamerans mekanik och drar fram filmen en ruta med hjälp av frammatningsarmen. Den blir då klar att ta nästa bild.

När filmen är slut går det inte längre att spänna kameran utan frammatningsarmen stoppar tidigare än normalt. Då trycker du ner den lilla armen/knappen på framsidan av kameran, håller den nere och börjar spola tillbaka filmen med ratten på vänster sida i pilens riktning (medurs rimligen). Om du lyssnar noga kan du efter en liten stund höra ett knäpp från höger sida av kameran när filmen släpper från upptagningsspolen. Om du slutar vrida när du hör knäppet slipper du bryta upp filmkassetten när du skall framkalla filmen utan kan dra ut den ur kassetten på samma sätt som sker i kameran (gör inte detta nu, bara i ett kolsvart mörkrum). Om du inte hör något knäpp fortsätter du veva tills du märker att motståndet plötsligt minskar. Då vevar du ytterligare ett par varv för att vara säker på att få in hela filmen i hylsan innan du öppnar kameran.

Du bör inte tvinga återspolningsratten i fel riktning (moturs) när du har film i kameran, du riskerar att vecka/bocka filmen och det ser inte roligt ut på en kopia.

Ljusstyrkan på objektivet beror nog snarare på åldern än filmformatet, det är väl trots allt 40-50 år gammalt. Du kan inte förutsätta att allt blir sämre bara för att det inte är digitalt, t.ex. är diffraktion och kromatisk aberration mycket större problem på dagens högupplösta, små sensorer än vad de någonsin varit på film. Jag tror dessutom att de flesta föredrar filmkorn framför digitalbrus på en förstoring. Det finns vissa fördelar med digitalkameror men de är inte bäst på allt.
Ok, jag har nog ingen koll, jag har för mig att filmrullen som sattes i kameran sitter under slutaren, och jag antar att det är in i rullen som filmen ska igen, baklänges alltså, när man fotat klart? Eller snurras den upp på nån annan spole av nåt slag? Kankse dumma frågor, men jag har typ aldrig rört en analog kamera förut....inte så lätt då.

Men om jag tror mig ha råkat snurra lättåtkommliga återspolningsratten en aning motsatt pilens riktning så är det lika bra att snurra den lite i pilens riktning efteråt, för att va säker att filmen är någorlunda spänd. Kanske räcker med att veta det, så man inte sabbar bilder.

Men skumt att man kan snurra och spänna (eller skrynkla) filmen med bara ratten, när man som du säger måste dra i den där spärren för att rulla tillbaka filmen in i rullen???

Jo diffraktionsproblem blir tydligen lite mindre, i takt med att "filmstorleken" ökar. Kromatisk abberation vet jag inte, men det kanske också är kopplat till storlek. Eller tänkte du bara optiskt, att eftersom Leica inte har några feta telezoomar eller någon riktigt billig/dålig optik, så slipper man det?


Fan det känns inte bra att inte kunna se bilderna man tagit. Tänk om man kämpar och kämpar och så lämnar man in rullen till slut och får tillbaka 36 svarta, eller vita, eller suddiga, eller raktigenom felexponerade, bilder :(
Läbbigt ju ;)
 
Ok, nu gör vi det här steg för steg =)
  1. Sätt dig ner och lägg kameran uppochner med objektivet mot dig
  2. Ta loss bottenplattan genom att vrida det lilla vredet ett halvt varv
  3. Öppna luckan på baksidan av kameran
  4. Ta ut spolen till höger (om du inte har "quick-load kit")
  5. Passa in filmänden i upptagningsspolen
  6. Sätt in rullen i kameran och passa in filmperforeringen i frammatningshjulen genom att dra ut lite extra film (5-6cm eller så), passa också in upptagningsspolen
  7. Tryck av en bild och spänn slutaren sakta med frammatningsarmen samtidigt som du ser att filmen rullas upp till höger
  8. Repetera föregående steg
  9. Om filmen följer med som den skall och rullas upp på upptagningsspolen, stäng luckan och sätt tillbaka bottenplattan
  10. Spänn filmen försiktigt med återspolningsvredet tills motståndet ökar lite grann
  11. Tryck av och mata fram till ruta 1, kontrollera samtidigt att återspolningsratten roterar åt "fel håll" (filmen dras ut ur kassetten)
  12. Plåta som vanligt
  13. När filmen inte går att dra fram mer, tryck ner armen/knappen på framsidan under avtryckaren och börja spola tillbaka i pilens riktning
  14. Lyssna efter klicket (alt spola tills det lossnar ordentligt och lite till)
  15. Lägg ner kameran igen, som ovan, och lossa bottenplattan
  16. Ta ut filmen
  17. Repetera från steg 1 =)
    [/list=1]Filmrullen sitter alltså på vänster sida av kameran och allteftersom du plåtar och drar fram filmen rullas den upp på en spole till höger. Genom att trycka ner armen/knappen på framsidan lossar du en spärr på upptagningsspolen som hindrar den från att snurra åt fel håll av misstag.

    Kromatisk aberration är ett optiskt fenomen som beror på att ljus av olika våglängd inte bryts lika mycket i en glasbit. Det är svårare att korrigera en zoom än ett fast objektiv då skillnaden i brytning beror på brännvidd och konstruktion.

    Frågor på det? =)
 
Sebastianr skrev:
Hej!

Ska för första gången testa fota med en analog filmkamera, en Leica M3. Har en 35mm F/3.5 och en 50mm F/1.5 till den, samt en 280mm via Visoflex spegelreflexsystemet.

Har köpt en svartvit ISO 400 rulle som jag ska ut och testa med, och eftersom det är film och svartvitt så lär jag försöka ta konstnärliga bilder på bänkar, stenar, träd, bojar, bryggor, etc ;)

Nu till frågan. Hur fotar man svartvitt på bästa sätt med Leican? Är det blända ner ordentligt och fota med låååångt skärpedjup som räknas som bäst /lämpligast med svartvita foton utomhus, eller ska jag köra vidöppet så mycket jag kan och se om jag får fint kort skärpedjup? Hur brukar man vilja ha det när man fotar konstiga konstnärliga bilder i svartvitt?

Och är det bäst att överexponera eller underexponera med svartvit film, eller film överhuvudtaget? Ska man ligga extra lågt/högt, eller är det inget särskilt att tänka på där?

Tack :)

De e inte så att du bor i Stockholm, eller i närheten, då känner jag flera Leica-fotografer som säkert ställer upp över en fika på Café Puck (Hornsgatan) för handhavarinstruktion vad gäller en M Leica! :)
 
Tack igen Emil, då tror jag jag vet hur det fungerar. Dock undrar jag varför snurrhjulet för att dra tillbaka filmen går att dra upp väldigt långt? Kankse inte är så på alla M3 jag vet inte, men denna går att lyfta upp ca 1cm (törs inte dra längre iallafall...hela filmen kanske följer med upp :D )

Ok, kromatisk abberation var inget speciellt med Leica då som jag trodde, utan mer generellt att fasta optiker (det som kallas prime va?) är bättre än zoom-optiker. Det känner jag väl till, då min 12x zoom kamera dras med en del sånt tyvärr ;)
Men det priset betalar jag så gärna på en sådan kamera då extrem zoom i kompakt format är väldigt roligt :)


@Bengt: Jodå, i Stockholm. Fick dock kameran ordentligt genomgången och förklarad hos Schöners, jäkligt trevlig affär. Med kompletteringarna härifrån forumet så tror jag nu jag behärskar den nog väl för att ta denna testrulle iallafall.
Sen blir det nog att jag säljer den för en DSLR...tror det vore vettigast iallafall som alternativ till att ha den liggande i källaren och kanske plocka fram nån gång då och då bara.
Passar inte riktigt min fotostil med en Leica, och jag var inte med på den tiden heller så jag har inga såna känslor till märket. Jag är mer för natur, mycket tele och mycket macro, och mycket action som flygande fåglar eller liknande. Gillar inte alls att fota folk tex.

Men är Café Puck nåt Leica-hak eller?
 
Vad är det för serienummer på kameran? Hör av dig om du verkligen skall sälja så får vi se om jag är intresserad.

Du kan mycket riktigt lyfta återspolningsvredet lite, med det är bara för att du skall få bättre grepp när du snurrar på den. Det finns också små vevtillsatser som man kan skruva på för att det skall gå lite snabbare.
 
Sebastianr skrev:
Tack igen Emil, då tror jag jag vet hur det fungerar. Dock undrar jag varför snurrhjulet för att dra tillbaka filmen går att dra upp väldigt långt? Kankse inte är så på alla M3 jag vet inte, men denna går att lyfta upp ca 1cm (törs inte dra längre iallafall...hela filmen kanske följer med upp :D )

Ok, kromatisk abberation var inget speciellt med Leica då som jag trodde, utan mer generellt att fasta optiker (det som kallas prime va?) är bättre än zoom-optiker. Det känner jag väl till, då min 12x zoom kamera dras med en del sånt tyvärr ;)
Men det priset betalar jag så gärna på en sådan kamera då extrem zoom i kompakt format är väldigt roligt :)


@Bengt: Jodå, i Stockholm. Fick dock kameran ordentligt genomgången och förklarad hos Schöners, jäkligt trevlig affär. Med kompletteringarna härifrån forumet så tror jag nu jag behärskar den nog väl för att ta denna testrulle iallafall.
Sen blir det nog att jag säljer den för en DSLR...tror det vore vettigast iallafall som alternativ till att ha den liggande i källaren och kanske plocka fram nån gång då och då bara.
Passar inte riktigt min fotostil med en Leica, och jag var inte med på den tiden heller så jag har inga såna känslor till märket. Jag är mer för natur, mycket tele och mycket macro, och mycket action som flygande fåglar eller liknande. Gillar inte alls att fota folk tex.

Men är Café Puck nåt Leica-hak eller?

Leica är en aficionados-kamera..
"Endast för förryckta"!

Men passar till allt!! ;)
Konstnärligt foto!
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/469936.htm

Porträtt! :)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/791579.htm

Naturfoto! :)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/823735.htm

Och, inte minst, till fotodueller!!! ;)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/628381.htm


Vad gäller Café Puck så är det ett trevlig fik på Horngtan på Söder.
Hornsgatan 32 (Uppe på Hornsgatspuckeln)
* Obs! Men inget Leica-hak!! ;)

Vi "NyaSödersBallaLeicor" brukar fika där nå'n gång i veckan bara..

Misstänker att en fika är Pg nå'n dag nästa vecka..

/Bengan
 
Emil-G skrev:
Vad är det för serienummer på kameran? Hör av dig om du verkligen skall sälja så får vi se om jag är intresserad.

Du kan mycket riktigt lyfta återspolningsvredet lite, med det är bara för att du skall få bättre grepp när du snurrar på den. Det finns också små vevtillsatser som man kan skruva på för att det skall gå lite snabbare.
748539 - så det är med dubbel framdragning.
Om jag säljer så försöker jag nog sälja hela paketet, med visoflex och allt, och jag har fått bra värdering av det hela, del för del. Inte så billigt om man hittar rätt köpare....
Men visst, jag ska försöka komma ihåg dig om det blir aktuellt senare.

Tack för all hjälp :)
 
Benganbus skrev:
Leica är en aficionados-kamera..
"Endast för förryckta"!

Men passar till allt!! ;)
Konstnärligt foto!
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/469936.htm

Porträtt! :)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/791579.htm

Naturfoto! :)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/823735.htm

Och, inte minst, till fotodueller!!! ;)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/628381.htm


Vad gäller Café Puck så är det ett trevlig fik på Horngtan på Söder.
Hornsgatan 32 (Uppe på Hornsgatspuckeln)
* Obs! Men inget Leica-hak!! ;)

Vi "NyaSödersBallaLeicor" brukar fika där nå'n gång i veckan bara..

Misstänker att en fika är Pg nå'n dag nästa vecka..

/Bengan
Hehe, kul med duellen.

Natur och natur, jag kanske skulle ha sagt wildlife. Det är nog lite svårt va? ;)
Eller utomhus macro av insekter som inte vill sitta stilla och posera flera minuter.

Jag ska iallafall försöka ta de flesta bilder jag tar med Leican i samma framing med min S3, i svartvitt, bara för att det är kul att jämföra. Sen scanna in negativen och kolla sida vid sida på monitorn....om nu min scanner klarar negativ, men det får vi se. Annars är det ju svårt med små 10x15, då ser man väl knappt skillnad på en Leica och en mobilkamera för allt blir så smått :(
 
Sebastianr skrev:
748539 - så det är med dubbel framdragning.
Om jag säljer så försöker jag nog sälja hela paketet, med visoflex och allt, och jag har fått bra värdering av det hela, del för del. Inte så billigt om man hittar rätt köpare....
Men visst, jag ska försöka komma ihåg dig om det blir aktuellt senare.

Tack för all hjälp :)
Lycka till!

Får jag fråga vad Schönherrs trodde kameran var värd? Vore kul att jämföra med vad de går för utomlands.
 
Emil-G skrev:
Lycka till!

Får jag fråga vad Schönherrs trodde kameran var värd? Vore kul att jämföra med vad de går för utomlands.
Nu är jag på jobbet och har inte pappret här, men totalt alla delar (inklusive original-låda med serienummer under och liknande detaljer som samlare betalar extra för) så landade det mellan 10-11 tusen, inklusive 35mm, 50mm, och 280mm optik, extra 35mm sökare, visoflex med originalväska även innehållande två linser (som inte egentligen var vanliga linser utan kallades nåt annat jag ej kommer ihåg) och bälg till som användes vid upp till 1:1 macro visst, tex kunde man fota av dia med den genom att fästa diabilden längst ut i bälgen.

Enbart M3'an tror jag var 3500kr.
 
Sebastianr skrev:
Tack för alla tips :)

Tyvärr är 50mm optiken riktigt prickig inuti (damm och hår) så jag kommer nog ta flest med 35mm, men några med 50 för att se resultatet ifall jag säljer allting senare.
Varför sälja ? Det är roligt att varva med analogt med digitalt. Dessutom får man inte så mycket för gamla analoga, om de inte är före 2:a värdskriget. Finns inget antikvärde, de flesta priser är överskattade.

/ Erik
 
ekemannen skrev:
Varför sälja ? Det är roligt att varva med analogt med digitalt. Dessutom får man inte så mycket för gamla analoga, om de inte är före 2:a värdskriget. Finns inget antikvärde, de flesta priser är överskattade.

/ Erik
Jag fick det ju värderat efter resultat från en auktion nyligen, så det är nog ingen fara.

Jag har aldrig fotat analogt tidigare, så jag har kanske inte samma känsla för det som många andra som fotat en längre tid. Kul att testa däremot, vi får väl se.
Sen verkar det kosta en hel del underhåll att ha en så gammal kamera, så ska jag spara den ska jag ju verkligen använda den och kosta på den, och det är mycket tveksamt om jag vill det. Hellre steget upp till DSLR i så fall, om Olympus släpper ett stabiliserat hus nångång som verkar vettigt så...
 
Tänk på att paket oftast (alltid) är mer svårsålda än lösa delar vilket kan sänka priset. Din M3 verkar vara ett väldigt tidigt exemplar, troligen tillverkad 1955. Gissar jag rätt om jag tror att den dessutom har de gamla tyska slutartiderna, 1/10, 1/25, 1/50 osv istf 1/15, 1/30 resp 1/60?

Du får räkna med att en rejäl service kan behövas och det är inte billigt. 2000-4000kr beroende på vem som gör det och hur mycket som behöver fixas. Framförallt brukar de långa tiderna klistra ihop lite och bli för långa genom att smörjfettet tjocknar. Det gäller både om kameran använts löpande men framförallt om den legat oanvänd en längre tid.
 
ANNONS
Götaplatsens Foto