Annons

Fototips Jönköping

Produkter
(logga in för att koppla)

TorO

Aktiv medlem
Jag undrar om nån kan ge mig lite tips på miljöer/platser/ting man kan fota i Jönköping.
Bor själv i stan, men man blir ju lätt hemmablind och det skulle vara behövligt med lite impulser. Inte minst just nu när jag totalt saknar inspiration och skulle behöva lite utifrån.
Alla tips är välkommna, men tyvärr tillhör jag de icke bilburnas skara, så platser man kan nå utan bil är ju bäst (bor typ mitt i stan).
 
Det beror ju på vad du tycker är intressant. Men kanske bobrygget har härliga linjer att fotografera?

/ Marcus
 
Brummelisa skrev:
Det beror ju på vad du tycker är intressant. Men kanske bobrygget har härliga linjer att fotografera?

/ Marcus

Ja, det är ju också en fråga... Mitt fotande är väl rätt spritt, lite natur, lite arkitektur, inte så mycket människor. Just nu vet jag knappt, brukar promenera runt i skogen med kameran i ett par timmar och komma hem utan en enda bild, men det tyder väl mest på hur låg inspirationen e just nu.

Vad gäller bron vill jag helst ignorera den... Anser att det hela är ett av de dummare projekten sen Jesus gick i kortbyxor...
 
TorO skrev:
Ja, det är ju också en fråga... Mitt fotande är väl rätt spritt, lite natur, lite arkitektur, inte så mycket människor. Just nu vet jag knappt, brukar promenera runt i skogen med kameran i ett par timmar och komma hem utan en enda bild, men det tyder väl mest på hur låg inspirationen e just nu.

Vad gäller bron vill jag helst ignorera den... Anser att det hela är ett av de dummare projekten sen Jesus gick i kortbyxor...

Haha. Jag om den är bra eller inte det kan man ju undra :)
Själv har jag funderat på att ta kort på lyftkranarna med Munksjös skorstenar i bakgrunden. Men jag har inte gjort det ännu :(

Högskolan kanske är intressant annars? Jag har ju min goa bänk därifrån...

/ Marcus
 
Utsikten som han fotograferat från ligger uppe på berget ovan Huskvarna ja, man kör mot Egnahem så står det styltat Utsikten. Om man står på Esplanaden mitt i Hka så kan man se utsikten, ett litet lusthus på bergssidan.
Är man ändå i Huskvarna ska man passa på att fotografera vattenfallet, och ravinen som huskvarnaån rinner i ......
 
Dunkehallaravinen tycker jag är värd ett besök, om du börjar nere vid kanotklubben, Statiolmacken på kortebovägen så kan du hitta en hel del fint på vägen upp. Ända upp till dammen, och då är du nära stadsparken, med både djur och vacker miljö, bäckar bl.a och gott om vitsippor snart.
 
stiligman skrev:
Dunkehallaravinen tycker jag är värd ett besök, om du börjar nere vid kanotklubben, Statiolmacken på kortebovägen så kan du hitta en hel del fint på vägen upp. Ända upp till dammen, och då är du nära stadsparken, med både djur och vacker miljö, bäckar bl.a och gott om vitsippor snart.

Och fortsätter du lite till, så du kommer till Dalviksringen så kan jag bjuda på fika :)

/ Marcus
 
Dunkehalla är ju onekligen en försmådd pärla här i stan... Det var nog nästan ett år sedan jag traskade där senast, så nästa fotopromenad kanske skulle tas i den riktningen. Surt att vädret är så trist idag, sitter mest och rullar tummarna.

Fler tips?

Om jag ska komma med ett eget, som jag fotomässigt inte lyckats göra så mycket av dock, så är det att gå upp i skogen från Gräshagen till Vattenledningsparken. Här finns en del små forsande bäckar för den som gillar det.
 
vattenledningsparken är defenitivt värd ett besök också, liksom dumme mosse, men det kräver nästan bil .......
något som kan vara vackert är att gå längs den gamla järnvägen, som man går över när man går från Gräshagen till vattenledningsparken, den sägs gå ända till Ulricehamn, för den som är sugen på en promenad.
 
Intressanta och udda äldre industrimiljöer:
- Tändsticksområdet
- Dunkehallaravinens början (Bushålet)
- Munksjö Pappersbruk ; Bruksområdet

Natur
- Rosenlundsbankarna
- Huskvarnaån hela vägen mot Stensholm samt ravinen
- Taberg
- Bondberget med omgivning, Ekskogar
- Huskvarnaberget; Utsikten med omgivningar
- Dummemosse

Arkitektur
- Kolgården

Jönköping var tidigare en riktigt gammal "Kåkstad", där det mesta är rivet. Tyvärr har man inte varit direkt lysande när det gäller "fingertoppskänslan" i den staden.

/Pingo
 
Vattenledningsparken var jag i senast idag, där hamnar jag ofta så jag har sett mig trött på den... Behöver nog ny infallsvinkel där. Det var dock en del sjöfåglar (knipor, gräsänder och nåt mer som jag inte kan identifiera med tofs på huvet) i den gamla reservaren. Jag är mycket förtjust i det lilla "huset" i nordvästra delen av parken, snygg form, men det har ju de lokala idioterna förstört med klotter...

Dumme mosse har jag faktiskt bara varit på en gång, ska försöka ta mig dit igen.

Var ligger Bondberget? Har bara bott här i sju år eller nåt...

Tändsticksområdet är jag på varje dag i stort sett, har kontoret där (bästa utsikten och ljuset i stan, om nån undrar). Missa för övrigt inte den nya entrébelysningen på Kulturhuset...

Jag behöver nog hitta nya infallsvinklar på det mesta, känner jag när jag får era tips.

Och senaste exemplet på fingertoppskänsla är i mitt tycke den nya halvön och broprojektet... Det ser inte klokt ut med halvön från östsidan av Munksjön, må jag säga!
 
Bondberget är naturreservatet mellan Öxnehaga-Österängen-Ekhagen.

Sen glömde jag ju "Ö:a", men då måste du ta färjan. ;-)

Visingsö alltså . .

Har inte sett Munksjöprojektet. Lämnade stan för för några år sedan. Men jag tror dig, satskontoret styrs av betongskallar.

/Pingo
 
Pingo skrev:
Bondberget är naturreservatet mellan Öxnehaga-Österängen-Ekhagen.

Sen glömde jag ju "Ö:a", men då måste du ta färjan. ;-)

Visingsö alltså . .


/Pingo

Aha.. Då har jag ju vart på Bondberget oxå, riktigt spännande skog nästan mitt i stan. Men det var ett bra tag sen, så dit borde man ju oxå bege sig. Och det går ju buss ända fram.

Men tipsa på!
 
TorO skrev:
Det var dock en del sjöfåglar (knipor, gräsänder och nåt mer som jag inte kan identifiera med tofs på huvet) i den gamla reservaren.

Jag skulle gissa på att det var en vigg som du såg.

På visingsö finns ett antal trevliga platser/motiv men ska man dit är åtminsonde cykel att rekommendera och det kan kanske vara knepigt om man ska åka buss till Gränna.
 
TorO skrev:
Och senaste exemplet på fingertoppskänsla är i mitt tycke den nya halvön och broprojektet... Det ser inte klokt ut med halvön från östsidan av Munksjön, må jag säga!

Jag noterade att du helst ville slippa se det däringa broprojektet, men skulle du ändå inte kunna tänka dig att fotografera det, så att vi andra ser samma sak som du?

Förresten får jag tacka er andra för beskrivningar av Jönköpings smultronställen. Bor ju en bit ifrån, men det är ju kul att lära sig mer och man kan ju ha nytta av det vid något oväntat tillfälle.
 
Ett hett tips om man vill fota ekkorrar är Stadsparken. Är man där någolunda tidigt så ser man en del av dem. Var ute och knatade där idag vid 10 (och det är ju inte ens tidigt) och plötsligt hade jag en som satt och knaprade i huvudhöjd på mig tre meter bort. Tyvärr har ju 300Dn en viss starttid, så nån bra bild blev det inte.

Även Dunkehallaravinen tycks ha några kurrar - här såg jag tre styckna som lekte, dock utom vettig fotoräckvidd.
 
ANNONS