Annons

Fotovärlden - förlegad kvinnosyn

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag tycker jag ser 2 stora problem inom att fota kvinnor. Både professionellt för tidningar och andra media.

Det första är att man fotar en av världens vackraste modeller. Fast hon duger inte riktigt. Midjan måste bli lite smalare, brösten större, huden slätare, armarna muskler behöver fixas till en aning för de ser lite hängiga ut osv. Detta trots professionell make up.
Vad har vi då för skönhetsideal?
Vill nog påstå att väldigt många kvinnor idag är missnöjda med sitt utseende och de vet att män tycker utseende är väldigt viktigt.

Sedan är sexiga bilder fortfarande väldigt populära på internet. Fotografera en sexig lättklädd tjej och det blir många som kommenterar och gillar bilden. Mest män förstås. Fast det finns en underton i det som inte är sund.

Tony och Chelsea gjorde en video om det för ett tag sedan. Vet givetvis inte hur detta stämmer numera i Sverige.
https://www.youtube.com/watch?v=3OOiG3qImrA&t=152s
 

nonno

Aktiv medlem
Har du barn? Om du har det borde du ha sett saker som också andra föräldrar sett som hjälper dig att se många av dessa saker som du känner är jämförelsebara med horoskop, men som ganska tydligt är styrda av generna, saker som är svåra att förklara men som du aldrig visat eller lärt ditt barn men som ändå på ett mystiskt "horoskop" likande magiskt vis finns där :p

Har du barn men ändå missat det eller dom ögonblicken eller tolkat dom annorlunda så är det ju tråkigt :) dom ger en fin insikt iaf inte jag hade innan jag fick barnen när det gäller just den biten. Det är fortfarande lika magiskt när det händer, men det är lättare att förstå hur det hänger ihop.
Jag har en dotter som har tillåtits i viss mån att bli tjej utifrån sina egna villkor och förmågor. Hon är utbildad undersköterska och gick ett antal terminer på högskolans sjuksköterskeutbildning, men kom fram till att det nog inte var något för henne. Sedan några år jobbar hon som förare av tunga och (för mig) jättelika lastmaskiner inom SSAB (hett och riktigt skitigt jobb), kör motorcykel och älskar bergsklättring. Som tonåring gillade hon boxning och gick med i en boxningsklubb när intresset för fotboll efter många år dog ut.
Jag tänker att föräldrar, släkt och vänner, skola och samhället skapar och ofta hindrar våra unga att få utveckla sin fulla potential för att vi omedvetet styr in dem mot banor som är väldigt könsrollsstyrda. Jag tänker att hon är ett av många exempel på att det går att förändra könsroller eller ta bort dem, att bara vara den människa som man är utan könsroller. Samtidigt finns det så många hinder, som t ex den förlegade kvinnosyn som råder inom så många områden och där alldeles för stora delar av fotokonstens utövare förminskar kvinnor så gräsligt mycket genom att bara visa upp dem som objekt.
 

PMD

Aktiv medlem
Tänk om vattumän verkligen är självgoda och stolta! Det är det nog ingen som riktigt vet.
Jag tror att det har gjorts tillräckligt många undersökningar om tillförlitlighet hos horoskop för att vi ska kunna avfärda dem som skrock (eller kanske t.o.m. humbug).

Vilket tankesätt gör en predisponerad att föredra Volvo före Saab?
Jag har ingen aning, och skrev inte heller att det faktiskt finns något sådant.
 

PMD

Aktiv medlem
Oavsett fördelningen mellan genetik och miljö så kan man ganska snabbt konstatera att den tydliga uppdelning vi gör mellan män och kvinnor, till exempel inom porträttfotografin, är helt ogrundad.
Grunden finns och är att män (i allmänhet) tilltalas av vackra kvinnor. Om det finns en reciprocitet är jag inte rätt person att svara på eftersom jag inte är kvinna, men någonting finns det ju hos män som tilltalar kvinnor (i allmänhet) även om det kanske inte handlar om skönhet på samma sätt.

Det borde finnas en betydligt större variation i hur vi fotograferar kvinnor och män – eftersom variation mellan oss som individer är nästan oändlig. Dags att vi börjar tänka normkritiskt.
Visst borde det finnas utrymme för mer fantasifullt porträtterande av både män och kvinnor, men eftersom det inte finns något direkt förbud mot det så är det bara att sätta igång! :)
 

sb12

Aktiv medlem
Finns det ingen forskning som påvisar att vi är olika genetiskt som kvinnor och män? ok då får du nog se dig om lite mer för det finns det en rätt stor mängd forskning runt, på samma sätt som det finns forskning runt att det inte är så stora skillnader. Jag kommer inte att peka och ge dig massa fakta där får du försöka förkovra dig själv om det ligger i ditt intresse:)
Sedan kommer de biologiska skillnaderna in också som bara de gör att vi är olika.
Och nej precis som jag förklarade tidigare är det inte något jag vill hehe, du fortsätter att tro att det finns något slags agenda i det jag säger eller att det finns något slags "konservativt" där, men nej det är bara observationer och saker jag läst, precis som jag har läst och observerat att det existerar ordning där det i vissa fall inte finns olikheter pga av att vi som individer är så olika. Men det tar ju inte bort det faktum att det OCKSÅ finns olikheter mellan könen som är genetiska enligt vad många tror.
Du får tro va du vill baserat på vad du har läst och tolkat genom ditt liv, och jag har min uppfattning och vi kommer aldrig någonsin att kunna bevisa några av våra påståenden tror jag åtminstone inte här ;)
Vi kan bara konstatera att vi faktiskt ÄR olika, sedan om det är arv eller miljö eller skillnader för att vi är man eller kvinna, ja där får du tro vad du vill som sagt, men skillnader finns det:) kan de förändras för att vi vill förändra dom precis som både du OCH jag verkar vilja när det gäller de "sämre" skillnaderna där folk ska ha rätt till lika?
Kanske? Förhoppningsvis, det får tiden utvisa antar jag
När du tänker just yrkesvalen och de andra sakerna du tar upp och som jag märker att du är rätt skeptisk till tänker du återigen lite "snävt" med ett annat perspektiv som gör att du inte riktigt förstår vad generna ska göra för att ge dig förutsättningarna i livet från dina föräldrar.

Jag kan gå tillbaka till mig själv tex och många andra jag känner där jag även känner deras föräldrar och ser hur det kan se ut där, men det är inte speciellt svårt att se hur gener OCH miljö har skapat eller påverkat personer att följa det som finns i deras förutsättningar under livets gång.
Finns det en "överklass" gen frågar du( eller om deras yrkesval etc), och det är precis som din fråga om en Saab eller volvo gen igen där jag sa att du tänkte lite färgat av din redan skeptiska åsikt.
Nej men det finns nog förutsättningar för om du kan prestera inom vissa områden eller inte, jag kommer aldrig bli något mattegeni,

mina förutsättningar och gener verkar inte vilja det riktigt, precis som mina föräldrar inte heller verkade vara det, Det har inte varit för att jag inte har velat hålla på med detta eller bli det. Det finns helt enkelt inte förutsättningarna för det i min hjärna ;) Däremot är jag och har alltid varit ganska kreativt lagd, precis som många andra i vår släkt, fast med olika utlopp, foto, minst, musik etc

Så växer man upp och kommer från en överklass familj tex som varit läkare och andra yrken som har hög status har du både arv och miljö troligtvis, dels förutsättningar genetiskt där du har lättare för de egenskaper som krävs för att klara av dessa yrken, plus att du har föräldrar och människor runt omkring dig som också kanske försöker påverka dig i den riktningen, vilket är vilket och hur mycket har styrt?( genetiskt eller miljö) ingen aning men båda har nog gjort det. Och trots detta finns det ju individer som väljer en annan bana sedan pga av saker som händer.
Finns liksom inget svart eller vitt här. men där verkar du tänka mer i dom banorna och då blir det svårt att ta in att det kan vara olika faktorer.
Jag är öppen för att det förmodligen kan vara på alla möjliga olika sätt alltså inte bara en orsak. Men jag utesluter inte någon, som du gör.

Extrem syn? hehe nja det tror jag inte alls, men från din synvinkel kan det nog verka så. jag är bara rätt öppen och läser mycket, då vrider man och vänder på saker och utesluter aldrig något. Det extrema kanske är att jag är väldigt öppen just då för alla olika sidor där många jag känner är antingen för ena eller andra sidan när det gäller åsikter.
Det hela är rätt intressant tycker jag.
Har dock många jag har träffat som resonerar lika men också olika, såg det verkar inte vara så extremt i min värld. Återigen, olika vilket är helt ok:)

Skulle vilja säga att forskning om gener etc är rätt omfattande just nu, så påståendet att grunden för hur det ska påvisa skillnaderna skulle vara lika stor som horoskopen är lite lustig. Visserligen har horoskopen funnits länge och många har nog studerat ämnet. men själva grunden för det dom studerar är också väldigt olika, så en ganska konstig jämförelse.
Det är som att säga att varför vet vi så lite om rymden egentligen, för att det är lite diffusare och större som ämne och rent praktiskt svårare att studera och få bevis för olika belägg pga av avstånd och andra problem. Trots att vi verkligen vill veta mer och ändå har forskat fram mycket vet vi nog väldigt lite där.

Medan gener har vi i oss och vi har studerat människan sedan urminnes tider så där har vi nog kunnat får fram mer fakta och belägg vilket inte är speciellt konstigt.
Du påstår att ”vi ÄR olika”, sen säger du att inget är svart eller vitt. Du blandar friskt mellan individer och grupp i din analys. Det blir jättesvårt att följa ditt resonemang.
Du menar att jag ser världen med färgade glasögon och du förhåller du fritt. Men det är du som kommer med påståenden.

Vi tar det igen då: det är större variation inom gruppen än grupperna emellan. Således kan du inte dra någon slutsats utifrån gruppen man eller gruppen kvinna på individnivå.

Könsroller som de ser ut idag är en social konstruktion. Genetiska skillnader mellan könen förklarar inte dessa. Hur mycket du än försöker.
Varför då, tänker du. Därför att den genetiska skillnaden inom gruppen är större än skillnaderna dem emellan.
 

sb12

Aktiv medlem
Jag tror att det har gjorts tillräckligt många undersökningar om tillförlitlighet hos horoskop för att vi ska kunna avfärda dem som skrock (eller kanske t.o.m. humbug).


Jag har ingen aning, och skrev inte heller att det faktiskt finns något sådant.
Poängen var alltså att vi inte vet i något av fallen.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Jag har en dotter som har tillåtits i viss mån att bli tjej utifrån sina egna villkor och förmågor. Hon är utbildad undersköterska och gick ett antal terminer på högskolans sjuksköterskeutbildning, men kom fram till att det nog inte var något för henne. Sedan några år jobbar hon som förare av tunga och (för mig) jättelika lastmaskiner inom SSAB (hett och riktigt skitigt jobb), kör motorcykel och älskar bergsklättring. Som tonåring gillade hon boxning och gick med i en boxningsklubb när intresset för fotboll efter många år dog ut.
Jag tänker att föräldrar, släkt och vänner, skola och samhället skapar och ofta hindrar våra unga att få utveckla sin fulla potential för att vi omedvetet styr in dem mot banor som är väldigt könsrollsstyrda. Jag tänker att hon är ett av många exempel på att det går att förändra könsroller eller ta bort dem, att bara vara den människa som man är utan könsroller. Samtidigt finns det så många hinder, som t ex den förlegade kvinnosyn som råder inom så många områden och där alldeles för stora delar av fotokonstens utövare förminskar kvinnor så gräsligt mycket genom att bara visa upp dem som objekt.
Grymt :D
Lite kul, och med risk för att också bli lite "privat" här då också. Min dotter är bara 9 år, men är lite för lik mig tycker många även hennes mamma, jag var pappa ledig med henne 1 år och inte mamman, hon gillar fotografi, kör thaiboxning ( som jag tävlade i förr) och kollar mycket matcher etc med mig och hon älskar fantasy och brädspel precis som jag.
Samtidigt kör hon Thaidans och får hela den sidan av en helt annan kultur där "skönhets idealen" är att vara vacker och söt där, Så hon har verkligen blivit en mix av "flicka" och "pojke". ganska kul hon satt senast idag och berättade att killarna i klassen inte var lika jobbiga mot henne pga av att de såg henne so "en i gänget" ibland. Samtidigt har hon ändå många tjejkompisar. Jag är väldigt glad för att hon delar mina intressen och hoppades naturligtvis detta. Men samtidigt har jag inte aktivt gjort något speciellt för att hon ska bli så , så är glad att vi kan dela så mycket tillsammans.
Just nu sitter hon och syr på sina scoutmärken själv tills nästa veckas läger ;) Så, en bra mix av båda "världar".
Kul att höra om din erfarenhet och historia om dottern.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Du påstår att ”vi ÄR olika”, sen säger du att inget är svart eller vitt. Du blandar friskt mellan individer och grupp i din analys. Det blir jättesvårt att följa ditt resonemang.
Du menar att jag ser världen med färgade glasögon och du förhåller du fritt. Men det är du som kommer med påståenden.

Vi tar det igen då: det är större variation inom gruppen än grupperna emellan. Således kan du inte dra någon slutsats utifrån gruppen man eller gruppen kvinna på individnivå.

Könsroller som de ser ut idag är en social konstruktion. Genetiska skillnader mellan könen förklarar inte dessa. Hur mycket du än försöker.
Varför då, tänker du. Därför att den genetiska skillnaden inom gruppen är större än skillnaderna dem emellan.
Tycker hela din text trots att den inte var lång var rörig och svårt att förstå ;) så då verkar vi tycka lika om varandra där då när det gäller den biten haha.
Och jag tycker att du har otroligt att förstå ganska enkla resonemang och att du verkligen har svårt att se nyanser i ganska mycket. Du har EN linje och den ruckas inget alls på och helt stängd när det gäller något från andra sidan.
Så ja, du tänker väldigt svart och vitt, och där är vi väldigt olika ( i den här frågan), men i andra sammanhang kanske du är öppen som en kakburk ;)

Och nej, du får hålla till godo med att vi tänker olika, tänker inte ens försöka gå in på att försöka förklara eller bryta ned det du säger ännu en gång för vi slösar bara bådas tid.
Och för mig är det helt ok också, var kul att FÖRSÖKA förstå och resonera, men när man märker att vi tänker så olika så är det lika bra att släppa det.
Du pratar om att jag släpper massa påståenden, och visst det gör jag, men samtidigt säger jag HELA tiden att jag tror att det är flera saker som samverkar, DU släpper påståenden och sedan ska det inte finnas något utrymme för något annat argument, det bara är så liksom, det min vän är att tänka svart eller vitt.
Hursomhelst verkar vi båda vilja att det skulle vara bra med en förändring och mer fantasi inom fotografins värld hahah...
Så vi avslutar där så kan det nästan bli lite positiv känsla igen, tjoflöjt!
 

nonno

Aktiv medlem
Grymt :D
Lite kul, och med risk för att också bli lite "privat" här då också. Min dotter är bara 9 år, men är lite för lik mig tycker många även hennes mamma, jag var pappa ledig med henne 1 år och inte mamman, hon gillar fotografi, kör thaiboxning ( som jag tävlade i förr) och kollar mycket matcher etc med mig och hon älskar fantasy och brädspel precis som jag.
Samtidigt kör hon Thaidans och får hela den sidan av en helt annan kultur där "skönhets idealen" är att vara vacker och söt där, Så hon har verkligen blivit en mix av "flicka" och "pojke". ganska kul hon satt senast idag och berättade att killarna i klassen inte var lika jobbiga mot henne pga av att de såg henne so "en i gänget" ibland. Samtidigt har hon ändå många tjejkompisar. Jag är väldigt glad för att hon delar mina intressen och hoppades naturligtvis detta. Men samtidigt har jag inte aktivt gjort något speciellt för att hon ska bli så , så är glad att vi kan dela så mycket tillsammans.
Just nu sitter hon och syr på sina scoutmärken själv tills nästa veckas läger ;) Så, en bra mix av båda "världar".
Kul att höra om din erfarenhet och historia om dottern.
Härligt att höra om din dotter och roligt att du ville dela med dig. :)
Min dotter är tjej och kvinna på sitt eget vis. Hon har heller inte tonat ner sina kvinnliga sidor, utan hon är bara tjej på sitt vis.
Jag menar att man måste i dagens samhälle ta vara på de kvalitéer som kommande släkten har, inte styra vare sig åt det ena eller andra hållet. För att ge ett så gott utgångsläge som möjligt, anser jag att det behöver ske förändringar där ingen hanteras som ett objekt. Ingenting blir bättre om även män börjar att framställas likadant. Det måste finnas värdigare sätt att porträttera människor än att be dem inta en speciell pose, plocka fram suget i blicken och pluta med läpparna. Det blir så ytligt, ensidigt och fantasilöst.
 

luminousoctaves

Aktiv medlem
Jag har en dotter som har tillåtits i viss mån att bli tjej utifrån sina egna villkor och förmågor. Hon är utbildad undersköterska och gick ett antal terminer på högskolans sjuksköterskeutbildning, men kom fram till att det nog inte var något för henne. Sedan några år jobbar hon som förare av tunga och (för mig) jättelika lastmaskiner inom SSAB (hett och riktigt skitigt jobb), kör motorcykel och älskar bergsklättring. Som tonåring gillade hon boxning och gick med i en boxningsklubb när intresset för fotboll efter många år dog ut.
Jag tänker att föräldrar, släkt och vänner, skola och samhället skapar och ofta hindrar våra unga att få utveckla sin fulla potential för att vi omedvetet styr in dem mot banor som är väldigt könsrollsstyrda. Jag tänker att hon är ett av många exempel på att det går att förändra könsroller eller ta bort dem, att bara vara den människa som man är utan könsroller. Samtidigt finns det så många hinder, som t ex den förlegade kvinnosyn som råder inom så många områden och där alldeles för stora delar av fotokonstens utövare förminskar kvinnor så gräsligt mycket genom att bara visa upp dem som objekt.
Jättefint att läsa din story Nonno. Jag har själv två små döttrar och känner ett särkilt ansvar att motverka könsroller och andra informella regler, och de blir särskilt tydliga på landsbygden där vi bor eftersom så få alternativ finns. I mina ögon slår könsrollerna hårt mot både killar och tjejer, fast på olika sätt. Tror faktiskt killar kan ha det ännu jobbigare, även om de också får ta mest plats (eller kanske just därför).

Fotografin har varit manligt dominerad länge, men jag tror det vänder. De unga idag har större öppenhet för mångfald, jämställdhet och lite mer världsvana på det. ;)
 

nonno

Aktiv medlem
Jättefint att läsa din story Nonno. Jag har själv två små döttrar och känner ett särkilt ansvar att motverka könsroller och andra informella regler, och de blir särskilt tydliga på landsbygden där vi bor eftersom så få alternativ finns. I mina ögon slår könsrollerna hårt mot både killar och tjejer, fast på olika sätt. Tror faktiskt killar kan ha det ännu jobbigare, även om de också får ta mest plats (eller kanske just därför).

Fotografin har varit manligt dominerad länge, men jag tror det vänder. De unga idag har större öppenhet för mångfald, jämställdhet och lite mer världsvana på det. ;)
Det kan verka som att tjejer har det lättare att bryta normer, men jag vet inte om det stämmer. Däremot håller jag med dig att det nog är jobbigt för killar också. :)
 

luminousoctaves

Aktiv medlem
Det kan verka som att tjejer har det lättare att bryta normer, men jag vet inte om det stämmer. Däremot håller jag med dig att det nog är jobbigt för killar också. :)
Hehe, det är inte lätt att vara ung, punkt ;) Mina är så små än så länge, vi får se hur det går. Man får ju inte överarbeta föräldrarollen.
 

PMD

Aktiv medlem
Vi tar det igen då: det är större variation inom gruppen än grupperna emellan.
Skillnader i vilket avseende? Jag kan nästan garantera att det är större skillnad mellan två slumpmässigt valda individer ur de två ovannämnda grupperna (män respektive kvinnor) när det gäller egenskapen "har livmoder" än skillnaden vad gäller samma egenskap inom gruppen.
 

sb12

Aktiv medlem
Ja så är det ju :)
Vilket som ändå slår mig ibland varför det är så oerhört viktigt denna strävan med att försöka slå bort det faktum att vi är olika och varför det är så viktigt att det ska vara mer lika( och då menar jag givetvis inte jämställdheten när det gäller lika rätt i samhället eller i andra sammanhang) .
Men det är en annan diskussion ;)
Ja absolut, vi kan ge oss. Det jag har opponerat mig emot är detta påstående, att det är ett faktum att vi är olika.
Blir tyvärr rörigt i denna forumform.
Kul att jiddra lite ändå :)
 
ANNONS