Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga angående Fotoskrivare ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zoso

Aktiv medlem
Jag är helt novis när det gäller fotoskrivare, jag funderar på att köpa en, men en sak som förbryllar mig är i vilken dpi skrivarna skriver ut i ? Ingen information om det finns att läsa på skrivarnas tekniska information.

När jag skickar filer till tex, Crimson så verkar deras maskiner använda en fast dpi vid utskrift, är det lika med hemmaskrivare eller kan man välja fritt i vilken dpi man vill skriva ut i ?

Om jag tex vill skriva ut en A3+ så är det väl lite "overkill" att köra ut den i 300dpi tex.

Tacksam för svar.

/kent.

Jag har en skrivare till salu här på Fotosidan.
Canon i9950 A3+.

Dpi,dots per inch, har inget med pappersstorleken att göra. Ju högre dpi desto "bättre" kvalitet på utskriften. Jag brukar använda 300 dpi när jag gör den slutliga utskriften. Ju högre dpi desto större bläckåtgång.

Mvh/Leif Berglund

Skriver skrivaren ut bilden i den dpi som filen är i ?

Eller måste man editera filen till den dpi som den specifika skrivaren skriver ut i ?

Hoppas det är klarare nu, för jag behöver ett svar på det här !

/kent.

Jag gick in på Canons svenska hemsida www.canon.se och tittade på i9950:s upplösning.
Den var max 4800 x 1200 dpi. Om jag förstått det rätt måste det räcka i alla situationer. Jag har fattat det så att skrivaren skriver ut bilden i det dpi jag gjort den. Det blir i alla fall en väldigt pixlig bild om jag skriver ut den i 72 dpi A4 format. Om jag skriver bilden i 200 - 350 dpi märker jag ingen skillnad.

Zoso skrev:
Skriver skrivaren ut bilden i den dpi som filen är i ?

Eller måste man editera filen till den dpi som den specifika skrivaren skriver ut i ?

/kent.

Ja, skrivaren skriver ut bildfilen utifrån de inställningar du gjort i bildbehandlingsprogrammet. Du behöver inte bekymra dig om skrivarens upplösning. Kolla testerna på www.photo-i.co.uk innan du väljer, han är suverän på att testa skrivare! Då kommer du även att få lite inblick i arbetsrutinerna.

Bilden som skrivaren producerar är uppbyggd på ett helt annat sätt än RGB-bilden som du ser på skärmen. Skrivarens drivrutin "översätter" bildfilens mönster av RGB-pixlar till de olika mönster av bläckfärger som ska skrivas ut genom skrivarhuvudet. Den maximala upplösningen är vad jag förstått ett mått på precisionen som skrivaren är kapabel till när den avsätter de små bläckdropparna på papperet. Det som i praktiken är viktigare för detaljåtergivningen är bläckdropparnas storlek.

Det du behöver ta ställning till vid skrivarvalet är framförallt pigment- eller färglösningsbläck (dye-ink). Jag är inte helt uppdaterad, men när jag köpte min Epson R1800 (pigmentbläck, ljusbeständigt på alla media mer eller mindre) så var Canons dye-skrivare snabbare, billigare i drift och lite bättre på detaljer. Men jag är jättenöjd även med 10x15 från min skrivare och vid större utskrifter har det minimal betydelse. Jag prioriterade färgbeständigheten. Nu har det kommit en massa nya maskiner and it's a jungle out there.

/ L

Tack för svaren, då är jag med på hur det funkar :)

Tänkte vänta tills nästa nummer av Kamera&Bild kommer ut, dom skall testa A3+ skrivare i det nummret, men just nu lutar det faktiskt åt en HP Photosmart B9180.

/kent.

ANNONS
Götaplatsens Foto