Annons

Fråga om interpolering

Produkter
(logga in för att koppla)

stobbart

Aktiv medlem
Hej!

Har några frågor angående interpolering. Hoppas någon kan förklara det hela för mig.

Äger en Nikon D50 och tar bilder i hösta kvalitetsläget i jpeg. Bilderna får då upplösningen 3008x2000. Säg att jag vill förstora en bild i typ 30x45cm eller 50x75cm, bör man då ändra upplösningen själv i Photoshop innan man skickar in den till labbet eller "interpolerar?" labbet bilderna själva?

Har tänkt använda mig av Crimson Poster. Vad blir skillnaden om jag skickar in bilder i orginalstorleken 3008x2000 eller om jag själv interpolerar bilderna i Photoshop till valt format och skickar in? Någon som kan förklara det hela för mig så vore jag tacksam..

Labbet interpolerar bilden åt dig om du inte skickar in den i exakt rätt upplösning för utskrift.

Om du har bra koll på vad du gör så har du mer kontroll över slutresultatet när du interpolerar själv. Min åsikt är att i de flesta fall gör det väldigt liten skillnad.

Ska du interpolera kan det vara idé att använda speciella program för ändamålet - ex. QImage eller Genuine Fractals - som kan ge mycket bra resultat vid förstoringar.

Använde själv Crimson häromveckan där jag skickade in en TIFF-fil i storleken 3140x2160pxl

Kvaliteten vid 50x70 skulle bli godkänd, enligt deras beräkningar, men när resultatet kom blev jag glatt överraskad eftersom bilden i mina ögon var perfekt, och för att kunna utröna pixlarna var det fram med förstoringsglas, skärpan var också helt ok, och en så pass stor bild betraktas ju på någon meters avstånd, så det lär inte bli några problem

// Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto