Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om Nikon AF-S DX 18-200/3,5-5,6 IF ED VRII

Produkter
(logga in för att koppla)

bananskal25

Aktiv medlem
Ja, som frågan lyder, är detta är en bra objektiv för nåstan 7000 kr, lr kan man få en bättre, lr nått motsvarande för bättre pengar??
tacksam för svar´!!

Jahaja.. det verkar ju vara en bra objektiv faktiskt. jag har en objektiv tamron 17-50 2,8, så denna blir från 18-200 3,5-5,6, så min andra fråga blir då så klart om ljusstyrkan, förlorar man så mycket ljus från 2,8 till 3,5-5,6 vad innebär det i så fall att man måste kanske höja iso värdet för att kompensera ljusskillnaden lr kan man göra nått annat så man inte får brus i bilderna... kanske denna objektivet inte passa så bra i mörka områden, så som disco osv?
Lite svar på detta hade varit trevligt.. ;)

bananskal25 skrev:
förlorar man så mycket ljus från 2,8 till 3,5-5,6

Du slår huvudet på spiken här :)

Jag har det och använder det alldeles för sällan tyvärr just pga ljusstyrkan.

Oftast väljer jag min 17-55 f2,8 och 70-200 som är knallskarpa från 4 och riktigt bra redan fullt öppna för en A3 med min D2X. Min 18-200 är skarp nog för en A3 men först vid ett eller två stegs nerbländning. Fullt öppen är mitt ex lite väl mjukt för min smak och det innebär att i praktiken är den en 5,6-8(11) glugg och det är för långsamt under alla årstider förutom på sommaren.

Jag tog med det till en marknad i går och det blev faktiskt det enda objektiv jag använde. När ljuset räcker till så är det fantastiskt. En helt otroligt omfång och riktigt skarp. För att inte tala om den helt fantastiska VR. Avsevärt bättre än de andra VR som jag har tillgång till- 80-400 och 70-200.

Så med andra ord så är det en riktigt bra objektiv när det finns gott om ljus, (som på sommaren, ute) men annars ganska dålig så som vid inomhusfotografering där ljuset är ganska begränsat... så då är ju frågan om det är nått att ha som "all a round" objektiv eftersom ljusstyrkan inte räcker.... :/ så frågan kvarstår då, vad ska man ha för objektiv som är tillräcklig ljusstark, men ändå ha mycket zoomomfång...

Jag använder mitt 18-200 när jag endast har möjlighet att ta med ett obejktiv vid tex resor eller när jag egentligen inte ska fota utan bara "bär med mig kameran". Det är skönt att kunna ta med sig en glugg som är rimligt stor.

Jag är nöjd med gluggen och kan rekommendera den. Dock ska du inte förvänta dig samma resultat som ett antal 2.8:eek:r, med det är både dyrare och bökigare att fixa.

Jag har ibland varit tvungen att ta bort lite vinjettering i datorn på några bilder då ljuset varit knapphändigt ... men det gör mig inget för jag vet att jag i alla fall hade kameran med mig tack vare objektivet. Så hellre lite vinjettering än ingen bild alls.

bananskal25 skrev:
så då är ju frågan om det är nått att ha som "all a round" objektiv eftersom ljusstyrkan inte räcker.... :/ så frågan kvarstår då, vad ska man ha för objektiv som är tillräcklig ljusstark, men ändå ha mycket zoomomfång...

Den kombination som du efterfrågar existerar inte. Bara i dina drömmar. Ljusstarkt OCH omfångsrikt går inte att kominera om gluggen fortfarande skall vara i en någorlunda rimlig storlek och med en human prislapp.

18-200 är eller rättare sagt kan vara kanon. Jag brukar packa ner mina 17-55, 70-200 och 18-200 på mina resor men då oxå en ljusstark 50:a eller en annan ljusstark glugg som komplement till 18-200. På dagsetapperna under resorna så väljer jag vilken kombination som får följa med. 18-200 + oftast AF 35mm f2 eller 17-55 och 70-200 beroende på dagens program. de andra gluggarna får stanna på hotellet.

Skulle aldrig drömma om att gå till en svensk sporthall med en 18-200. Eller ens att åka på en resa med enbart denna glugg. Men det är jag det. Min väska landar oftast på +15kg och den släpar jag runt på nästan var jag än går. Min vardagspackning består av en D2X, 10.5 12-24, 17-55, 70-200 med en TC17E, En Zeiss 50mm f1,4ZF, blixt och annat småkrafs givetvis........ på resor kompletteras packningen med den nämnda 18-200, en D100, Manfrotto P190, samt alla laddare och två hårddiskar för bilderna......

ANNONS
Götaplatsens Foto