Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fråga om panoramaadapter

Produkter
(logga in för att koppla)

roypeter

Aktiv medlem
Hej!

Har precis upptäckt en ny funktion på min kamera som jag inte kände till innan. Man kan nämligen titta i sökaren i panoromaformat. Men för att bilderna verkligen ska bli i panoramaformat måste man tydligen köpa en speciell adapter.. Jag hittar ingen sådan på nätet. Vad kostar en sån ?? Jag har en Minolta 800 si!

I manualen står det också att man istället för att använda adapetern kan man få bilderna kopierade i panoramaformat.. Vilka gör det och vad kostar en sådan tjänst. Innebär det också att man måste framkalla hela rullen i panoramaformat eller kan man välja vilka rutor på rullen det ska vara..

mvh/Peter

hejsan

Nu vet jag inte exakt vilken kamera du har men jag gissar att den är en systemkamera. I sådana fall så betyder panoramatillsattsen att du beskär bilderna ( filmen ) upptill och nertill med en avmaskaning.

Är det som jag tror så är det egentligen helt meningslöst. Då kan du ju lika gärna beskära bilden sen.

Ett alternativ kan vara att ta flera bilder och sedan passa ihop dom i Photoshop eller liknande program. Tänk på att köra med fast exponering både på kameran och i scanner för att den inte ska bli altför svår att passa ihop.

mvh
Peter

roypeter skrev:
Hej!

I manualen står det också att man istället för att använda adapetern kan man få bilderna kopierade i panoramaformat.. Vilka gör det och vad kostar en sådan tjänst. Innebär det också att man måste framkalla hela rullen i panoramaformat eller kan man välja vilka rutor på rullen det ska vara..

mvh/Peter

alla butiker med eget minilab som kan kopiera APS kan enkelt göra panoramabilder enligt maskningsmetoden. bilderna blir 10 x 25 cm. Du kan välja på alla på hela rullen vid nyframkallning eller från enstaka negativ vid efterbeställning.

hälsar
olle

Jag funderade själv på att köpa en sådan för ett antal månader sedan, men jag tyckte den bara verkade onödig.
Som du själv skrev så kan du få bilderna kopierade till panorma format utan adaptern, vilket du även måste göra om du har adaptern. Och då verkar det ju lite onödigt att lägga ut pengar på något sådant.

Här är en länk i alla fall:

Panorama Adapter

mvh

Thommy Johansson

ANNONS
Götaplatsens Foto