Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om storlek

Produkter
(logga in för att koppla)

Ramona

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag är osäker på om jag gör rätt när jag förminskar bilder. Jag tycker att jag förlorar mycket i kvalitet när jag minskar bildens kb till uppladdningsförmat.

När jag minskar bilden i photoshop går jag in på bildstorlek och drar där ner antalet pixlar. Jag ser inte vad bilden kommer att ha för kb förrän bilden är sparad i utforskaren.

Hur skall jag göra för att få bästa resultat och vilket är det enklaste sättet?

Hälsningar

Ramona

börja med att dra ner pixelstorleken till en av fotosidans maxstorlekar De är: max 600*600 om du inte vill att bilden skall förminskas automatiskt, max 1024*1024 om du tillåter att bilden förminskas automatiskt (medför skärpeförlust).

Sen väljer du "save for web" (spara för webb, eller nåt liknande, i svenskt photoshop). I dialogrutan som kommer upp kan du testa olika kompressionsgrader, och se såväl slutlig filstorlek som en förhandsgranskning på hur bilden kommer att se ut.

När du förminskat bilden så kan du använda under 'filter' -> sharpen (på engelsk version). Testa dig fram för önskat resultat.

bättre än att använda "sharpen" är att använda "Unsharp mask". Värdena får man testa sig fram till vad som blir bra, men testa med threshold:0 radius:4-8 ammount: 50-100%

Jag hittade en intressant sak i Photoshop CS igår. Det är på dialogen Image Size. Där kan man välja att resampla ner den enligt "Bicubic Sharper" Tyckte att det gav ett jäkligt bra resultat.

inte 4-8

Använd en radie mellan 0,4-0,7 om du ska göra bilder för webben/datorn. Tröskelvärde 0-2 och öka sedan på styrkan (amount) till bilden ser bra ut (prova dig fram. För utskrifter brukar det bli lagom med radier mellan 1-2.

När du är inne i "spara för webben" väljer du jpeg-format o sen trycker du på den lilla runda knappen med en pil i. Det kommer då ner en lista där du väljer Optimera till filstorlek.

I fönstret som sen dyker upp skriver du in 250 (eftersom det är största tillåtna sttorlek på fotosidan). datorn räknar då själv ut högsta möjliga kvalite där filen är under 250K.

Bilagor

• blajh.gif
    blajh.gif
    11.5 KB · Visningar: 558
Radius vid oskarp mask bör ligga på 0,3 eller 0,4 och ingenting annat. Detta för att bilden ska harmonisera med skärmars normala upplösning. Det är uträknat efter en formel och ger då bästa skärpeintryck. Man gör denna "skärpning" efter pixelsnedminskningen inte för att bilden ska se bättre ut än i originalstorlek utan för att den ska se bra ut på skärmen. Procenttalet får man prova sig fram till men det bör inte ligga så högt att haloeffekter uppstår. Kring 100 % tycker jag brukar vara normalt.

Detta har diskuterats dagligen och stundligen i forumen på fotosidan där man inte förstår varför bilden blir luddig/suddig när man minskar den och jag själv förstod det inte heller förrän jag läste en artikel i tidningen Foto för ett par år sedan. kommer inte ihåg vilket nummer det var. Där beskrevs också vilken skärpning som passade för bilder som skulle tryckas och bilder som skulle skrivas ut på skrivare. Man använde samma formel då och radiustalen blev olika.

Läste innan Nils tidigare inlägg där formeln också beskrevs (ppi delat med 200 = radien) och det fungerar mycket bra. För webb aldrig mer än 0,3-0,4, för internetlabb 1,2-2 beroende på dpi.

När jag minskar ned bildstorlek har jag som Fredrik börjat använda bicubic sharper vilket ger ett mycket trevligt resultat och vid förstoring bicubic smoother.

Nils! Vad anser du om följande artikel: Uprezzing digital images? För skärpningen i mitten av processen beskrivs ju inga värden på radie, etc?!

GrAcK skrev:
När du är inne i "spara för webben" väljer du jpeg-format o sen trycker du på den lilla runda knappen med en pil i. Det kommer då ner en lista där du väljer Optimera till filstorlek.

I fönstret som sen dyker upp skriver du in 250 (eftersom det är största tillåtna sttorlek på fotosidan). datorn räknar då själv ut högsta möjliga kvalite där filen är under 250K.

hur gör man i elements?

försöker ladda upp en bild i forumet och håller på att bli tokig(are)

jag brukar göra bilden typ 350¨* 350 och välja medium eller high i kvalite och det brukar funka. nu går det inte alls . snart är bilden så liten så man knappt ser den

"Optimera till filstorlek" finns inte i Elements (jag har då aldrig hittat det).
Men när man ändrar i reglaget "Kvalitet" kan man under bilden läsa av hur många kb den blir.

Bilagor

• elements.gif
    elements.gif
    31.9 KB · Visningar: 359
FILM) (ulltand skrev:
I forumen gäller:

Maxstorlek: 60000 bytes, 400x400 pixels
Tillåtna filändelser: gif jpg png jpeg pdf

eh..ja, jag vet.
det var därför jag undrade varför det inte funkade när det i elements stod att bilden var 8 k. om nu k är ungefär samma som kb.

FILM) (ulltand skrev:
Jo, det är samma sak i det här fallet.
Jag citerade mest ifall du inte kände till max bredd o höjd i pixlar.

jodå.

men nu var den ju tydligen 65000 bytes, för stor alltså. blir inte klok på hur jag kan se det i elements, där säger den 8 k. ja,ja...ska nog lägga bilden åt sidan snart innan jag kastar ut datorn

ANNONS
Götaplatsens Foto