Annons

Fråga om storlek

Produkter
(logga in för att koppla)
ariadne skrev:
jodå.

men nu var den ju tydligen 65000 bytes, för stor alltså. blir inte klok på hur jag kan se det i elements, där säger den 8 k. ja,ja...ska nog lägga bilden åt sidan snart innan jag kastar ut datorn
Men du, när du använder funktionen "Save for webb" så får du ju fram den ungefärliga slutstorleken i klartext under bilden.
Sedan kan du ändra kvalitet, och därmed filstorlek på bilden.

ariadne skrev:
jodå.

men nu var den ju tydligen 65000 bytes, för stor alltså. blir inte klok på hur jag kan se det i elements, där säger den 8 k. ja,ja...ska nog lägga bilden åt sidan snart innan jag kastar ut datorn

Har du bäddat in en profil i bilden? Vissa profiler kan ju vara rätt stora och om du då väljer att bädda in profilen blir den sammanlagda storleken för stor, även om bara bilden är 8 kB. Konvertera till sRGB och välj sedan att inte infoga profilen. Det är tyvärr den bästa metoden idag för webbilder.

Stefan

stefohl skrev:
Har du bäddat in en profil i bilden? Vissa profiler kan ju vara rätt stora och om du då väljer att bädda in profilen blir den sammanlagda storleken för stor, även om bara bilden är 8 kB. Konvertera till sRGB och välj sedan att inte infoga profilen. Det är tyvärr den bästa metoden idag för webbilder.

Stefan

vad är en profil?

ariadne skrev:
vad är en profil?

En färgprofil eller en ICC-profil. När du sparar för webben finns en kryssruta som heter ICC-profil. Om den är förkryssad sparas profilen tillsammans med bilden. Eftersom det är mycket få webbläsare som kan tolka denna information brukar man inte spara med profilen, eftersom filens storlek ökar. Hur mycket beror på. Vissa profiler är bara någon enstaka kB i storlek, andra kan vara flera MB.

MVH/Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto