Annons

Fråga om "trasigt" objektiv.

Produkter
(logga in för att koppla)

Syndal

Avslutat medlemskap
Jag vet inte riktigt vart jag ska posta det här in lägget men jag försöker här iallafall.

När jag ska ställa in skärpan manuellt så låterdet som att det skrapar inuti själva objektivet, det är ganska konstigt för den har stått på hyllan hela tiden sen jag använde den sist. Det går inte att använda manuell fokus,den står bara helt still.Har det hänt för dig med?.. jag behöver hjälp!

Jag tror tyvärr att du har hamnat så "fel som man kan komma", ofta får man inte med fritt forum när man kollar senaste inläggen.
Jag skulle säga under Utrustning/teknik vore bättre.
Men om jag ska svara på frågan så har det inte hänt mig, menade du kanske att du inte kunde använda autofokus alls?
Ibland kan det "skrapa" om man foksuerar manuellt om objektiet står på autofokus, kan det var ett sånt ljud?

Hmm, har du ställt om både kamera och objektiv till manuell fokus? Annars vrider du ju fokusmotorn (med "bakvänd" utväxling), och det mår den nog inte så bra av.

Hej hej,

Till en början kan det ju underlätta om vi vet vilken kamera du har.

1) Märke och modell

2) Om det är en systemkamera, vilket objektiv är det du har på den?

Annars är man lite ute i en chanslek.. :)

Syndal skrev:
Hm. jag vet inte. HUr stället jag in kameran på att vara manuell?
Det brukar vara en liten "spak" någonstans vid objektivets infattning på kamerahuset. Det står antagligen AF/MF, A/M eller nåt liknande på den. Den måste stå i manuellt läge på vissa kameror om du ska kunna fokusera manuellt. Annars kan du pajja kameran!

ANNONS
Götaplatsens Foto