Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Frågelådan - vilken växt är detta?
- Trådstartare Bussmicke
- Start datum
Bengf
Aktiv medlem
Inne i appen kan du välja att ta en ny bild eller importera en redan tagen bild. Använd knappen längst ner på sidan:
Visa bilaga 156562Visa bilaga 156563
Tackar,Tackar. skall prova senare.
Bengf
Aktiv medlem
Tackar,Tackar. skall prova senare.
När jag registrerade mig så kom kameramöjligheten upp, redan tagen bild funderar jag lite mera på. men som dom beskriver så får man gå nära en liten växt, och gärna sidobilder, skall prova mera under sommaren, har dom gamla flora böckerna som är lite bökiga att hitta rätt med, telefonen är ju oftast med hela tiden så jag har väntat på en sådan här APP, bra tips tackar igen.
acke
Avslutat medlemskap
Flora Incognita är fantastiskt användbar när man är ute i naturen och stöter på okända växter. Funkar även för träd och buskar. Jag använder den ofta!När jag registrerade mig så kom kameramöjligheten upp, redan tagen bild funderar jag lite mera på. men som dom beskriver så får man gå nära en liten växt, och gärna sidobilder, skall prova mera under sommaren, har dom gamla flora böckerna som är lite bökiga att hitta rätt med, telefonen är ju oftast med hela tiden så jag har väntat på en sådan här APP, bra tips tackar igen.
L-G
Aktiv medlem
Jag antar att du vill ha svar på vad det är för växt. Jag kan inte säga precis vilken art det är, men den tillhör släktet Allium, lökväxter. Förmodligen är det en kirgislök, Allium aflatunenese. Den är inte ovanlig i trädgårdar och sprider sig lätt.
pdahlen
Aktiv medlem
Stort Judekörs kallas också Japanskt LyktaSprang på dessa fina grunkor nyss. Tror jag sett dem i torkat tillstånd förr, men aldrig såhär färgglada. Vad kan det vara för nåt tro?
Visa bilaga 167334
CanonOlle
Aktiv medlem
Tips: Gör ett bildsök i Google. https://lens.google/intl/sv/#identify
Jonah Lake
Avslutat medlemskap
BeBest
Aktiv medlem
Någon gång för länge sedan var stubben en späd planta med nya grenar på gång. Grenanlagen började i spetsarna som då låg i den unga stammens begynnande virke. För varje år och årsring tjocknade anlagen allt efter hur stammen växte till. De låga kvistarna närmast marken kom med tiden att falla bort men deras ursprung inne i stammen förblev kvar. Granar ruttnar inifrån och ut medan tallar ruttnar utifrån och in. Det här är en helt vanlig granstubbe, vilken sedan trädet kapades, har ruttnat i mitten och blottlagt de tidigaste grenanlagen.
axed81
Aktiv medlem
Krollilja.Vilken blomma är detta?
Den har inte funnits i trädgårdslandet tidigare, Vi har ingen aning om hur den kommit dit. En tanke är att någon fågel/annat djur har "tappat" ett frö
Visa bilaga 177703.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Frågan är väl om den här tråden behövs längre. Den startades 2007 och den börjar gå mot 20 år.
Idag kan åtminstone de som har Android installera Google Lens och bara ta en bild med Google Lens, så kommer Google Gemini AI att automatiskt tala om vad arten heter på en sekund, även på latin om man nu tycker det är kul.
Det har säkert flera dessutom redan påpekat antar jag.
Idag kan åtminstone de som har Android installera Google Lens och bara ta en bild med Google Lens, så kommer Google Gemini AI att automatiskt tala om vad arten heter på en sekund, även på latin om man nu tycker det är kul.
Det har säkert flera dessutom redan påpekat antar jag.
Graylingman
Aktiv medlem
Automatisk igenkänning är absolut inte ofelbar. Det Google Gemini AI eller artsorakel.no med flera säger måste alltid granskas kritiskt.Frågan är väl om den här tråden behövs längre. Den startades 2007 och den börjar gå mot 20 år.
Det har säkert flera dessutom redan påpekat antar jag.![]()
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Nu pratade jag inte om Gemini utan Google Lens. När man använder det visas en räcka bilder och då kan man ju sluta sig rätt grundat till vad som gäller. Om man fått ett svar ja, men det handlar det ju inte om där. Man får mängder av bildexempel att jämföra med.Automatisk igenkänning är absolut inte ofelbar. Det Google Gemini AI eller artsorakel.no med flera säger måste alltid granskas kritiskt.
Jag har ju annars rätt systematiskt testat igenom ett antal av de AI modeller vi har stöd för i iMatch såsom OpenAI GPT 4.0 och nya 4.1 - både full modell och minimodellerna. När det gäller Gemini 2.0 Flash så har jag kört dessa två modeller också samt även gratis modellen Google Gemma 3 4GB under Ollama och med GPT 4.0 så missade både minimodeller och Gemma 3 väldigt ofta identifieringen av både antiloper och fåglar väldigt ofta. Om jag däremot körde den stora 4.0 modellen, så var den väldigt säker - i det fallet i princip 100%
Det har som nu har hänt med de nya GPT 4.1 och Google Gemini 2.0 Flash så har dessa blivit väldigt mycket bättre och ligger även de nära 100% även med GPT 4.1 mini och Geminis mindre modell. Till slut har jag landat i GPT 4.1 mini som är både snabb prisvärd . Ytterst sällan krävs den stora modellen nu för att processa mina safaribilder. Skälet till att jag skrotat Gemini är två. Av något skäl missar Gemini ibland helt att uppdatera mina RAW-filer men missar aldrig JPEG-filerna.
Det andra skälet är deras betalningsmodell. Hos OpenAI kan man betala up front i förväg för deras API och på så vis skydda sig mot överaskningar. Chat GPT prenumererar man på för Plus för 23 USD och det täcker alllt utan extra avgifter. Det kan man inte hos hos giriga Google där man kan få mindre kul överaskningar som den kille som av misstag aktiverade en jättestor modell typ "Big Search" och fick en räkning på 155 000 kronor. Det kan man garva åt men deras Google Cloud och Gemini samt även Map med galet många olika API är otroligt röriga, opedagogisk och svåra att förstå och överblicka.
I iMatch Autotagger kan man även påverka tjänsternas "kreativitet just för att minska halusinering". Hur man hanterar prompningen är dessutom jätteviktigt. I iMatch Autotagger finns fyra fördefinierade prompter Descriptions, Keywords och Landmarks och dessutom en generell Ad-hoc prompt. De tre första är i princip statiska efter att testat fram vad som ger det data man vill ha. Så det är långtifrån så att AI i detta fall får löpa amok på egen hand helt utan kontroll. All AI måste styras och kontrolleras oavsett vald modell - annars blir det en massa skit bara att ta reda på och då sjunker en stor del av den produktiviteten man annars skulle vunnit.
Det som varit klart svårast att rigga och få till har varit genereringen av sökorden. Det har krävt väldigt mycket styrning, prompning och testning men gör man det rätt så kan man i princip nå Zero Administration och det är ju det som i princip är målet. Idag funkar det otroligt bra och effektivt. Det system förcatt hantera detta i iMatch är otroligt sofistikerat. Jag har aldrig sett något som ens är i närheten. PhotoMechanic som ju i princip varit industristandard inom vissa verksamheter är inte ens i närheten.
Senast ändrad: