Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågelådan - vilken växt är detta?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tackar,Tackar. skall prova senare.

När jag registrerade mig så kom kameramöjligheten upp, redan tagen bild funderar jag lite mera på. men som dom beskriver så får man gå nära en liten växt, och gärna sidobilder, skall prova mera under sommaren, har dom gamla flora böckerna som är lite bökiga att hitta rätt med, telefonen är ju oftast med hela tiden så jag har väntat på en sådan här APP, bra tips tackar igen.

När jag registrerade mig så kom kameramöjligheten upp, redan tagen bild funderar jag lite mera på. men som dom beskriver så får man gå nära en liten växt, och gärna sidobilder, skall prova mera under sommaren, har dom gamla flora böckerna som är lite bökiga att hitta rätt med, telefonen är ju oftast med hela tiden så jag har väntat på en sådan här APP, bra tips tackar igen.
Flora Incognita är fantastiskt användbar när man är ute i naturen och stöter på okända växter. Funkar även för träd och buskar. Jag använder den ofta! 😊

Sprang på dessa fina grunkor nyss. Tror jag sett dem i torkat tillstånd förr, men aldrig såhär färgglada. Vad kan det vara för nåt tro?

DSCF7022_2048.jpg

Plockade svamp och hittade en ihålig stubbe där grenar växte inåt. Aldrig sett något liknande. Vad beror det på?

DSCF6814-01.jpg

Någon gång för länge sedan var stubben en späd planta med nya grenar på gång. Grenanlagen började i spetsarna som då låg i den unga stammens begynnande virke. För varje år och årsring tjocknade anlagen allt efter hur stammen växte till. De låga kvistarna närmast marken kom med tiden att falla bort men deras ursprung inne i stammen förblev kvar. Granar ruttnar inifrån och ut medan tallar ruttnar utifrån och in. Det här är en helt vanlig granstubbe, vilken sedan trädet kapades, har ruttnat i mitten och blottlagt de tidigaste grenanlagen.

Vad är detta för träd? Grönt långt in under vintern.

Bilagor

• received_300556232471847.jpeg
    received_300556232471847.jpeg
    145.2 KB · Visningar: 29
  • received_776931714218196.jpeg
    received_776931714218196.jpeg
    323.8 KB · Visningar: 28
Vilken blomma är detta?
Den har inte funnits i trädgårdslandet tidigare, Vi har ingen aning om hur den kommit dit. En tanke är att någon fågel/annat djur har "tappat" ett frö

IMG_6707f.jpg.

Tack för svar, troligen har den kommit med när vi grävde upp några buskar (för två år sedan) hos vår dotter och en lök följde med de andra buskarna till vårt trädgårdsland.

Frågan är väl om den här tråden behövs längre. Den startades 2007 och den börjar gå mot 20 år.

Idag kan åtminstone de som har Android installera Google Lens och bara ta en bild med Google Lens, så kommer Google Gemini AI att automatiskt tala om vad arten heter på en sekund, även på latin om man nu tycker det är kul.

Det har säkert flera dessutom redan påpekat antar jag. :)

Frågan är väl om den här tråden behövs längre. Den startades 2007 och den börjar gå mot 20 år.

Idag kan åtminstone de som har Android installera Google Lens och bara ta en bild med Google Lens, så kommer Google Gemini AI att automatiskt tala om vad arten heter på en sekund, även på latin om man nu tycker det är kul.

Det har säkert flera dessutom redan påpekat antar jag. :)
Automatisk igenkänning är absolut inte ofelbar. Det Google Gemini AI eller artsorakel.no med flera säger måste alltid granskas kritiskt.

• Gilla
Reaktioner: PMD
Automatisk igenkänning är absolut inte ofelbar. Det Google Gemini AI eller artsorakel.no med flera säger måste alltid granskas kritiskt.
Nu pratade jag inte om Gemini utan Google Lens. När man använder det visas en räcka bilder och då kan man ju sluta sig rätt grundat till vad som gäller. Om man fått ett svar ja, men det handlar det ju inte om där. Man får mängder av bildexempel att jämföra med.

Jag har ju annars rätt systematiskt testat igenom ett antal av de AI modeller vi har stöd för i iMatch såsom OpenAI GPT 4.0 och nya 4.1 - både full modell och minimodellerna. När det gäller Gemini 2.0 Flash så har jag kört dessa två modeller också samt även gratis modellen Google Gemma 3 4GB under Ollama och med GPT 4.0 så missade både minimodeller och Gemma 3 väldigt ofta identifieringen av både antiloper och fåglar väldigt ofta. Om jag däremot körde den stora 4.0 modellen, så var den väldigt säker - i det fallet i princip 100%

Det har som nu har hänt med de nya GPT 4.1 och Google Gemini 2.0 Flash så har dessa blivit väldigt mycket bättre och ligger även de nära 100% även med GPT 4.1 mini och Geminis mindre modell. Till slut har jag landat i GPT 4.1 mini som är både snabb prisvärd . Ytterst sällan krävs den stora modellen nu för att processa mina safaribilder. Skälet till att jag skrotat Gemini är två. Av något skäl missar Gemini ibland helt att uppdatera mina RAW-filer men missar aldrig JPEG-filerna.

Det andra skälet är deras betalningsmodell. Hos OpenAI kan man betala up front i förväg för deras API och på så vis skydda sig mot överaskningar. Chat GPT prenumererar man på för Plus för 23 USD och det täcker alllt utan extra avgifter. Det kan man inte hos hos giriga Google där man kan få mindre kul överaskningar som den kille som av misstag aktiverade en jättestor modell typ "Big Search" och fick en räkning på 155 000 kronor. Det kan man garva åt men deras Google Cloud och Gemini samt även Map med galet många olika API är otroligt röriga, opedagogisk och svåra att förstå och överblicka.

I iMatch Autotagger kan man även påverka tjänsternas "kreativitet just för att minska halusinering". Hur man hanterar prompningen är dessutom jätteviktigt. I iMatch Autotagger finns fyra fördefinierade prompter Descriptions, Keywords och Landmarks och dessutom en generell Ad-hoc prompt. De tre första är i princip statiska efter att testat fram vad som ger det data man vill ha. Så det är långtifrån så att AI i detta fall får löpa amok på egen hand helt utan kontroll. All AI måste styras och kontrolleras oavsett vald modell - annars blir det en massa skit bara att ta reda på och då sjunker en stor del av den produktiviteten man annars skulle vunnit.

Det som varit klart svårast att rigga och få till har varit genereringen av sökorden. Det har krävt väldigt mycket styrning, prompning och testning men gör man det rätt så kan man i princip nå Zero Administration och det är ju det som i princip är målet. Idag funkar det otroligt bra och effektivt. Det system förcatt hantera detta i iMatch är otroligt sofistikerat. Jag har aldrig sett något som ens är i närheten. PhotoMechanic som ju i princip varit industristandard inom vissa verksamheter är inte ens i närheten.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto