Annons

Frågor angående Canon F1 samt FD-optik

Produkter
(logga in för att koppla)
Funderar på att köpa en Canon F1 old eller ev. en new. Vilka nackdelar har de? Vad skall man titta efter när man köper dem?

Vilka typer av FD-optik (L. S.C., S.S.C. osv) finns det och vilka skillnader är det på dem?
 
Jag skulle rekommendera en F1 New pga. den är bättre på nästan allt. Dessutom är det svårt idag att få tag i bra batterier till ljusmätaren i F1 Old (kvicksilverbatteri). Se bara till att du inte köper en som är "proffskörd". Öppna bakstycket och titta på filmtryckplattan, är den mycket sliten är det inget att fundera på att köpa tycker jag.

Länk till mycket info om Canon FD:

http://www.canonfd.com/

En bra "butik" som har en del begagnat är "Lasses fotofynd":

http://home.swipnet.se/~w-116753/

Lycka till.
//Bengt Hedberg
 
Jag håller meed. Canon F-1 new är en superkamera. Den är otroligt hållbar och du behöver inte vara särskilt rädd även om den är lite skavd.

Idag är utbudet stort så nöj dig inte med första bästa utan kolla runt ordentligt. Dessutom kan det finnas bra prutmån eftersom kamerorna är hyllvärmare.

Priserna varierar mellan 6000 och 2500, så det är värt att kolla runt.

När det gäller optik så passar allt som heter FD fullt ut. FL är ett äldre system och gjort för kameror utan automatisk nedbländning.

SC och SSC är beteckningar från den första FD serien och beskriver antireflexbehandlingen. SSC är bättre. F
D-optik har liksom FL-otik en metallring som man fäster gluggen med. Den kan krängla lite om man har bråttom när man byter, men anses också som säkrare. Har dock aldrig hört talas om att det skulle vara problem med den nyare sorten heller.
FD gluggarna har ofta 55mm filter

När F-1n kom presenterades också en ny serie FD-otik som kallas FDn, men på obektiven står bara FD. De har en frigöringsknapp på objektivet.
FDn gluggarna har ofta 52mm filter

L är beteckningen för objektiv med asfärsiska linser.

FD och FDn objektiv är robusta och hållbara. Optiskt håller de hög klass. Det kan vara några zoomar som är undantag eftersom man inte var lika bra på att göra zoomar på den tiden.

Liksom husen är det köpläga på objektiven. Det finns ofta massor stånde på begagnat hyllorna och prutmånen är stor.

24/2,8, 28/2,8, 30/2,0, 50/1,4, 85/1,8, 135/2,8 och 200/2,8 är poulära och bra gluggar till rimligt priser.

Ofta finns varje brännvidd i flera ljusstyrkor som:
24/1,4L, 24/2,0, 24/2,8
28/2,0.28/2,8
50/1,2L, 50/1,2, 50/1,4, 50/1,8
135/2,0, 135/2,8, 135/3,5
300/2,8, 300/4L, 300/4, 300/5,6
och så vidare.
 
froderberg skrev:
L är beteckningen för objektiv med asfärsiska linser
Inte helt riktigt. L är beteckning på objektiv med någon form av speciella linser. Det kan vara asfäriska linser men även flourit- eller UD-linser.

Till objektivlistan kan läggas FD 35/3.5, FDn 35/2.8 och FD 100/2.8 som är vanliga och mycket bra.

Varning för FD 28/2.8 som har en alldeles för varm färgteckning. FDn 28/2.8 är mer neutral.
 
objernulf skrev:
Inte helt riktigt. L är beteckning på objektiv med någon form av speciella linser. Det kan vara asfäriska linser men även flourit- eller UD-linser.

Fast under 70-talet fanns en särskild beteckning för fouritlinser men en grön rand. Det var objektiv som FD 300/2,8 flourit och 300/5,6.

:)
 
Hej.

Hör inte flouritlinser ihop med nån typ av radioaktivitet/strålning som kan påverka linserna så objektivet ger ett färgstick (grönt??)
Rätta mej om jag har fel... Jag har för mej att jag läst något om det nångång.

I alla fall så fanns det tydligen ett trick som gjorde att man fick ordning på gluggen igen. Nånting med aluminiumfolie.

Är det någon som känner igen något av detta?

...eller är jag helt ute och cyklar..

/Jacob vP
 
froderberg skrev:
Fast under 70-talet fanns en särskild beteckning för fouritlinser men en grön rand. Det var objektiv som FD 300/2,8 flourit och 300/5,6.

:)
De hette FL-F. Det fanns även 500/5,6. FL-F 300/2.8 ersattes av FD 300/2.8 L. De asfäriska 55/1.2 L och 85/1.2 L hette från början AL eller "Aspherical".
 
Jacob vP skrev:
Hej.

Hör inte flouritlinser ihop med nån typ av radioaktivitet/strålning som kan påverka linserna så objektivet ger ett färgstick (grönt??)
Rätta mej om jag har fel... Jag har för mej att jag läst något om det nångång.

I alla fall så fanns det tydligen ett trick som gjorde att man fick ordning på gluggen igen. Nånting med aluminiumfolie.

Är det någon som känner igen något av detta?

...eller är jag helt ute och cyklar..

/Jacob vP
Det gäller inte flouritlinser utan vissa vanliga objektiv (t ex äldsta FD 35/2). Något eller några linselement innehåll ett svagt radioaktiv material som med tiden orsakade en missfärgning.
 
Fluoritglas har en mycket liten färgsprindning och används ofta i dyrare teleobjektiv, Jag har aldrig hört att de skulle vara radioaktiva.
Jag undrar om du inte menar det speciella 35mm vidvinkelobjektiv som Canon tillverkade på 70-talet (tror jag). Det innehöll någon sorts radioaktivt glas och var speciellt framtaget för S/V fotografering tror jag. Om man använde det till färgfotografering fick bilderna en grönaaktig ton, om jag minns rätt.

Någon annan på fotosidan har säkert mer att komma med ev. korrigera mej om jag minns fel.

//Bengt
 
Roger Lindberg skrev:
Funderar på att köpa en Canon F1 old eller ev. en new. Vilka nackdelar har de? Vad skall man titta efter när man köper dem?

Satsa på en F1New. Den gamla har visserligen spegeluppfällning men förutom det så är den nya lite bättre på allt. Svårt få tag på batterier till den gamla. Vad gäller optiken tycker jag du ska satsa på FD SSC optik med kullagrad bländarstomme. De har klämring som inte börjar glappa i första taget och en härlig kvalitetskänsla. Optiskt så är de i klass med FD optiken. Småbildskamerorna blev aldrig bättre än så här, F1:an är i det närmaste fulländad :)

Visst, med de nya autofokusmissfostrena kanske en bråkdel av bilderna blivit ett par procent skarpare och mer exakt exponerade, men det är allt annat än lätt att avgöra vilka rullar som är tagna med gammal mekanisk kamera och vilka som är tagna med ny autofokus kamera. Då är det lättare att skilja de rullar som togs då kreativiteten flödade från de som togs då det var stiltje i hjärnkontoret.
 
Roger Lindberg skrev:
Funderar på att köpa en Canon F1 old eller ev. en new. Vilka nackdelar har de? Vad skall man titta efter när man köper dem?

Vilka typer av FD-optik (L. S.C., S.S.C. osv) finns det och vilka skillnader är det på dem?

Du skall självklart köpa en Nikon F3 eller F3HP hus istället.
För varje Canon F1 new finns 10 Nikon F3
& 10 ggr flera optik.
Så det finns 10ggr mera att pruta på också.

Liksom F1 new kan du byta sökare osv kameran är byggd som en stridvagn & har dessutom Tidsautomatik, tillskillnad från Canon som jag har för mig att man behöver special sökare till eller AE motor FN ca 15kg tung.

Jag har använt både Canon & nu senast Nikon, haft en F1new ca 15år sedan, ingen tvekan om att det är en fin kamera, men jag anser att Nikkors äldre MF optik är generelt överlägsna både vad beträffar skärpa, kontrast, & framförallt byggkvalitet. Sedan kan du använda alla moderna AF optik till en gammal F3 hus.

Utbudet av Nikon AF & MF optik & Kameror av alla slag är ganska exakt närmare 10 gånger större än Canons manuella utrustningar på den begagnade marknaden.

Ett mycket stort utbud av äldre manuella Nikon kameror finns, uppenbarligen mest för att Nikon FE.FE2,FM,FM2,FA,F2,F, osv har en bygg kvalitet som med häst längder överträffar Canon hus som AE1,AE1P,AL1,A1,AT1 osv varav 50% tycks lida av mekaniska & elektriska, eller slutar relaterade problem, sånt man sällan stöter på med Nikon hus av samma period.

Nikon F3 är generellt en hel del billigare än motsvarande Canon F1new, mest för att det finns säck vis att välja mellan.
Jag köper,säljer & samlar som hobby, jag har betalat ca 1000:- för Nikon HP hus som minst, ett skapligt ex som fungerade perfekt.
Köper du en riktigt stor utrustning till ett bra pris, så är det bara sälja hälften så har du en F3 & några gluggar gratis.

En annan fördel med Nikkor orig gluggar, är att det är mycket lättsålda.
Det sagt om äldre Nikons förträfflighet, men numera är det Canons moderna system Kameror , AF system ,användarvänlighet & ergonomi, som får Nikon att framstå som lätt efterblivna.
 
RECOVERINGMOOSE skrev:
Du skall självklart köpa en Nikon F3 eller F3HP hus istället.
För varje Canon F1 new finns 10 Nikon F3
& 10 ggr flera optik.
Så det finns 10ggr mera att pruta på också.
[/B]

Nikon F3 är en mycket bra kamera, men om det man skriver ska bli trovärdigt så är det nog viktigt att man är nyanserad och inte överdriver...Vissa Nikongluggar är billigare än motsvarande Canongluggar medan andra är dyrare.


Liksom F1 new kan du byta sökare osv kameran är byggd som en stridvagn & har dessutom Tidsautomatik, tillskillnad från Canon som jag har för mig att man behöver special sökare till eller AE motor FN ca 15kg tung.

Har aldrig hört talas om någon F1N som skulle behöva motor för att ge tidsautomatik...Var det verkligen en F1:a du hade? AE-sökaren ger däremot tidsautomatik. AE Power Winder (400g) och AE Motor FN ger bländarautomatik. Vid manuell inställning tycker jag F1:an är bättre än F3:an. F1:ans visarnålar ger kontroll över hur man ligger till exponeringsmässigt jämfört med vad kamerans mätare föreslår. F3:an visar mig veterligt bara att man ligger över eller under, men inte hur mycket. Rätta mig om jag har fel Bjernulf! F1:ans möjligheter att använda spotskiva bidrar ytterligare till att förbättra fotografens kontroll över exponeringen, förutsatt att man behärskar tekniken naturligtvis:) Spotskiva + Zonsystem, en vass kombination!


Jag har använt både Canon & nu senast Nikon, haft en F1new ca 15år sedan, ingen tvekan om att det är en fin kamera, men jag anser att Nikkors äldre MF optik är generelt överlägsna både vad beträffar skärpa, kontrast, & framförallt byggkvalitet.

Det var det dummaste jag hört, om du läser tester från den tiden så kommer du att lägga märke till att Nikon tog hem vissa tester och Canon andra. Försök vara lite mer nyanserad!


Ett mycket stort utbud av äldre manuella Nikon kameror finns, uppenbarligen mest för att Nikon FE.FE2,FM,FM2,FA,F2,F, osv har en bygg kvalitet som med häst längder överträffar Canon hus som AE1,AE1P,AL1,A1,AT1 osv varav 50% tycks lida av mekaniska & elektriska, eller slutar relaterade problem, sånt man sällan stöter på med Nikon hus av samma period.

50%....Jag tror att du överdriver problemen, jag har själv haft A-kameror som alltid fungerat klanderfritt. Men jag kan hålla med om att kvaliteten på de Nikon kameror du nämner nog ligger ett par pinnhåll högre kvalitetsmässsigt. A-serien är inget man ska satsa på nu då priserna på gamla manuella hus sjunkit. Canons Ftb och EF är däremot värda att titta lite extra efter.


Nikon F3 är generellt en hel del billigare än motsvarande Canon F1new, mest för att det finns säck vis att välja mellan.
Jag köper,säljer & samlar som hobby, jag har betalat ca 1000:- för Nikon HP hus som minst, ett skapligt ex som fungerade perfekt.
Köper du en riktigt stor utrustning till ett bra pris, så är det bara sälja hälften så har du en F3 & några gluggar gratis.
En annan fördel med Nikkor orig gluggar, är att det är mycket lättsålda.

Jag tänker inte upprepa mig...Lindberg får bilda sig en egen uppfattning om systemens och kamerornas för och nackdelar.


Det sagt om äldre Nikons förträfflighet, men numera är det Canons moderna system Kameror , AF system ,användarvänlighet & ergonomi, som får Nikon att framstå som lätt efterblivna.

Förstår jag inte heller, det finns många fina Nikon autofokusmodeller. Nikon F4 är ett exempel.
 
Senast ändrad:
Lite synpunkter:

- Även om det totalt skulle finnas fler nikkor-objektiv (trots att Canon är ett sörre märke) så finns det i alla fall fler begagnade FD-objektiv i butikerna än nikkor eftersom efterfrågan är lägre på FD (de passar ju inte på Eos-kamerorna). Dessutom är det då bättre prutmån på Canon.

- Att jämföra Canon F-1 med Canon AE-1, A-1 osv är orelevant. Canon F-1 är antagligligen den tåligaste helmekaniska spegelreflexkamera som finns. Tåligare än F3. Dessutom klarar sig F-2 utan batterier, det gör inte F3.

- F-1 har tidsautomatik med ALLA sökare. Men vissa visar inte vilken tid man få. F-1 har tyvärr inget automatiklås vilket är synd.

- Sökarskivorna till F-1 är bättre än F3, men Nikons HP sökare är aningen större. Nikon saknar dock blixtsko vilket inte är så kul (undandag F3P). Dessutom kan man få olika mätmetoder med F-1. Nikon har bara centrumvägd mätning.

- Det finns egentligen bara tre saker att anmärka på Canon F-1: Inget automatiklås (kameran är gjord för manuell fotografering och är lättare att ställa in manuellt än F3), "R-knappen" som sitter vid avtryckaren limmar en del för att inte få dubbelexponering, motorerna är större och klumpigare än F3:ans, men med sönt höjdavtryck.

Jag kan varmt rekommendera Canon F-1n och tycker att den på många punkter överglänser Nikon F3. Men det viktigaste är att tillgången på riktigt fina billiga objektiv är så stor. Dessutom håller Canon-objektiv stilen bättre än Nikkor-gluggar som blir slappa i avståndsringen...
 
Pelar skrev:

Förstår jag inte heller, det finns många fina Nikon autofokusmodeller. Nikon F4 är ett exempel.

I varenda diskussion man ser här på fotosidan så ser man kommentaren (Det var det dummaste jag hört!)
Men det är det sannolikt inte för dessa personer yttrar samma kommentar gång på gång.
Jag tycker det är otroligt respektlöst & ogenomtänkt.

(SE HELA PELARS INLÄGG för ett bättre sammanhang)

Dessutom av en person som anser att en Nikon F4 är en bra & modern?? Autofocus kamera.
Som är ergonomiskt lika bra & användarvänlig som motsvarande Canon EOS 1 exempelvis.
Som sagt......vad skall man säga om det ;)

Nikon F4 har jag nyligen ägt & sålt, den har en fördel, man kan få alla ljus mät medoder, med äldre manuella Ai Ais optik.
I övrigt är den hämmande tung, & en ergonomisk mardröm med rattar, vred, knepiga spärrar, som sällan är helt logiskt placerade.
Den har osäker & slö AF
I övrigt är det en utmärkt kamera till Naur fotografer som nästan alltid jobbar med manuell focusering & den är tidlöst snygg.

(Jag pratade om moderna AF system kameror från Canon kontra Nikon ex vis EOS 33 & även mycket äldre EOS 600 serien, 5, 50 Eos 1 osv som om man gemför med motsvarande Nikon hus från samma period är betydligt mera logiskt uppbyggda, ergonomiskt utformade, oftatst lättare, tystare, & man kan jobba med dom mycket snabbt & instinktivt utan att ta ögat från sökaren, det kan man inte gör med någon Nikon hus med samma lätthet.

Men jag valde avbildnings kavlitet & mekaniskt kvalitet framför kamerornas anv vänlighet, därför bytte jag personligen till Nikon, Nikkor.

Det finns för & nackdelar med alla system & lika många som förespråkar dom & kritiserar dom.

Visst var det en Canon F1n jag ägde, men som sagt det är länge sedan, tack för upplysningarna om Automatik varianterna.

Att det finns ton vis med äldre Canon gluggar i foto butikerna är helt riktigt, jag kanske är bara enfaldig som trodde att folk endast handlade beg på nätet. Visst säljer dom iväg grejorna billigare i butikerna numera, men det handlar mest om rån för det mesta fortfarande tycker jag.

Om du tycker jag är onyanserad ang Nikon systemets fördelar så är det bara baserat på mina egna personliga erfarenheter, & dom står jag helt för.
Så om du kan göra en lista på Canon FL,FD,FDn optik som är lika bra eller bättre en motsvarande Nikkor optik i samma pris gruppering från samma era på listan jag skrivit här nedan, Vore bra för killen som tänkte ev köpa Canon Fd system.

Självklart behöver man inte ens så bra optik för att börja med, är man begåvad räcker det kanske bara med en 50 1.8 & en gammal bra 28 2.8 för att ta enastående & kreativa bilder.
Men om man har högsta krav på färg återgivning, kontrast, upplösning osv är det alltid trevligt med en direkt gemförelse, du verkar mera hemma på Canon optik än vad jag är så jag skall lyssna & lära, förutsatt att du är vänlig & ge några bra förslag.
Nikkor 20 2.8 ais mf & AF
20 3.5 ai med 52 mm filter gänga
20 4.0ej ai
20 3.5UD 72 mm filter gänga
24 2.8 MF & af
28 2.8 ais mf närgräns 0.2
28 2.0 ais
35 2.0 ais &AF
35 1.4 ais mf (fick följa med Nasa till månen för dom hittade inget bättre)
50 1.8 ais mf & AF
85 1.8 AIS mf & AF
105 2.5 Ais Gauss konstruktionen.
180 2.8 & 180ed ai ais MF
200 4.0 ai
300 4.0 & 4.5
Diverse konvertrar.
Dessutom ett blixt system som är enormt omfattande
& avancerad.
Några optik i den vanligaste anv områden.

Dessutom som jag tidigare nämde säckvis med Moderan AF gluggar fråm Tamron, Sigma, Tokina, Nikon osv.
Gör trots allt utbudet helt oslagbart på optik fronten.
Om man väljer ett system helt utifrån ett kamera hus man fastnat för förstår jag isåfall inte.
Optik % tillgång på övriga tillbehör är väl ändå viktigast.

Konica manuella hus är inte några höjdare precis förutom T3N men jag har en sån en FT-1 & en hel hög med sanslöst bra Konica Hexanon optik som är nästan Gratis men är verkligen otroligt bra.

Jag är själv nyfiken på vilka Canon gluggar är bättre rent mekansikt, klarar strö ljus bättre, som man kan anv till motljus bilder med gott resultat, som har lika hög färg mätnad & kontrast.

Jag hade en Canon FDn 85 1.2L den var sannolikt bättre än Nikons 85 1.8 åtminstonde men nog 3 ggr dyrare när det begav sig.

Vill man dessutom ha en Nikon som liksom Canon F1 kan köras utan batterier så kan man lika gärna skicka F3 iallafall & skaffa en FM2 med 1\4000 delar 250 del blixt synk TTL osv så lämnar den väl egentligen Både Nikon F3 & F1 efter sig, förutom att F1 troligen klarar Gobi öknen & tropiska regn skogar bättre på sikt pga av flera tätningar.
 
Senast ändrad:
froderberg skrev:
- Att jämföra Canon F-1 med Canon AE-1, A-1 osv är orelevant. Canon F-1 är antagligligen den tåligaste helmekaniska spegelreflexkamera som finns. Tåligare än F3. Dessutom klarar sig F-2 utan batterier, det gör inte F3.

Jag gemförde inte Canon F1 med A serien.
Jag gemförde dessa med för perioden motsvarande Nikon hus , FE,FM,FE2,FM2,FA.
 
Ojdå, det blev visst krig igen. Då jag använt alla de nämnda kamerorna ska jag ge min syn på hela. Hoppas det inte bidrar till kriget.

Det finns tre varianter av Canon F-1. Tyvärr är de samtlga märkta "F-1".

F-1 "Old", 1971 - helmekanisk med kopplad semispotmätare, kvicksilverbatteri

F-1 "Old II" (kallas ibland F-1n), 1976, som tidigare men ljusare sökarskiva, ISO 3200 och hållare för filmtyp på bakstycket

F-1 "New", 1981, finns med två sökare: FN för enbart manuell mätning och AE för manuell mätning eller tidskala för tidsautomatik. FN går dock att använd med automatik blint som Magnus påpekade. Vid bländarautomatik får med bländarskala i båda sökarna. Genom att byta sökarskiva (en av marknadens bästa efter Minoltas) kan man välja på centrumvägd mätning, utsnittsmätning eller spotmätning. 1/90 - 1/2000 + B är mekaniskt styrda.

F-1 Old är robust men inte så greppvänlig. Ljusmätaren (Cds) är inte helt bra.
F-1 New är en mycket bra och trevlig kamera, robust och greppvänlig. Den passar egentligen bara för manuellt arbete eftersom den saknar lås för automatiken. Att välja mätprincip genom att byta sökarskiva är för krångigt i praktiken.

F3 är mycket robust och greppvänlig. En dröm för glasögonbärare med HP-sökaren. Sökarskivorna (de ljus "red dot") är tillräckligt bra. Mätaren är kraftigt centrumvägd. Manuellt visare den endsat + eller - vilket är en liten nackdel med noggranheten i "o-läget" är +/- 1/4 steg vilket är mycket bra. Vid automatik visare den endast hela steg. Lås för automatiken finns dock. 1/60 + T är mekaniskt styrd.

Båda objektivserierna är mycket bra - i praktiken likvärdiga. Gamla FD och Nikkor F/Ai/Ais är i praktiken lika robusta även om Nikons snäckgång ibland blir lite för slapp. Nya FDn är inte lika robusta. De dyra objektiven är helt OK och byggda i metall medan de billigare typ 28/2.8, 50/1.8 osv är byggda i plast och har inte alls samma kvalitetskänsla.

Hos fem stora fotohandlare som uppdaterar kontinuerligt fanns idag 169 Canonobjektiv och 219 Nikonobjektiv (manuell fokus). Vad gäller privatannonser är Nikons övertag fullständigt.

Sammanfattningsvis är Canon F-1 New (med rätt objektiv) och Nikon F3 båda mycket bra kameror som kan köpas till bra priser. Det är mest en smaksak vilken man väljer. Jag skulle inte välja F-1 Old.
 
Personigen uppfattar jag F1(New) som en en duglig kamera i sin klass, dock med ett stort "aber"

- Avsaknaden av manuell spegeluppfällning.

- Trots stor och liten Monoballed kombinerade med olika stativ i aluminium, kolfiber respektive trä (vikt upp till 9kg utan huvud) så har F1:an för mig givit besvärande vibrationer framförallt vid användande av teleobjektiv med brännvidder 300mm och uppåt (med inbyggda stativfästen) samt vid macrotagningar med bälg.

Problem vilka varit påtagligt mindre noterbara i samma kombinationer av objektiv, kulleder och stativ vid användandet av den äldre F1:an eller dess budgetvariant FTBql.

När jag säger besvärande så menar jag noterbara vid stora förstoringsgrader och användande av högupplösande film (vilket ju medför att man landar bland de kritiska exponeringstiderna).

När F1(New) kom så hävdades det att den manuella spegeluppfällningen utgått då spegeln i den nya kameran var så väl dämpad att funktionen ej behövdes. I den här frågan är nog allting relativt - det beror på vad man själv anser sig behöva i form av vibrationsfrihet.

För övrigt utmärkta inlägg om vibrationsproblematik i Forumet, både vad gäller stativ/kulled samt sambandet med manuell spegeluppfällning.

Kan avslutningsvis förtydliga med att jag vad gäller manuella Canon kameror för bruksändamål skulle föredra F1(new) framför äldre modeller.
Däremot ser jag inte valet av Canon som självklart jämfört med andra märken.
 
ANNONS
Götaplatsens Foto