Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor ang. objektiv och tilbehör.

Produkter
(logga in för att koppla)
Pongu skrev:
Jag har inte några frågor jag kommer på direkt! Och fotografera skateboard har jag aldrig funderat på att göra... Och det som Karin berättade har jag kunnat rätt många år! ;-) Det var kanske trådstartaren du menade att rikta inlägget till..?

/Pontus

Opps, ber så mycket om ursäkt Pontus, riktade inlägget till Staffan, garvade ijäl mej när jag såg vad jag hade skrivit fel.
Det var alltså till Staffan!
Mvh Markus

Re: Cykel eller inte...

Mikael Ångström skrev:
Vad menar du med att jag är ute och cyklar när jag förklarar bländare och ljusstyrka?

Det du tar upp handlar väl snarar om vad F-värdet egentligen anger? I övrigt så hävdar jag att min förklaring är helt riktig.

Har jag verkligen sagt att det finns objektiv där inte bländaren kan öppnas helt!? Ska du citera får du verkligen försöka göra det riktigt.

Till saken: För övrigt så är din ekvation helt riktig. För att bländaren 1,0 skall kunna uppnås så skall objektivets frontlins vara lika bred som objektivet är långt. Mitt 100-300mm tele har en frontlins på ca 80mm detta ger ett största F-värde på ca 3,7. Objektivet har största bländare 4,0. Har även jag blivit lite klokare.

Cykla fort tänker jag dock fortsätta med...då fastnar det ingen mossa.

/Mikael

En synpunkt bara, det finns objektiv som inte kan anvädas med största möjliga bländare oavsett ljus!

Mvh Markus

Mikael Ångström skrev:
...utveckla gärna ditt resonemang Markus. Intresserad av att höra mer.

//M

Jo alltså.
Det finns objektiv som tex har en (fast) bländare 2.8 och ett objektiv som inte är ett fast, man kan alltså inte få största möjliga bländaröppning. Oavsett vad det är för ljus, är det "för ljust" kan man inte skruva upp på ratten till en större bländare.
Jag har läst det någonstans men vet inte vart, förstod du?

Mvh Markus

...ge gärna exempel på vilket objektiv du tänker på.

Det är helt riktigt som du säger att det finns objektiv som bara har en bländare. Äldre, enklare kompaktkameror hade tex ofta endast en bländare (låt oss för diskussionens skull säga att det var bl 8) samt en fix slutartid. Något mera avancerade kompaktkameror har inställningar med ex moln, sol, skugga osv...där representerar varje symbol en bländare. (sol ex bl 16, liten bländare, skugga ex bl 5,6 stor bländare) I dessa fall utnyttjar man den negativa filmens dynamiska omfång på ett sådant sätt att bilderna oftast blev användbara (kopieringsbara).

I modernare system så kan jag faktiskt inte komma på något objektiv som faktiskt har en fix bländare...

som sagt det skulle vara intressant att höra vilket objektiv du tänker på...

//M

Alltså, jag har ett sigma 70-300 Dl Macro, största bländaren är på 4-4,5-5,6.
Så brukar det stå på nästan alla konsumentgluggar.
Men ser man på ett Ef 70-200 F/2.8 så kan man använda 28 oavsett hur ljuset är.

Mvh Markus

Ah, det är så du menar. Jag gissade nästan det, men var inte helt säker.

Men vid 300 mm är 5,6 maxbländaren på ditt objektiv. Du kan alltså blända upp till maxbländaren - när du vill.

Ok...

Ja, jag tror jag förstår hur du menar. Men jag är rädd att du har missförstått beteckningen lite.

70-200/f2,8 betyder alltså att objektivet har en största bländare på 2,8....det betyder inte att objektivets bländare är låst till 2,8...minsta bländare är förmodligen 32 (lite osäker dock...kanske finns fler kanske finns färre bländarsteg).

/M

Edit: Aha...ja, ja, var det så du menade..ok. Jo, precis som Jim säger så är då objektivets största bländare 5,6 vid 300mm och 4,5 vid 70mm... ;-)

Senast ändrad:
Digi skrev:
Opps, ber så mycket om ursäkt Pontus, riktade inlägget till Staffan, garvade ijäl mej när jag såg vad jag hade skrivit fel.
Det var alltså till Staffan!
Mvh Markus
Ingen fara! Jag tyckte det var rätt kul! ;-)

/Pontus

yeah

Fan va kul att så många tog åt sig och skrev i min "lilla" tråd, i mitten av allt känns det som en tävling vem som kunde mest så jag fattade inte så mycket men jag kommer nog läsa igenom allt några ggr för att lära mig.
Men jag uppskattar all info som kommit!

Tackar

MVH//Staffan.

forsätt skriv, jag är nyfiken på allt :D

Ursäkta en korkad fråga. Om jag förstått det rätt så är alltså inte (som jag trott) en viss bländare ett mått på hur mycket ljus den släpper igenom egentligen. Dvs man skulle kunna ha två olika f2.8 objektiv i exakt samma ljus och då få olika slutartider?

Gutta skrev:
Ursäkta en korkad fråga. Om jag förstått det rätt så är alltså inte (som jag trott) en viss bländare ett mått på hur mycket ljus den släpper igenom egentligen. Dvs man skulle kunna ha två olika f2.8 objektiv i exakt samma ljus och då få olika slutartider?
Det stämmer Jerry, men man måste se på ganska olika typer av objektiv för att märka någon skillnad. Mellan två liknande zoomobjektiv t ex är det knappt någon skillnad. Ljusgenomsläppet varierar med olika konstruktioner och antalet linser. Leica har en mycket enkel linskonstruktion för teleobjektiv som heter Telyt. Pga den enkla konstruktionen med få linser är ljusgenomsläppet stort jämfört med t ex ett spegeltele som befinner sig i den andra änden av skalan.

Ofta spelar det dock liten praktisk roll, så det är viktigare att ha koll på max bländaröppning!

/Pontus

En frauga

om man kollar på detta objektivet.
är det ett bra lägsta bländar tal?

Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro till Nikon AF-D

???
Mvh/Herr.Björck

Re: En frauga

HerrBjörck skrev:
om man kollar på detta objektivet.
är det ett bra lägsta bländar tal?

Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro till Nikon AF-D

???
Mvh/Herr.Björck

Ja, alltså det är en bra nybörjarglugg (kallar vi det på fotosidan) och ett bra pris.
Du kan ju börja och se om det kan bli intressant.
Annars om du vill spara vinns det mycket bättre objektiv på marknaden!

Mvh markus

okey

Har marcus några tips för jag sparar hellre och köper ett bra direkt istället för att köpa mindra bra för att sedan köpa upp mig...

PEACE

aj.

Förtillfället har jag verkligen inte råd.

med tanke påa tt jag går i skolan och just köpt min D50.

men det verkar var något att satsa på.

har du något bra vidvinkel att tipsa om med.?

Uppskattar verkligen den hjälp du kommer med.!!!

Mvh/Staffan

Hej, ingen fara med hjälp från mej,
det beror på hur stark vidvinkel du vill ha.
Du har redan en bra vidvinkelzoom men du kanske mest är intresserad av ett Sigma 12-24.
Kostar ca 4000 kr (ink.moms).

Mvh Markus

ANNONS
Götaplatsens Foto