Annons

Frågor ang. objektiv och tilbehör.

Produkter
(logga in för att koppla)
ja.

12-24 låter fint.
jag tänker på en grej

Sigma EX 15/2,8 Fisheye till Nikon AF-D

så står det "fisheye"

men ett 12-24 är väl också fisheye, eler har det annan konstruktion=?

S.B

ja

men 15 står för 15mm brännvid.
då är det ett vidvinkel.
12-22 då är ju lägsta brännvid 12. då är ju det ett kraftigare vidvinkel...

eller har jag fel?

vad är det som gör att ett objektiv klassas som fisheye?

Digi skrev:
Ett fisheyeobjektiv är ett Extremvidvinkelobjektiv som gör att du får runda och roliga bilder. Alltså att den vinjettrerar väldigt mycket!
Nja, snarare är det så att den ger mycket kraftig distorsion, i fallet med fisheye krökta linjer mot kanterna. Sedan finns det raktecknande vidvinklar, som kan vara lika eller ännu mera vidvinkliga, som ger raka linjer. Distorsionen kommer man dock inte undan, men den är av en annan typ. Med en raktecknande vidvinkel blir allting utsträckt mot kanterna, men linjer förblir raka. Vilket man gillar är en smaksak!

/Pontus

Re: ja

HerrBjörck skrev:
vad är det som gör att ett objektiv klassas som fisheye?
Kröker linjer kraftigt = Fisheye
Sträcker ytor kraftigt = Rakteckande

Vid extrema vidvinklar är det många som tycker fisheye fungerar bäst och ser häftigast ut, men brännvidden hos fisheye/raktecknande kan överlappa varandra.

/Pontus

HerrBjörck skrev:
Men hur vet man om det är ett raktecknande å fisheye?
är det endast fisheye om det står det på?
Japp, står det fisheye är det fisheye. Står det inget brukar tillverkaren ha strävat mot raktecknande egenskaper. En del objektiv som inte är fisheye har dock en tendens att kröka linjer en aning, dvs ge distorsion liknande fisheye, i det vidvinkligaste läget. Makroobjektiv är de som är absolut mest raktecknande, förutom att man kan fokusera riktigt nära och få en hög förstoringsgrad.

/Pontus

Vidvikel är 35 mm och nedåt
Fisheye börjar på (10 mm) och nedåt.
Tele börjar från 35 mm och uppåt!

Mvh Markus

njaaa

35 och uppåt är väl inte tele? eller snackar du digitalt nu eftersom man ggr 1,5?

för tele börjar väll dunt 60-70???

aight!

Re: njaaa

HerrBjörck skrev:
35 och uppåt är väl inte tele? eller snackar du digitalt nu eftersom man ggr 1,5?

för tele börjar väll dunt 60-70???

aight!

Nej, det är brännvidsförlägning du pratar om, eftersom varken din eller min kamera är en fullformatssensor=blir alltså ingen förlängning.
Tele börjar på 35 mm.
Vidvinkel räknas tvärtom.

Mvh Markus

Markus, med din definition är redan ett 28 mm-objektiv ett teleobjektiv. Normalbrännvidden brukar normalt sett definieras som den brännvidd som är lika lång som formatets diagonal.

kunskap

Staffan! Jag har sysslat med fotografering i 40 år men jag blir ganska småleende förvirrad när jag läser alla kloka svar här på din fråga.Många,inte alla är ute o cyklar.Maila mej din postadress så ska jag skicka ett par sidor från en fotokurs för nybörjare jag kör,och du kan läsa in svaret i lugn o ro.

jimh skrev:
Markus, med din definition är redan ett 28 mm-objektiv ett teleobjektiv. Normalbrännvidden brukar normalt sett definieras som den brännvidd som är lika lång som formatets diagonal.

Stop, jag sa att från 35 mm är det tele. Inte 28 mm.

Mvh Markus

Re: yeah

HerrBjörck skrev:
...i mitten av allt känns det som en tävling vem som kunde mest så jag fattade inte så mycket... MVH//Staffan.

Jo, här på Fotosidan vet många väldigt mycket om allt men alla är inte så pedagogiska alla gånger... ;-)

Re: kunskap

walter-g skrev:
Staffan! Jag har sysslat med fotografering i 40 år men jag blir ganska småleende förvirrad när jag läser alla kloka svar här på din fråga.Många,inte alla är ute o cyklar.Maila mej din postadress så ska jag skicka ett par sidor från en fotokurs för nybörjare jag kör,och du kan läsa in svaret i lugn o ro.
Om det har varit något cyklande i något av mina inlägg skulle jag var mycket intresserad av att veta det Walter! Brukar inte skriva om saker jag inte har koll på... Du kan väl skriva en rad i så fall! :)

/Pontus

Digi skrev:
Vidvikel är 35 mm och nedåt
Fisheye börjar på (10 mm) och nedåt.
Tele börjar från 35 mm och uppåt!
Vidvinkel under 35mm kan jag hålla med om, även om det inte känns som att 28mm är så vidvinkligt på kameror med APS-sensor alla gånger, utan där snarast normal.

Påstående 2 och 3 vill jag inte alls hålla med om! ;-)

/Pontus

Re: kunskap

walter-g skrev:

detta låter underbart!!!

ANG. tele.

Är det någon som ställer sig bakom mig om jag säger att tele börjar över 60mm ung.?

jag blev JÄTTE förvirad när markus sa att det började vid 30mm!

någon???

ANNONS
Götaplatsens Foto