Annons

Frågor ang. objektiv och tilbehör.

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: ANG. tele.

HerrBjörck skrev:
Är det någon som ställer sig bakom mig om jag säger att tele börjar över 60mm ung.?

jag blev JÄTTE förvirad när markus sa att det började vid 30mm!

någon???

Problemet är att jag räknade på 35 mm tele för att så räknade man förr i tiden men det analoga systemet. Brännvidsförlägning eller annat har inte med det att göra.

Mvh Markus

Re: Re: ANG. tele.

Digi skrev:
Problemet är att jag räknade på 35 mm tele för att så räknade man förr i tiden men det analoga systemet. Brännvidsförlägning eller annat har inte med det att göra.
Nja, nu har du nog missförstått någonting här. Med fullformat eller film är allt under eller lika med 35mm brännvidd vidvinkel. Runt 50mm brukar kallas normal. Över detta, t ex 85mm, kallas tele. Ett 60mm skulle jag benämna som normalbrännvidd, men på övre gränsen.

Crop-faktorn med digitala kameror gör ju att man måste ner mot 20mm för att få vidvinkel. 35mm är närmast normalbrännvidd och ett 50mm är plötsligt ett tele.

/Pontus

Håller inte med, ska fråga någon fotokunnig här på fotosidan så man själv lär sig något.

Mvh Markus

Re: Re: Re: ANG. tele.

Pongu skrev:
Nja, nu har du nog missförstått någonting här. Med fullformat eller film är allt under eller lika med 35mm brännvidd vidvinkel. Runt 50mm brukar kallas normal. Över detta, t ex 85mm, kallas tele. Ett 60mm skulle jag benämna som normalbrännvidd, men på övre gränsen.

Crop-faktorn med digitala kameror gör ju att man måste ner mot 20mm för att få vidvinkel. 35mm är närmast normalbrännvidd och ett 50mm är plötsligt ett tele.

/Pontus

Tack pontus, exakt så har jag med lärt mig det!
jag blev lite betryggad av ditt flås i nacken ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto