Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor om stativ!

Produkter
(logga in för att koppla)

SmurfMolly

Aktiv medlem
Har insett att jag förr eller senare måste ha ett stativ.. Kikar runt lite mest på skoj just nu men har en del frågor om vad man ska tänka på..
Kameran jag har är en minolta dynax4 med två olika zoomobjektiv.. ett 28-80 och ett 75-300. Kamerahuset i sig själv väger ~3-400 gram.. objektiven är inte tunga nått utav dem..

1.) Höjden är en fråga.. ser att de stativ som finns erbjuder lite olika maxhöjder. Finns det nått minimum för vad man behöver?

2.) Har ju sett en massa stativ i väldigt varierande prisklasser. Nån som känner till nått billigare märke men som ändå är bra?? Är inte beredd att lägga ut hur mkt som helst...tyvärr.. kan inte..=)

3.) Är sugen på att testa makro framöver också. Då är det ju bra med ett stativ som kommer långt ner också... tips??

4.) Enbensstativ? Inget alternativ om jag har fattat det rätt...? Det står väl inte av sig självt?

Massa frågor, en del dumma kanske? Vad vet jag... Vill bara lära mig MEEER!!

Hoppas på många intressanta svar! //Malin

1. Nej, men en höjd på 150, kan vara bra. Dock bör man se till att maxhöjden är högre, då man ska undvika att använda maxläget pga att de oftast är ostabilt i det läget.

2.Manfrotto tycker jag ligger bra i pris/prestanda. Man kan lockas att köpa billiga, lätta stativ från exempelvis Velbon. Det kan fungera, men oftast är dessa för lätta redan vid svag vind.

3. Japp, de flesta stativ kommer långt ner, titta efter lägsta höjd. Ett annat alternativ är att skaffa/sy en sk. beanbag. Det är mycket enkelt att fixa själv. Bara att sy ihop en påse med dragkjedja och fylla den med exvis. indianpärlor. Med en sådan påse kommer du lägre än stativ i allmänhet. Väger inte mycket heller.

4. Enbenstativ skall ses som ett komplement till ditt vanliga stativ. Dock har manfrotto numera så man kan ta ut botten och fälla ut tre små ben, men detta är en nödlösning och funkar inte i det långa loppet.

Ps. Det är inte så mycket vikten på dina objektiv, utan mer brännvidden i kombination med slutartiden.

Stativrekommendationer:

Manfrotto 190 + kulled/panoramahuvud. Pris från 1000:- och uppåt.

Mindreader...

ehhmm.... vad gör du Jeppe?? Läser folks tankar?? Har spanat rätt mkt på Velbon CX 660... det väger 1,8 kilo, men det är alltså i underkant??

Ävan kikat på Soligor LG40, vikt 1,7 kg. Båda på cybers hemsida.

Är det bara skit båda två??

När det gäller höjden på stativ har jag märkt att mitt är för kort. För mig. I det högsta läget, med mittpelaren uppdragen så långt det går, måste jag böja mig ner för att kunna kika genom kamerans okular. Lite tråkigt i längden faktiskt, så jag skulle rekomendera dig att se till att stativet du köper är så långt att du slipper böja dig ner för att kika genom kameran. Gärna så att det finns en del marginal att ta på också.

Jag har tur Uffe... är inte så lång.... =)

har tänkt den där tanken själv.. man vill ju gärna kunna kika utan att knäcka ryggen....

Manfrotto är ett klart prisvärt alternativ.

Ju tyngre desto stabilare men du vet ju själv hur mycket du ska släpa runt på det. 190 serien är kompakta och stadiga stativ och de går i spagat. Dessutom finns en liten adapter längst ner på mittpelaren som du kopplar på stativet när du vill ända ner i backen och mittpelaren är i vägen. Väldigt smidig lösning tycker jag !

Om du köper ett Manfrotto 190 prob kan man dessutom fälla mittpelaren horisontellt vilket borde lämpa sig bra för makrofotografering.

Malin: Jag sa lätta och billiga stativ från exvis Velbon. CX-660 väger, som du sa 1.8 kg. Vilket kanske funkar för dig. Problemet (som jag ser det) är att Velbon och Soligor har fasta pano-huvuden i plast. Köpte i början av min fotografiska karriär ett plasttjofräs-allt-i-ett hos clas i sjön och ja, det höll inte året ut.

Visst kan Velbon/Soligor fungera, men jag har för mig att du inte kommer något vidsare lågt med dessa två.

Oftast är det inte vikten som ger stabiliteten, utan konstruktionen (vilket är orsaken till att fjäderlätta kolfiber-Gitzo fortfarande är extremt stabila). Undvik i möjligaste mån stativ med ben av aluminumiumprofiler och med rackliga plastlås för benlängdsjusteringar, runda aluminiumben med stabila benlås är idealt ut pris/prestandasynpunkt. Manfrotto 190PROB (eller det tyngre, högre och stabilare Manfrotto 055PROB) är med största sannolikhet det bästa du kan hitta för en rimlig peng, försök hitta ett exemplar att titta på i någon lokal fotoaffär.

Utöver stativet behöver du ett stativhuvud. Billiga stativ av alu-profil brukar normalt levereras med videohuvud av plast som är ganska oanvändbara för foto eftersom man inte kan ändra till vertikalt format på bilden. Satsa istället på en kulled eller trevägshuvud från Manfrotto med snabbkoppling ("RC").

/Martin

Lite mindre snurrigt....

Tack så mkt Martin och Jesper! Det blir nog så att jag sparar ihop mina kronor ett tag och satsar på ett Manfrotto av någon sort.

Jesper! Jag visste inte om det där med pano huvudena, tack! Alla detaljer är en djungel för mig. Klart man inte ska satsa på nått som inte fungerar i längden... blir dyrare att hålla på byta ut grejona om ett tag!

Tackar! //Malin

055

Köp 055 med en gång och du kommer bli helnöjd. När du byter upp till en tyngre kamera så kommer du fortfarande vara nöjd. Fast vill du ha lättare att bära på så är kanske 190 att föredra. STABIL är också heta tips.

Väldigt bra (men dyra) stativ är Gitzo, många av dem kan man vinkla benen rakt ut vlket gör att stativet kan läggas rakt ut. Undvik dock Gitzos Off-Set kulleder.

Även jag började med ett billigt Clas Ohlson stativ, sedan ett Manfrotto 055, nu Gitzo (1226 och 345). Det är stor skillnad mellan Gitzo och Manfrotto. Gitzo stativen är mycket mättre mekanik och mycket stabillare (om man jämför två stativ av samma vikt).

-- Nicke

Senast ändrad:
Vad tror ni om....

.. ett Manfrotto 055 CLB och ett Manfrotto 484RC2 ?? Det känns överkomligt i pris för mig också... framåt slutet av sommaren.. =)

Vill gärna höra era synpunkter på denna kombination!

//M

Stativet är nog stadigt men jag äger det inte själv så det finns säkert andra som har bättre koll.

Kulleden har jag däremot själv och jag använder den när jag ska resa lätt. Den funkar till min nuvarande utrustnning, som mest belastar jag kulleden med ca 1,5 kg. Men om vikten på stativet och kulleden inte är jätteviktig skulle jag nog råda dig att skaffa något stabilare. Kanske 486:an istället.. Eller trevägshuvud 141 rc, det har jag också och det är rejält mycket stabilare än 484 och det är dessutom lättare att panorera med.

484 funkar bra med andra ord men om du någon gång planerar att äga en hyfsat tung utrustning så kanske du ska tänka om. Om du nu inte är som mig, dvs att du inte vill äga en massa tunga otympliga prylar :)

Skillnaden mellan Manfrottos "CLB" och "PROB" stativ är att man kan montera mittpelaren horisontellt på "PROB" (gäller både 190 och 055). Kan vara bra för att tex fota macro rakt uppifrån. Vill du ha en billig kulled är nog 486RC2 det bästa alternativet, 484RC2 ser väl liten ut. Jag har själv föregångaren till 486RC2 (308RC) och den är ok. Om du vill kunna ställa in alla vinklar var för sig är nog 141RC ett bra alternativ. Långsammare och klumpigare än en kulled, men större noggrannhet.

Om jag vore du skulle jag definitivt försöka titta på både 190 & 055 i verkligheten (vilka versioner av dem du tittar på spelar ingen roll) innan du bestämmer dig för att se vilken som passar dig bäst. Det är varken kul med ett för kort eller rangligt stativ eller ett som är för tungt. Ett 190 du verkligen tar med dig är bättre än ett 055 som stannar hemma...

/Martin

Undvik 484 på ett 055-stativ, det skulle bli en konstig kombination. Även om du valde 190-benen skulle det vara huvudet som vore den svaga länken.

484 är en liten led som Manfrotto av någon för mig helt outgrundlig anledning har klassat upp till jättemycket vikt. Min teori är att Manfrottos klassning utgår från vilken vikt leden pallar utan att braka snarare än vad den är användbar tillsammans med.

484 ersatte 308 som är en kraftigare led. Den går fortfarande att köpa utan snabbfäste men versionen med snabbfäste är tyvärr indragen om du gillar såna.

Håller också med Martin om valet mellan 190 och 055. Känn på vikten och avgör vilket stativ du verkligen kommer att orka ta med dig.

jimh skrev:
484 ersatte 308 som är en kraftigare led. Den går fortfarande att köpa utan snabbfäste men versionen med snabbfäste är tyvärr indragen om du gillar såna.

486 menar du väl? Jag har visserligen bara lekt lite med den, men jag tror nog ändå jag skulle föredra en 486 MED snabbkoppling över en 308 utan. Eller är det något fel med 486 jag missat?

/Martin

Nu tycker jag nog att ni sågar 484 lite väl mycket. Det är en lätt kulled som funkar till en lätt utrustning. Och just det faktum att den är lätt gör den lämplig för vandring och andra mer fysiska moment. Och har man ingen tung utrustning behöver man ingen tung kulled.

Alla kör inte med stora ljusttarka zoomar eller 400 mm telen!

martinl skrev:
486 menar du väl?
Nej, jag menar faktiskt 484 konstigt nog. Enligt både Expert Fridhemsplan och Cyberphoto så har 484 ersatt 308. Som sagt, jag förstår inte heller hur det hänger ihop.

roypeter skrev:
Alla kör inte med stora ljusttarka zoomar eller 400 mm telen!
Nä, men även en lätt kamera ger mycket vibrationer i en lätt led om man t ex kör höjdformatsbilder.

Faktum är att jag nästan hellre skulle köra 484 till mitt 400-tele som har stativfäste än till ett 100 mm med kamerans fäste eftersom stativfästet ger kombinationen balans.

Ett 70-300 som Malin har ställer faktiskt stora krav på huvudet eftersom det är en så obalanserad kombination då objektivet har lång brännvidd men inget stativfäste. Jag tycker ofta att det kan vara svårt att få skarpa bilder med ett 300 mm som inte har stativfäste.

Jag tvivlar inte på att 484 är en användbar led för lätt utrustning om man vill spara gram. Men jag vill efter att ha känt på den tyvärr inte rekommendera den eftersom det finns mycket bättre alternativ i samma prisklass.

ANNONS
Götaplatsens Foto