Annons

Frågor till Terje Hellesø

Produkter
(logga in för att koppla)

alf109

Aktiv medlem
Det kan fan inte vara lätt att försvara sig mot anklagelser från människor som inte kan (vill?) läsa och förstå ren och klar svenska 😂. Han skriver ju precis vad han gjort i klartext.

"Jag gör en dubbelexponering, en exponering med skärpan på de två duvorna och en exponering på fotografiet som hänger där på väggen. Samma utsnitt, men med två olika skärpeplan.

Eller för att förklara det på ett enklare sätt: Två duvor i en dubbelexponering med två skärpeplan, på ett fotografi som är en enkelexponering med ett skärpeplan. En reflektion alltså…

Att enkelexponeringen på väggen är fotograferat av en annan fotograf, medan dubbelexponeringen har mig som fotograf – det kanske skapar en intressant symbolik. En reflektion över livet i stort, eller för en fotograf."
Om nu inte den förklarande texten skrivits senare än era kommentarer vill säga. Sedan detta tjafsande om dubbelreflexer i fönster, jag har själv flera bilder där man inte ser dessa dubbelreflexer som reflekteras inifrån i mina fönster. Har lite svårt också att förstå varför man förutsätter att någon skulle ljuga om sådant? Tycker att det verkar vara så att iSolen och någon mer förutsätter att allt som sägs från Terje är ljug? Det verkar också vara på det viset när man ser att förklaringar aldrig accepteras. I exemplet där persiennen är delvis stäng syns tillexempel inte sänglampan som dubbel där den enligt fysikens lagar reflekteras i två rutor, likadant med dörrlisten.
 

Bilagor

alf109

Aktiv medlem
Jag vet inte var du såg någon anklagelse.
Jag fattade helt enkelt inte vad jag läste, och frågade därför.
Jo jag menar som så: Om man inte fattade detta så råder väl ganska stor sannolikhet för att man inte heller fattat annat man läst och då faller ju trovärdigheten i kritiken som riktats även när det gäller andra saker som alltså även denna kan bero på att mottagaren inte fattat vad sändaren skrivit.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Ännu en fråga som jag fått tidigare, dessutom också från dig. Du fick svar då, men har kanske glömt det? Eller så vill du bara fortsätta förankra en bild av mig inför andra? Jag har ingen aning.

Men om man går till tråden "Hur mycket "småfuskas" det bland professionella naturfotografer tror ni..?" och läser inlägg #356 så kan du läsa mitt svar en gång till. Så även ni andra som skulle tycka det var intressant.

/Terje

Ursäkta sent svar. Kommer inte ihåg att jag ställde frågan och heller inte ditt svar. Tycker ett sådant foto ställer frågor. Det blir ett trovärdighetsproblem, också hur du presenterade bilden, typ som en sensation.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jo jag menar som så: Om man inte fattade detta så råder väl ganska stor sannolikhet för att man inte heller fattat annat man läst och då faller ju trovärdigheten i kritiken som riktats även när det gäller andra saker som alltså även denna kan bero på att mottagaren inte fattat vad sändaren skrivit.
Well, jag tror inte att jag någonsin riktat någon kritik mot Terje. Åtminstone inte mot personen Terje.

Jag fattade inte det som skrevs, och därför frågade jag.
Men jag fattade faktiskt andra gången. Men tycket inte att andra avsnittet gör det på något vis tydligare. Fast såklart är allt en lek med ord. Nära poesi, om man vill se det så. Och andra avsnittet behövs för stt få till den leken.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Och lika förvånad blir jag att man i ett fotoforum inte kan få prata om fenomenet Terje eller en av de största skandalerna någonsin i fotovärlden. Att bli ombedd att stänga igen truten för att det inte passar en själv, begås också av en speciell typ av människor.
Jag är helt säker på att Terje inte ligger ner. Hade han gjort det hade han inte orkat försöka ta sig tillbaka eller svarat i tråden. Sparkar, trampa, slå och liknelser med hyenor och blod hör hemma på Flashback.
Hur jag eller någon annan här på tråden är som människor råder det nog delade meningar om.
Jag vet vem jag är och det räcker.

Verkar som det Terje säger är helt rätt - tråden kapad av Flashback!
I alla fall något vi är överens om.

Sista inlägget för min del - verkar ha gått troll i tråden!

Thommy
Vad håller FS ledning på med som tillåter detta?

Jag har inte varit särskilt mycket på FS på sistone och kan bara konstatera att jag nog inte missat särskilt mycket, för här har det uppenbarligen gått helt överstyr igen.

Det är ju ett tag sedan Terje kläddes i säck och aska första gången, samt rullades i tjära och därefter i skat- och kråkfjädrar. Nu är det 2.0 och da capo.

Finns det verkligen ingen vett och sans längre och ingen känsla för när det bör vara nog??? Jag ser det här som ren och skär personförföljelse /vuxenmobbing. Allt det som upprepas nu har ju redan sagts i tråd 1.0 så vad tillför egentligen detta???

Jag är verkligen inte den som skriker på moderering normalt men det här tycker i alla fall jag för länge sedan slutat vara normalt.

Jag tycker denna tråden ska stängas och läggas ihop med 1.0-tråden och sedan arkiveras, för det här kommer aldrig ta slut innan de mest blodtörstiga fått det slut på historien som de tycker sig ha rätt till och den rätten tycker i alla fall inte jag att de har. Det här är både eländigt, ynkligt och löjligt och saknar all vett och sans!
 

blixtkub

Avslutat medlemskap
Vad håller FS ledning på med som tillåter detta?

Jag har inte varit särskilt mycket på FS på sistone och kan bara konstatera att jag nog inte missat särskilt mycket, för här har det uppenbarligen gått helt överstyr igen.

Det är ju ett tag sedan Terje kläddes i säck och aska första gången, samt rullades i tjära och därefter i skat- och kråkfjädrar. Nu är det 2.0 och da capo.

Finns det verkligen ingen vett och sans längre och ingen känsla för när det bör vara nog??? Jag ser det här som ren och skär personförföljelse /vuxenmobbing. Allt det som upprepas nu har ju redan sagts i tråd 1.0 så vad tillför egentligen detta???

Jag är verkligen inte den som skriker på moderering normalt men det här tycker i alla fall jag för länge sedan slutat vara normalt.

Jag tycker denna tråden ska stängas och läggas ihop med 1.0-tråden och sedan arkiveras, för det här kommer aldrig ta slut innan de mest blodtörstiga fått det slut på historien som de tycker sig ha rätt till och den rätten tycker i alla fall inte jag att de har. Det här är både eländigt, ynkligt och löjligt och saknar all vett och sans!
Håller med
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
FS ledning skapade den här tråden för att inte tråden om den (förmodat) fejkade myrsloksbilden skulle dränkas i inlägg om Hellesø. En mycket vettig åtgärd, tycker jag.
I det här fallet tycker jag inte varken det eller dina bidrag i denna tråden är särskilt vettiga de heller. Om du tycker det här är vettigt så tycker jag nog att du är på väg du med att tappa greppet Per.

Att leka "tvärtemotleken" som verkar vara ett oemotståndligt upprepningstvång hos dig för dig ut på verkligt djupt vatten här Per. Om du verkligen tycker innehållet i denna tråden är vettigt så har jag nog tappat all respekt för dig tyvärr.

Om du mot förmodan bara kommenterade mitt inlägg för att tala om att det var mycket vettigt att flytta diskussionen så ser jag det bara som en av dina sedvanliga försök att blanda bort korten och flytta fokus från det mitt inlägg verkligen gäller och det är den mobbning som pågått från början till slut av Terje H i denna tråden.

Terje, skit i att svara på alla dessa inlägg för det matar bara trollen! Det leder absolut ingenstans för de här människorna vill dig nog faktiskt inget gott och de vill egentligen inte ha en seriös diskussion heller utan är bara ute efter katharsis för sina verkligt låga instinkter och den kan de få på vilket fotbollsderby som helst. Att de ändå är här beror nog mest bara på att det är gratis och att de slipper köpa biljett till någon tråkig fotbollsmatch de ändå inte är intresserade av.

Förvänta er inga vidare svar från mig i denna tråden. Jag har sagt vad jag vill och ämnar inte mata de som bara är ute efter att förbättra sin mötesdeltagarstatisktik på FS. Den här tråden är ett alldeles för ruttet bete att hugga på och jag hoppas att fler faktiskt fattar det nu.
 

Sonysege

Aktiv medlem
Vad håller FS ledning på med som tillåter detta?

Jag har inte varit särskilt mycket på FS på sistone och kan bara konstatera att jag nog inte missat särskilt mycket, för här har det uppenbarligen gått helt överstyr igen.

Det är ju ett tag sedan Terje kläddes i säck och aska första gången, samt rullades i tjära och därefter i skat- och kråkfjädrar. Nu är det 2.0 och da capo.

Finns det verkligen ingen vett och sans längre och ingen känsla för när det bör vara nog??? Jag ser det här som ren och skär personförföljelse /vuxenmobbing. Allt det som upprepas nu har ju redan sagts i tråd 1.0 så vad tillför egentligen detta???

Jag är verkligen inte den som skriker på moderering normalt men det här tycker i alla fall jag för länge sedan slutat vara normalt.

Jag tycker denna tråden ska stängas och läggas ihop med 1.0-tråden och sedan arkiveras, för det här kommer aldrig ta slut innan de mest blodtörstiga fått det slut på historien som de tycker sig ha rätt till och den rätten tycker i alla fall inte jag att de har. Det här är både eländigt, ynkligt och löjligt och saknar all vett och sans!
Tack Sten-Åke, kunde inte sagt det bättre själv.
 

PMD

Aktiv medlem
I det här fallet tycker jag inte varken det eller dina bidrag i denna tråden är särskilt vettiga de heller. Om du tycker det här är vettigt så tycker jag nog att du är på väg du med att tappa greppet Per.
Det vore trevligt om du berättade varför du tycker som du gör, och inte bara säger att du tycker något i den här frågan. Det blir lättare att bedöma om dina bevekelsegrunder har substans eller inte då.

Vad i mina "bidrag" tycker du "inte är särskilt vettiga"? Det är ganska lågt att anklaga någon för sådant helt utan argument. Har du något konkret att komma med?

Att leka "tvärtemotleken" som verkar vara ett oemotståndligt upprepningstvång hos dig för dig ut på verkligt djupt vatten här Per. Om du verkligen tycker innehållet i denna tråden är vettigt så har jag nog tappat all respekt för dig tyvärr.
Varför det? Notera att jag inte har uttryckt någon åsikt om att alla inlägg i tråden är vettiga. Det enda jag har skrivit är att jag tycker att FS redaktion gjorde något vettigt som bröt ut en diskussion från en tråd för att den tråden inte skulle bli nerlusad med inlägg som inte hade med ämnet att göra.

F.ö. så är jag simkunnig.

Om du mot förmodan bara kommenterade mitt inlägg för att tala om att det var mycket vettigt att flytta diskussionen så ser jag det bara som en av dina sedvanliga försök att blanda bort korten och flytta fokus från det mitt inlägg verkligen gäller och det är den mobbning som pågått från början till slut av Terje H i denna tråden.
Hellesø kunde helt enkelt ha struntat i att bry sig om den här forumtråden. Då hade den självdött. Men när han nu sig i leken gav så får han nog finna sig i att leken tåla.

Jag tycker inte att det finns någon som helst anledning att mobba någon, och givetvis inte heller Hellesø, men det finns inte heller någon anledning till att inte gå i svaromål mot någon som skriver något man ifrågasätter. Om du tycker att mina inlägg i den här tråden är mobbing så har du nog tappat lite kontakt med verkligheten. Men om du vill fortsätta på den vägen så är jag idel öra vad gäller dina argument för saken. Vilka inlägg av mig tycker du handlar om mobbing, samt varför?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
När ska folk inse att DE - VI - äger våra reaktioner? Blir jag upprör över [någons] bilmanipulation är det MITT val. Inte [någon annans] ansvar. Vad han gjort eller inte gjort, har inget med hur jag - vi - väljer reagera. Detta gäller allt i allmännhet, i denna tid då alla verkar RASA för det ena eller det andra. ÄG era känslor, ta hand om dem, och sluta skyll på andra.
En rätt så viktig tanke, tycker jag. För det specifika och generellt för hur vi reagerar på varandras inlägg i olika trådar här på forumet.
 

nonno

Aktiv medlem
Min uppfattning är att det inte var så genomtänkt av moderator att starta denna tråd utan att först ha frågat den berörde om det var ok. Det är inte bara att låta bli att svara, för det skulle också ha framkallat en massa frågor och spekulationer, förmodligen av negativ art för Terje. Moderatorn målade nog in Terje i ett hörn med det här tilltaget.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Den där Flashbacktråden är rätt intressant för att se vad som händer med människor som inte känner sig sedda. Hela tråden är som en riktigt dålig efterfest.
Inte ett vettigt inlägg på flera år. Snarare förföljelse och förtal. De som gjorde "grävet" är borta sedan länge. Istället är det ett långt ältande.

Det ironiska är att samma mekanismer som kan få en fotograf att fuska, idrottare att ta doping, etc nu håller liv i tråden via dessa människor. Utan tråden finns de inte.

(Notera att jag inte på något sätt sagt varken bu eller bä om det som hänt med lodjur och annat. Jag kommenterar bara trådens nuvarande status.)
Håller faktiskt inte med, jag är ingen Flashbackare själv men tycker många ändå skriver läsvärda inlägg på FB, det är blandat - högt som lågt -.

När det gäller Terjes avslöjande, så räcker det med att läsa första 1 1/2 sidan, sedan är det "hål i ballongen". Det som är tankeväckande är alla "kunniga fotografer" som vägrade att se det uppenbara. Medan - de finniga fjortisarna -, knäkte frågan efter ett par inlägg.

Tråden är redan en klassiker.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Hellesø kunde helt enkelt ha struntat i att bry sig om den här forumtråden. Då hade den självdött. Men när han nu sig i leken gav så får han nog finna sig i att leken tåla.
Tycker det är en korrekt analys. Terje håller själv lågan vid liv i trådarna. De allra flesta är nog klara med "lodjursbilderna", där ligger allt på bordet. Det som har tillkommit är personliga vittnesmål där fotografer har känt sig bedragna, suttit på tredagarskurser och blivit matade med lögner. Det tycker jag ger en ytterligare dimension åt det hela, - alla lögner inför vänner och kollegor -.

Diskussionen om "koltrasten och lampskärmen" är ny. Den frågan diskuterades i okt - nov förra året. Isolens iaktagelser tycker jag är högst relevanta och försöken här i tråden att lägga upp jämförbara exempel är direkt pinsamma.

Är heller inte för att man ska "mobba" någon, men tycker transparens och uppriktighet är avgörande.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Jag har en känsla av att de som fortfarande tycker synd om Terje var bland de som älskade hans bilder och hans engagerade sätt att skriva med mera. Jag kan också tänka mig att dessa personer fortfarande genomlider ett sorgearbete som aldrig vill ta slut, eftersom Terje fortsätter på liknande vis, i och med den personlighet han har. Vi måste bortse från de som tycker detta är obehagligt. Det finns massor att lära och fallet är unikt eftersom gärningsmannen helt uppenbart inte ger sig.


I och med min egen bakgrund som professionell fotograf och jägare följde jag detta med stort intresse. Nu studerar jag PDF-filen och sammanfattningen som gjordes.

Läsningen är smått skrämmande och ger en insikt i en personlighet som är mycket ovanlig. Nyligen läste jag ett avsnitt som jag missade då det begav sig. Jag har strukit under det som är graverande. För mig hade detta varit avgörande, efter att ha hört sändningen där Gunnar Glöersen och Hellesø medverkade.
 

Bilagor

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...] Moderatorn målade nog in Terje i ett hörn med det här tilltaget.
Nja, diskussionen tog ju fart i en annan tråd, och Terje skrev väl där att han filade på ett svar. (Mina ord).
Det hade varit den andra tråden eller den här. Men rubriken på den här tråden är kanske lite hörnmålande.
 

nonno

Aktiv medlem
Jag har en känsla av att de som fortfarande tycker synd om Terje var bland de som älskade hans bilder och hans engagerade sätt att skriva med mera. Jag kan också tänka mig att dessa personer fortfarande genomlider ett sorgearbete som aldrig vill ta slut, eftersom Terje fortsätter på liknande vis, i och med den personlighet han har. Vi måste bortse från de som tycker detta är obehagligt. Det finns massor att lära och fallet är unikt eftersom gärningsmannen helt uppenbart inte ger sig.
Jag kan ju bara svara för min del att dina spekulationer inte stämmer in alls. Obehaget består helt och hållet av att de gamla bilderna fortfarande ska ältas. Någon gång måste man väl klara av att släppa det?
 
ANNONS