perstromgren
Aktiv medlem
Tyvärr saknar många av de billiga kompakterna en "riktig" sökare, utan har bara skärmsökare. Sådana tycker jag är svåra att använda i solljus. Därav mitt val av X20.
Per.
Per.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tyvärr saknar många av de billiga kompakterna en "riktig" sökare, utan har bara skärmsökare. Sådana tycker jag är svåra att använda i solljus. Därav mitt val av X20.
Per.
Till trådskaparen: Du tror inte att du kan hitta motivationen igen och behålla D90n? Skapa ett projekt? Göra en bok? Byta ut lite tavlor hemma? Gå på en fotoutställning eller köp en fotobok så kanske motivation kommer krypande tillbaka?
Tack för alla svar!
Åh, det gör ont i mig att X20:n inte verkar stå sig mot de andra förslagen. Älskar designen så mycket + tanken på att det är manuell zoom och optisk sökare! Attans. Hade varit en annan sak om jag kunnat testa den innan och se ifall jag kan nöja mig med bildkvalitén och så där, men som det är nu så antar jag att jag måste välja något annat.
Lite förvånad dock att ingen verkar tycka jag ska köra på G1x:an, den var den enda jag hört talas om innan jag startade tråden.
Då är det väl alltså Sony rx100 och Canon EOS-M kvar. Det som är med sonyn, är väl att den avskräcker lite med sitt mesiga utseendeFör en som mig som inte använt en kompaktkamera sen jag köpte min första systemkamera 2008, är det svårt för hjärnan att koppla att en sån liten plutt kan generera fina bilder
![]()
Öj öj, vad svårt det blev...
Jag skulle tveklöst välja RX100 före V1, då jag tycker den ger bättre bildkvalitet och jag har inte nytta av snabbheten i Nikonkameran. Den tar också mindre plats i fickan.
Mitt förstaval nu skulle troligen vara Panasonic GM-1, men det är också en systemkamera och är rätt dyr än så länge, så för TS budget är RX100 min rekommendation.
Fortfarande övervägande Sony alltså?![]()
Kommer dock gråta mig till sömns inombords i natt för att en snygg design på X20n inte precis motiverar ett köp... Buhu!
Vad lägger du i begreppet "riktig" sökare?
X20 har väl samma kombination av EVF och genomsiktssökare à la Kodaks Instamatic-kameror från tidiga 70-talet som X100 har?
X20 har ingen EVF (utom skärmen på bakstycket, förstås) och den optiska sökaren är klart bättre än Instamatic.
OK, tack för info!
Jag har inte kollat just X20 -har inte hittat den här i Karlstad att "klämma på". Däremot finns Canons G-serie och det var deras Kalle Anka-sökare som gav mig instamaticvibbar. Bra om Fuji presterar bättre...
God fortsättning!
Schysst! Jag kanske gör det!Den finns visst här i Karlstad att klämma på!Skicka mig ett mejl, så kan du klämma och känna!
Per.
Däremot finns Canons G-serie och det var deras Kalle Anka-sökare som gav mig instamaticvibbar. Bra om Fuji presterar bättre...
Är det privat område? "403-forbidden" är vad min webbläsare säger, i alla fall.
Per.