Annons

Från d90 till kompaktkamera, råd?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tyvärr saknar många av de billiga kompakterna en "riktig" sökare, utan har bara skärmsökare. Sådana tycker jag är svåra att använda i solljus. Därav mitt val av X20.

Per.

Tyvärr saknar många av de billiga kompakterna en "riktig" sökare, utan har bara skärmsökare. Sådana tycker jag är svåra att använda i solljus. Därav mitt val av X20.

Per.

Vad lägger du i begreppet "riktig" sökare?
X20 har väl samma kombination av EVF och genomsiktssökare à la Kodaks Instamatic-kameror från tidiga 70-talet som X100 har?

Till Sony RX100 II kan man köpa till en extern EVF. Avsaknaden av sökare är alltså en brist man kan justera. X20:s minisensor är något man får leva med om man väljer den modellen.
I mina ögon har X20 bara två fördelar: den manuella zoomen och den läckra designen, även om den är lite otymplig. :)

Tack för alla svar!

Åh, det gör ont i mig att X20:n inte verkar stå sig mot de andra förslagen. Älskar designen så mycket + tanken på att det är manuell zoom och optisk sökare! Attans. Hade varit en annan sak om jag kunnat testa den innan och se ifall jag kan nöja mig med bildkvalitén och så där, men som det är nu så antar jag att jag måste välja något annat. :(

Lite förvånad dock att ingen verkar tycka jag ska köra på G1x:an, den var den enda jag hört talas om innan jag startade tråden. :)

Då är det väl alltså Sony rx100 och Canon EOS-M kvar. Det som är med sonyn, är väl att den avskräcker lite med sitt mesiga utseende ;) För en som mig som inte använt en kompaktkamera sen jag köpte min första systemkamera 2008, är det svårt för hjärnan att koppla att en sån liten plutt kan generera fina bilder :)

Öj öj, vad svårt det blev...

Till trådskaparen: Du tror inte att du kan hitta motivationen igen och behålla D90n? Skapa ett projekt? Göra en bok? Byta ut lite tavlor hemma? Gå på en fotoutställning eller köp en fotobok så kanske motivation kommer krypande tillbaka?

Har liksom svårt att se det, tyvärr :( Har inte känt mig motiverad att fota på två år eller mer nu, de typ enda gångerna jag fotat under den tiden har varit när jag blivit tillfrågad av bekanta att fota deras bröllop eller om jag varit iväg på konsert. Men i och med att den är så tung så blir det aldrig av att man tar med den när man ska bort någonstans. Så synd med tanke på att jag älskar kameran i övrigt!

Har dock inte bråttom att byta ut den just precis nu, men jag tänkte att det är väl smart att göra det innan mars när jag ska iväg till Orlando och kommer vilja fota i princip allt jag ser.

Tack för alla svar!

Åh, det gör ont i mig att X20:n inte verkar stå sig mot de andra förslagen. Älskar designen så mycket + tanken på att det är manuell zoom och optisk sökare! Attans. Hade varit en annan sak om jag kunnat testa den innan och se ifall jag kan nöja mig med bildkvalitén och så där, men som det är nu så antar jag att jag måste välja något annat. :(

Lite förvånad dock att ingen verkar tycka jag ska köra på G1x:an, den var den enda jag hört talas om innan jag startade tråden. :)

Då är det väl alltså Sony rx100 och Canon EOS-M kvar. Det som är med sonyn, är väl att den avskräcker lite med sitt mesiga utseende ;) För en som mig som inte använt en kompaktkamera sen jag köpte min första systemkamera 2008, är det svårt för hjärnan att koppla att en sån liten plutt kan generera fina bilder :)

Öj öj, vad svårt det blev...

Då kan jag ju göra det ännu lite svårare. Nikon v1 med normaloptik 18.5/1.8 Samma sensorstorlek som RX100 fast med EVF sökare så att man slipper komponera på skärmen på baksidan, Betydligt bättre batterihållbarhet än de flesta kompakter klarar bortåt 1000 exponeringar. Mycket snabb autofokus. Bra serietagningsförmåga även med RAW fixar några sekunder med 10 bilder/sekund RAW+JPEG.

Jag skulle tveklöst välja RX100 före V1, då jag tycker den ger bättre bildkvalitet och jag har inte nytta av snabbheten i Nikonkameran. Den tar också mindre plats i fickan.

Mitt förstaval nu skulle troligen vara Panasonic GM-1, men det är också en systemkamera och är rätt dyr än så länge, så för TS budget är RX100 min rekommendation.

Själv sålde jag min RX100 efter ett år och köpte Ricoh GR utan att ångra mig en sekund. Ricoh GR har en APS-C sensor utan lågpassfilter med ett ruggigt skarpt 28 mm/2,8 objektiv (motsv) som går att croppa till 35 och 47 mm i kameran om man inte orkar göra det i efterbehandlingen. Något dyr och batteriet kunde orka lite längre.

Ricoh GR är en bättre kamera, men kostar nästan dubbelt så mycket som RX100. Är man på den prisnivån skulle jag hellre gå ett steg till och köpa X100s, men det blir ju rätt fånigt om man gör så :)

Jag skulle tveklöst välja RX100 före V1, då jag tycker den ger bättre bildkvalitet och jag har inte nytta av snabbheten i Nikonkameran. Den tar också mindre plats i fickan.

Mitt förstaval nu skulle troligen vara Panasonic GM-1, men det är också en systemkamera och är rätt dyr än så länge, så för TS budget är RX100 min rekommendation.

Kan nog hålla med dig om att RX100 ger bättre bildkvalitet, men skillnaderna är relativt små. Skulle tro att den avgörande faktorn för vilken man väljer är om man gillar riktig sökare eller om man kan tänka sig att komponera på displayen på kamerans baksida.

Fortfarande övervägande Sony alltså? :)

Kommer dock gråta mig till sömns inombords i natt för att en snygg design på X20n inte precis motiverar ett köp... Buhu!

Fortfarande övervägande Sony alltså? :)

Kommer dock gråta mig till sömns inombords i natt för att en snygg design på X20n inte precis motiverar ett köp... Buhu!

Ställer du frågan vilken som ger bäst bildkvalitet, så blir svaret säkert Sony om man ska hålla sig inom din budget. Frågan är dock om det är rätt fråga att ställa. Bildkvaliteten spelar roll först när det faktiskt blir några bilder, och det är större chans att det blir bilder om prylarna är behagliga att använda.

Själv valde jag t.ex. V1 trots att jag misstänkte att Sonyn var bättre för att jag ogillar att bli störd av intryck från omgivningen när jag komponerar bilden och därför vill ha en riktig sökare. Skulle jag kunna skilja på bilderna från Sonyn och V1:an? Kanske, om jag fick två bilder tagna av samma motiv vid samma tillfälle, annars inte.

Det skulle i de flesta fall vara vara ganska svårt att se skillnad även med X20, men mindre sensor kommer att sätta spår vid svagare ljus i form av mera brus, men även Sonyn brusar under sådana förhållanden om än inte lika mycket.

När du står där med en bunt bilder utskrivan i A3, eller mindre, kommer ingen av dina släktingar reagera på att bilderna är tekniskt undermåliga oavsett vilken kamera du väljer bland de som diskuterats här. De flesta som inte är fotonerdar kommer att reagera mycket mer på om bildens innehåll är bra, än på den tekniska kvaliteten.

Ibland gäller det att ha en helhetsyn, och ställa sig frågan vad är tillräckligt bra kvalitet för de olika aspekter som bygger upp helheten. Att Sonyn ger bäst bildkvalitet innebär inte att de andra är urdåliga. Välj det som totalt sett fungerar för dig.

Vad lägger du i begreppet "riktig" sökare?
X20 har väl samma kombination av EVF och genomsiktssökare à la Kodaks Instamatic-kameror från tidiga 70-talet som X100 har?

Med "riktig" avser jag optisk, dvs en genomsiktssökare. X20 har ingen EVF (utom skärmen på bakstycket, förstås) och den optiska sökaren är klart bättre än Instamatic.

Men nu har vår frågare lagt X20 åt sidan, så vi behöver inte längre bråka om den.

Per.

X20 har ingen EVF (utom skärmen på bakstycket, förstås) och den optiska sökaren är klart bättre än Instamatic.

OK, tack för info! :)
Jag har inte kollat just X20 -har inte hittat den här i Karlstad att "klämma på". Däremot finns Canons G-serie och det var deras Kalle Anka-sökare som gav mig instamaticvibbar. Bra om Fuji presterar bättre...

God fortsättning!

OK, tack för info! :)
Jag har inte kollat just X20 -har inte hittat den här i Karlstad att "klämma på". Däremot finns Canons G-serie och det var deras Kalle Anka-sökare som gav mig instamaticvibbar. Bra om Fuji presterar bättre...

God fortsättning!

Den finns visst här i Karlstad att klämma på! :) Skicka mig ett mejl, så kan du klämma och känna!

Per.

När det gäller brus...

...är det ganska markant skillnad på t.ex. X20 och RX100.

ThePhotographyBlog.com visar t.ex. följande exempel:

Fuji X20

Sony RX100

Båda bilderna är angivligen tagna vid ISO 3200, Visst syns bruset på Sonyn, men inte alls så brutalt som på Fujin. En formulering från en gammal fototidning dyker upp i skallen: "Man kan praktiskt taget fila naglarna med bruset..." :)

Sonybilderna är tagna med RX100, första varianten. Den andra, RX100 mk II, har bakgrundsbelyst CMOS och påstås ge ännu bättre ISO-prestanda. (ThePhotographyBlog har en annan serie av testbilder från den, så jag kan inte länka! :-( RX100 mk II ligger i och för sig över den budget du anger (5990:- just nu), men går säkert att hitta begagnad inom budget. Om nu något är villig att sälja den. X20 ser jag oftare i begagnatannonser än RX100 mk II. Jag vet inte om det spelar någon roll för andra, men för mig är det en signal för något...

Jag håller med om det Uno skriver ovan. Den bästa kameran är en kamera som är med, en kamera som du trivs med. Det är med en sådan som bilder blir tagna... :)

Lycka till i valet!

ANNONS
Götaplatsens Foto