Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från d90 till kompaktkamera, råd?

Produkter
(logga in för att koppla)

hannastahl

Aktiv medlem
Halloj!

Jag har länge funderat på att sälja min d90 + 35mm-objektiv, då mitt fotointresse varit dött i några år nu och inte verkar komma tillbaka. Dock är man ju nu bortskämd med d90:s bildkvalitet och inställningar samt objektivets ljuskänslighet, så det är så svårt att välja vilken kompaktkamera man ska byta till i så fall...

Har ca noll koll på kameror längre över huvud taget, dock har jag hört bra om både Canon G1x och Sony RX100, men jag känner att jag är för okunnig för att kunna välja modell på egen hand.

Någon som har några tips på modeller? Kanske sett något bra mellandagsrea-erbjudande?

/Hanna

Senast ändrad:
Vad som passar bäst beror givetvis på vilka behov du har. :)

• Vill du kunna fota i RAW-format?
  • Har du behov av ett stort zoomomfång?
  • Är det viktigt att kameran är liten och behändig och inte alltför skrymmande?
  • Spelar det någon roll för dig hur stor dess sensor är? (Mindre sensor ger möjlighet till kompaktare kameror, större sensorer möjliggör högre bildkvalitet!)

Berätta lite vad och hur du tänker fota, så är det lättare att ge råd!

Vad som passar bäst beror givetvis på vilka behov du har. :)

• Vill du kunna fota i RAW-format?
  • Har du behov av ett stort zoomomfång?
  • Är det viktigt att kameran är liten och behändig och inte alltför skrymmande?
  • Spelar det någon roll för dig hur stor dess sensor är? (Mindre sensor ger möjlighet till kompaktare kameror, större sensorer möjliggör högre bildkvalitet!)

Berätta lite vad och hur du tänker fota, så är det lättare att ge råd!

* RAW-format är absolut ett måste!
* Tror inte zoom-omfånget är så viktigt dock, har ju klarat mig med mitt 35mm-objektiv i flera år nu och det har gått bra, så på den punkten är jag inte så kinkig :)
* Storleken bryr jag mig inte heller om riktigt, bara den är mindre än en systemkamera. Tror inte jag vill ha en för liten heller, känns så pluttigt då. Behöver inte få plats med den i fickan, liksom.
* Så stor sensor som möjligt utan att kameran blir svindyr!

Viktigast är bildkvalitén, det är den jag är mest rädd att jag ska bli missnöjd med om jag byter bort d90:n... Vill inte ha platta, dassiga bilder med dålig färgåtergivning och kass skärpa :)
Och som sagt så vill jag att objektivet ska vara ljusstarkt så jag slipper använda blixt inomhus. Det är väl typ det, tror jag :)

Om du går från spegelreflex till något mindre kommer du nog att sakna en riktig sökare om du skaffar något som bara har en display på baksidan. Välj något med EVF sökare.

Kanske den här skulle passa:

http://www.nikon.se/sv_SE/product/digital-cameras/coolpix/performance/coolpix-p7800

Sensorn är visserligen mindre än den du har nu, men å andra sidan är konstruktionen nyare, så det jämnar nog ut sig kvalitetsmässigt.

Tack, ska kolla upp den också!

* Tror inte zoom-omfånget är så viktigt dock, har ju klarat mig med mitt 35mm-objektiv i flera år nu och det har gått bra, så på den punkten är jag inte så kinkig :)
* Storleken bryr jag mig inte heller om riktigt, bara den är mindre än en systemkamera. Tror inte jag vill ha en för liten heller, känns så pluttigt då. Behöver inte få plats med den i fickan, liksom.

Viktigast är bildkvalitén, det är den jag är mest rädd att jag ska bli missnöjd med om jag byter bort d90:n... Vill inte ha platta, dassiga bilder med dålig färgåtergivning och kass skärpa :)
Och som sagt så vill jag att objektivet ska vara ljusstarkt så jag slipper använda blixt inomhus. Det är väl typ det, tror jag :)

Här är några tips du kan börja titta på:

Sony RX100
Sony RX100 II
Sensor på 1", 28-100mm
Liten, kompakt och kompetent.

Fujifilm X100s
APS-sensor, fast 23mm (motsvarar 35mm i fullformat)
Aningen större än de de flesta kompakter, erkänt bra bildkvalitet

Ricoh GR
APS-sensor, fast 17mm (motsvarar 28 mm)

Nikon Coolpix A
APS-sensor, fast 17mm (motsvarar 28 mm)

En bra sida för att jämföra kamerastorlekar är Camerasize.com

Lycka till! :)

Titta på Fuji X20 också. Ganska dyr, men väldigt trevlig. Kanske den bästa sökaren av alla kompakter.

Jag har både en D90 och en Fujifilm X20 och gillar dem bägge. Jag köpte X20 just för sökarens skull. Bildkvalitén är normalt samma för bägge kamerorna utom i en del extrema situationer där D90:s större sensor och andra möjligheter gör den bättre.

Köp en X20, du.

Per.

Om den inte behöver vara jätteliten och du inte känner att du behöver så mycket zoom kan du ju även kolla in någon speglllös systemkamera av mindre modell med en fast normal, många av dem är mindre än Canon kompakten du funderat på.

T.ex Fujifilm X-M1 med 23/1.4 eller Zeiss 32/1.8

På tal om Fujifilm har du även deras X100s med fast optik 23/2.0 och optisk sökare. även den med APS-C stor sensor.

Båda med APS-C stor sensor precis som din D-90 och bra optik som bör ge dig ett avsevärt lyft i bildkvalitet jämfört med din D90

Eller kanske en Panasonic GM-1 med något pannkaksobjektiv Eller kanske en Panasonic GM-1 med någon ljustark fast glugg från Olympus

Tack för alla förslag! Kaaaanske skulle ha varit lite tydligare med att jag inte har råd att lägga ut vilken summa som helst ;) Absolut max 5000 kan jag tänka mig.

Men om man tänker Canon G1x, Fuji x20 och Sony RX100, vilken är då mest prisvärd?

Tack för alla förslag! Kaaaanske skulle ha varit lite tydligare med att jag inte har råd att lägga ut vilken summa som helst ;) Absolut max 5000 kan jag tänka mig.

Men om man tänker Canon G1x, Fuji x20 och Sony RX100, vilken är då mest prisvärd?

Du får säkert olika svar beroende på vem du frågar.
Jag satsar mitt kort på Sony RX100, som nu finns på Cyberphoto för 3790:-
Fujins sensor är för liten för att vara intressant för mig. Canonkameran är väl den som sensormässigt är mest intressant, men den är lika läcker som en tegelsten. (När det kommer till det - design - är dock Fujin i en klass för sig!)

Ja, större sensor ger givetvis bättre bilder i vissa situationer. Å andra sidan tar man färre bra bilder med en kamera man inte trivs med.

Canon EOS-M med fast 22/2.0

Fördelar:

- Sensor som är minst lika bra som din D90
- Ljusstark och skarp optik
- Går ner i jack-fickan
- Billig
- Touchskärmen gör den väldigt smidig att manövrera

Nackdelar:

- AF är lite slö, speciellt i sämre ljus
- Ingen optisk sökare

X20 som nämnts är trevlig men bildkvalitén hänger inte med när ISO-talen stiger.

Rx-100

Jag köpte en RX-100 som komplement till min D80 och har varit riktigt nöjd med den! Uppgraderade senare min D80 till en D7100 men använder fortfarande RX100:an mycket. På resor är det oftast bara den som följer med då jag tycker bildkvaliteten håller bra i de flesta situationer. Bra mycket diskretare än en systemkamera också. Jag tar många bilder med denna som inte skulle ha blivit av med systemkameran. Jag har inte jämfört med massa andra liknande kompakter, så det finns säkert andra som är bra också.

Till trådskaparen: Du tror inte att du kan hitta motivationen igen och behålla D90n? Skapa ett projekt? Göra en bok? Byta ut lite tavlor hemma? Gå på en fotoutställning eller köp en fotobok så kanske motivation kommer krypande tillbaka?

Sony rx 100 (eller ll) är strålande kompakter. Men vill slå ett slag för Olympus Om-d E-M5 som just nu verkar sjunka lite i pris. Satsa på en pannkaka från Panasonic t ex 20 / 1.7. Mindre än Nikon men ändå en systemkamera...

ANNONS
Götaplatsens Foto