Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från d90 till kompaktkamera, råd?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack ännu en gång för alla tips!

Ni får ursäkta mitt velande, men jag har inte riktigt fastnat för rx100n eller g1x:an. De verkar vara kanonkameror allihop, men jag har inte fastnat nog för att byta bort d90n mot en sådan. Om jag hade haft råd att köpa någon av dessa utan att behöva sälja d90n hade det varit en annan sak.

Som sagt har jag inte bråttom att göra det eventuella bytet, men OM jag ska göra det så ska det vara innan mars så jag hinner lära mig den nya kameran innan USA-resan. Testade därför lillasysters d40 igår (som hon tog över efter mig när jag uppgraderade mig till d90n) eftersom att den är lite mindre och lättare att ta med på resor, men kände bara "USCH denna står jag inte ut med", haha.

Så nu har jag kikat runt på fotosidans köp och sälj + webbutiker och fastnat för fuji x100 och x-m1. Skulle det vara vettigare att leta rätt på en begagnad sådan och ha som enda kamera? Eller är det överkurs?

Tack ännu en gång för alla tips!

Så nu har jag kikat runt på fotosidans köp och sälj + webbutiker och fastnat för fuji x100 och x-m1. Skulle det vara vettigare att leta rätt på en begagnad sådan och ha som enda kamera? Eller är det överkurs?

Fujifilm gör bra prylar. Fördelen med Fujifilm x100 över Sony RX100 är att den har riktig sökare. Jag vet inte vart du i USA du tänker resa men ser vi till sydligare delar kan där vara bra mycket soligare än här och då vill du förmodligen ha en riktg sökare och inte bara en skärm på baksidan som på Sonyn. Ännu bättre är X100s som har snabbare autofokus på grund av sensor med fasdetektering Både X100 och X100s bör ge dig samma eller bättre bildkvalitet än vad du får med din D90 idag.

Sla du ha något mera avancerat att använda som enda kamera titta på Fujifilm X-E2 snarare än X-M1 så får du riktig sökare, och snabbare autofokus.

ANNONS
Götaplatsens Foto