Annons

Från Elements till Photoshop CS3

Produkter
(logga in för att koppla)

kjellgerik

Aktiv medlem
Hej,

har i några år använt Elements, men använder nu CS3.
I Elements finns något som kallas Sorteraren/Organizer som väl är en enklare variant av av CS3-Bridge. I sorteraren kan man "tagga" foton för olika kategorier och även skriva in en text med info om bilden. Om jag nu vill använda Bridge istället, hur får jag med mig denna information?
Har ingen större lust att knappa in informationen ytterligare en gång (rör sig ju om några 1000+ bilder).

Någon som har hamnat i samma situation eller har tips på hur jag kan göra?

// Kjell

Jag har flera elementsversioner hemma, så om du talar om vilken version du har kan jag kolla var man gör det. Vet på rak hand inte var funktionen finns, bara att den finns.

Lotta

Jag har nu testat för att se hur det ser ut mellan Elements 5 och Photoshop (CS2).Först taggade jag några testbilder i Elements och tittade i CS2 bridge, som väntat syntes inga taggar (keywords) där.
Därefter markerade jag ett par filer och valde
Arkiv / Skriv information om taggar och egenskaper till foto

... och efter en kort stund dök taggar och stjärnor upp i bridge.

Observera att det är bara för markerade foton som informationen sparas för. Ett tips är Ctrl-A, markerar alla.

Lotta

Bilagor

• Skriv_info_till_fil_delbild.jpg
    Skriv_info_till_fil_delbild.jpg
    23.6 KB · Visningar: 393
  • info_tags_written.jpg
    info_tags_written.jpg
    8.4 KB · Visningar: 391
Stort TACK Lotta,

nu slipper jag skriva om allting!

Det märkliga är att jag började med att fråga Adobe support om detta, men enligt dom så är det inte möjligt att föra över taggar och text från Elements till CS3!!
Vad ger man för den supporten? Dom borde anställa dig Lotta.

Hälsar en lättad

Kjell

Stort TACK Lotta,

nu slipper jag skriva om allting!

Det märkliga är att jag började med att fråga Adobe support om detta, men enligt dom så är det inte möjligt att föra över taggar och text från Elements till CS3!!
Vad ger man för den supporten? Dom borde anställa dig Lotta.

Tack för ditt värmande svar!
Jag har för mig att Adobe inte har någon support när det gäller hur man använder programmen, bara direkta frågor kring installationen.
Rent tekniskt så för man inte över taggarna från ett program till ett annat utan via metainformationen med bilderna.

För övrigt så skall man kunna importera en katalog från Elements till Lightroom, kan vara bra att känna till om du skulle bli intresserad av detta i framtiden.
Själv är jag ritktigt förtjust i LR, det hjälper mig att hålla reda på och hantera bilder (nu ca 77 000 bilder) och jag har aldrig blivit riktigt vän med sorteraren i Elements.

/Lotta

Lotta

Du verkar känna tll Adobes program rätt väl, själv har jag inte riktigt koll på vad fördelarna är med de olika programmen. Vad kan/gör Lightroom som inte Photoshop/Bridge klarar av?

// Kjell

Lightroom

Lightroom är gjort för att hantera det fotografiska flödet. Finns bara på engelska och har nyligen kommit ut i version 2.
Det finns fem olika moduler för olika uppgifter och allt är väl integrerat. Det finns mycket möjligheter och det tar ett tag att komma in i programmet, men när du väl gjort det är det suveränt.

Finns en library modul (LR jobbar också med kataloger som Elements), developmodul (samma RAW-hantering som i Photoshop), en slideshow,print och web.

Det finns mycket information på nätet och i Fotosidans forum. seAdobes hemsida samt Lightroomkillertips

/Lotta

Lotta,

jag skall titta på Lightroom om det kan va något för mig. Kostar ju trots allt 3.000, det känns rätt mycket för en fotoamatör att satsa. Kanske är det värt pengarna!

// Kjell

Hej igen Lotta,

måste fråga dig om en sak till:
Jag gjorde som du skrev ovan för att få med infon för varje bild till Bridge, men det blev en lustig(?) bieffekt, nu har jag dubbelt så många bilder i mitt arkiv!
Varje bild har fått en kopia som heter bild_edTMP.jpg (orginalbilden heter bild.jpg). edTMP bilden verkar vara 0.02MB större och i den finns inte infon (Tag/beskrivning) med.
Vadan detta? Är det bara att ta bort dessa eller har dom någon funktion?

// Kjell

Varje bild har fått en kopia som heter bild_edTMP.jpg (orginalbilden heter bild.jpg). edTMP bilden verkar vara 0.02MB större och i den finns inte infon (Tag/beskrivning) med.
Vadan detta? Är det bara att ta bort dessa eller har dom någon funktion?

Det låter typiskt som tempfiler. Har inte sett dom i detta sammanhang tidigare och jag har ingen aning hur det kunnat bli så. Låter som du lyckats öppna bilderna för redigering.

Många program skapar temporära filer när man öppnar och arbetar med en fil. Finns filerna där när du stängt ner bridge? Kanske såg du bilderna i bridge i ett mellanläge, och bridge visar alla bilder i en mapp.

Som gammal utvecklare blir jag nyfiken på hur tempfilerna dykt upp men jag skulle våga säga att du lugnt kan ta bort dom om dom finns kvar. Öppnar du en bild för redigering så är den låst i sorteraren. Mystiskt, kan inte förklara!

Lotta

ANNONS
Götaplatsens Foto