Annons

Från ISO 400 till ISO 200

Produkter
(logga in för att koppla)

Sussie84

Ny medlem
Hej! Imorrn ska jag till min kompis o fotografera hennes hundar inne med den helmanuella kamera jag har nu, pappas gamla Yashica från -69. Blir jättebra bilder..
men nu till frågan..
de enda bilder jag hunnit ta inne har varit med en rulle på ISO 400, då har det blivit bra bilder, med ja tex bländare 1,7 & tid 1/250 sek.
Nu har jag en rulle på ISO 200 i, och nu har även ljusmätaren på kameran slutat funka(batterier slut) så allt upp till mej nu.. hur blir det när jag nu har ISO 200, är det bara tänka att dubbla tid/slutare? att med ISO 200 nu välja bländare 1,7 & tid 1/125 lr måste jag ha mer tid?
Är en svart o en vit hund..
Tips! :)
har iof två rullar till, är ju bara o experimentera =) men liite tips välkomnas=)
mvh Sussie
(och god fortsättning på året)

Om ISO400 och 1/250 ger rätt exponering, så kommer ISO200 och 1/125 också göra det (förutsatt att det är samma bländare). Med moderna färgnegativfilmer kan man ju exponera ett par steg "fel" utan att det gör särskilt mycket. Det bästa är att exponera lite olika (både kortare och längre slutartider) och se vad som blir bäst.

När jag testar mäta här inne säger kameran (vid ISO400, bländare 1.7) oftast 1/60-1/125 (d.v.s. 1-2 steg längre slutartid), om jag inte är alldeles vid lampan.

Hälften...

Precis som du misstänker är det bara att tänka alla data genom 2.
Har du med ISO400 fått bra bilder på bländare f/1,7 på tiden 1/250 ska du med en ISO200-film bara köra den med dubbelt så lång tid eller bländare f/0,95. Nu går det förmodligen inte att välja den bländaren, så du blir tvungen att köra på 1/125 i slutartid istället.

Reciprokregeln gäller, alltså halva ljuskänsligheten = du behöver dubbla mängden ljus, så dubbla (öka ett steg) bländaren eller slutartiden. Men det förutsätter att ljuset i motivet inte ändras -- kan du lita på att så är fallet?

Om du inte kan få tag på batterier så kanske en lösning är att gå ut och tillämpa soliga f/16-regeln. Den har visat sig stämma väldigt bra mot min kameras ljusmätare i alla fall, och ljusmätaren kan jag nog inte klaga på. Däremot fotografen. :)

Eller chansa, och ta ett par bilder av varje med olika exponering. Alltid borde väl någon bli bra, speciellt om du vet ungefär vad du ska ha för inställningar.

Vaddå hälften...

@lkerdun skrev:
bländare f/1,7 på tiden 1/250 ska du med en ISO200-film bara köra den med dubbelt så lång tid eller bländare f/0,95.
Det var en ny matematik... jag får ett steg större bländare än f/1,7 till ungefär f/1,2, oavsett hur jag räknar. (1,7 / sqrt(2) = 1,202263...) Var får du värdet f/0,95 från? (Även om det går att ställa in en sådan bländare, vilket jag starkt betvivlar.)

Re: Vaddå hälften...

mkjo skrev:
Det var en ny matematik... jag får ett steg större bländare än f/1,7 till ungefär f/1,2, oavsett hur jag räknar. (1,7 / sqrt(2) = 1,202263...) Var får du värdet f/0,95 från? (Även om det går att ställa in en sådan bländare, vilket jag starkt betvivlar.)

Nej, jag vet inte hur jag kunde räkna av hälften där på bländaren.
Givetvis är det f/1,2 det ska vara med ett stegs större bländare från f/1,7.
Jag måste ha haft slutartiden i huvudet när jag skrev.

ANNONS
Götaplatsens Foto