** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från kontakt till förstoring

Produkter
(logga in för att koppla)

Edvald

Medlem
Jag har funderat lite över om det finns någon som räknat ut hur mycket i tid man ska ha på en kopia om man tex har 50sek på f11 på en kontaktkarta och bilden ser bra ut. Om jag vill ha samma exponering när jag gör en förstoring så borde det ju finnas en skala som det följer.
 
Visst gör det det.

Men det är ett opraktiskt sätt att jobba, en bilds karaktär ändras när den förstoras upp så att lita på den lilla kontaktrutans utseende kan vara lurigt.

50 sek bl. 11 ! Verkligen?

Det gör mig nyfiken på hur du gör en kontaktkarta.

Teorin ser ut så här;
om du har förstoringsapparaten på samma höjd som när du gjorde kontakten, kan du lägga i negativet och köra på samma exponering.

Om du ändrar höjden kan du lätt räkna ut den nya tiden så här:
Räkna ut hur bredden på den ”ljusbild” som lyser på plattan där papperet ligger. När du gör kontakten alltså.

Vi säger att det blir 26 centimeter.
Ta det talet och multiplicera med sig själv, 26*26=676.

Ändra sedan förstoringsapparaten till den höjd du behöver för din förstoring, vi säger att den nya bredden på ”ljusbilden” blir 15 centimeter.
15*15=225.

Ta nya värdet och dela med gamla; 225/676=0,33

Det lilla trevliga talet använder du för att räkna ut den nya exponeringstiden; 0,33*50=16,5 sekunder.
 
Senast ändrad:
tackar tackar.
Jag tänkte mig det som mer av en fingervisning för att starta på sedan gör man finjusteringar.
 
ANNONS