Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från Nikon till Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Linis skrev:
Inte trådlöst, mupp va trist.
Jo, Canons blixtar kan användas trådlöst, men man kan inte styra dem med den inbyggda blixten. Canon tror att bara professionella användare behöver trådlös blixtstyrning och professionella användare har ju inte kameror med inbyggd blixt.

Med 550EX, 580EX, 580EX II och ST-E2 (som bara styr blixtar trådlöst och inte innehåller någon blixt själv) kan man styra andra EX-blixtar. (Även makroblixtarna MR-14EX och MT-24EX kan styra andra blixtar trådlöst).

Som slavblixtar fungerar 420EX, 430EX, 550EX, 580EX och 580EX II med trådlös E-TTL-styrning.

Senast ändrad:
Är du säker på det? Jag trodde 430 huvudsakligen saknade möjligheten att vara master i ett trådlöst system, men i princip inga andra funktioner?

Jag ser det så först skaffar man en 430ex sedan om man sedan blir mer kräsen behöver mer kräm i blixten skaffar man en 580exII och får 430ex som slav. Tror det är så för de flesta.

Robin Gyllander skrev:
Jag ser det så först skaffar man en 430ex sedan om man sedan blir mer kräsen behöver mer kräm i blixten skaffar man en 580exII och får 430ex som slav. Tror det är så för de flesta.

Exakt så är de för mig! Har 430 nu, å 580EX II på ingång..

Hade själv en SB800 till min Nikon som var grym. Söker egentligen något motsvarande till Canon. Anar att 430 är lite seg då.

Hur är SpeedLite 550EX?

Jag kollade lite på någon uppräkning av finesser för 430 EX, och där stod mycket riktigt ingenting om någon stroboskopeffekt. Så det finns kanske inte. Jag har inte hittat någon bruksanvisning, fast jag har inte letat mycket heller.

Jag tyckte också att 580 EX II var lite overkill, men när den gick att köpa för drygt 2200 i USA blev det en helt annan sak. Meningen med en 430 EX försvann.

En dag med 5D

1a dagen med min 5D. Är supernöjd.
Men, jag och fokuspunkterna vill inte bli kompisar.

Har testat att fokuserat med halva nedtryckt och sen komponerat om. Ändå centrerar den ändå fokuseringen när jag trycker av. Har provat både med att ha alla fokuspunkterna lysta eller att ha bara någon tänd.

Sen undrar jag om det är meningen att fokuspunkterna bara ska "blinka" till super snabbt (så man knappt hinner med) när objektet är i fokus. Tycker den borde tändas ordentligt, speciellt viktigt om man fotar utan pipljudet.

I blå menyn finns det något som heter "AF-punkter" På eller Av. Jag märker ingen skillnad. Eller kan det vara den lilla röda pricken som visas när man kollar på bilden med info?

Re: En dag med 5D

Linis skrev:
1a dagen med min 5D. Är supernöjd.
Men, jag och fokuspunkterna vill inte bli kompisar.

Har testat att fokuserat med halva nedtryckt och sen komponerat om. Ändå centrerar den ändå fokuseringen när jag trycker av. Har provat både med att ha alla fokuspunkterna lysta eller att ha bara någon tänd.

Sen undrar jag om det är meningen att fokuspunkterna bara ska "blinka" till super snabbt (så man knappt hinner med) när objektet är i fokus. Tycker den borde tändas ordentligt, speciellt viktigt om man fotar utan pipljudet.

I blå menyn finns det något som heter "AF-punkter" På eller Av. Jag märker ingen skillnad. Eller kan det vara den lilla röda pricken som visas när man kollar på bilden med info?

Fokuspunkter av eller på är de du ser när du kollar bilden efteråt.

Flytta fokuseringen till *-knappen och ställ in fokussätt på AI-servo så har du full koll på AF. Håll *-knappen inne och kameran fokuserar hela tiden på vald fokuspunkt. Släpp knappen och kameran slutar fokusera. Tum-fokus kallas tekniken.

/Leif

Re: Re: En dag med 5D

elbe skrev:
Flytta fokuseringen till *-knappen och ställ in fokussätt på AI-servo så har du full koll på AF. Håll *-knappen inne och kameran fokuserar hela tiden på vald fokuspunkt. Släpp knappen och kameran slutar fokusera. Tum-fokus kallas tekniken.
/Leif

Att ha fokuspunkt på *-knappen har jag aldrig riktigt gillat.
Det var fokuseringslåset jag hade problem med men det verkar ha löst sig. Blev lurad av att den röda pricken i bildvisaren inte visar där jag faktiskt satt fokus utan istället visar i mitten. Detta sker endast när jag komponerar om bilden annars visar den rätt. Ska det vara så?

Re: En dag med 5D

Linis skrev:
Du har fokusmetoden inställd på kontinuerlig fokus ("AI Servo" på Canonspråk) (det kan också vara att "AI Focus" är vald). Kameran fortsätter att fokusera så länge avtryckaren hålls halvt nertryckt. Flyttar sig motivet så följer fokus med. Kameran kan inte skilja på om motivet flyttar sig eller om kameran vrider sig, så det är inte orimligt att den byter fokuspunkt. Detta om automatiskt val av fokuspunkt är inställt. Om du har ställt in att kameran bara ska använda en fokuspunkt, så är det beskrivna beteendet konstigt.

Om du väljet fokusmetod "One Shot" istället så låser istället kameran fokus när den har hittat fokus, och vald fokuspunkt lyser så länge avtryckaren hålls halvt nertryckt.

Ett alternativ är att använda *-knappen att starta och stoppa fokus med, som Leif föreslog.

Ja, det är normalt, har jag för mig. Det finns en liten rund grunka nere i sökaren bredvid exponeringsinformationen som lyser om kameran har låst fokus.

Re: Re: En dag med 5D

PMD skrev:
Om du väljet fokusmetod "One Shot" istället så låser istället kameran fokus när den har hittat fokus, och vald fokuspunkt lyser så länge avtryckaren hålls halvt nertryckt.

Ja, det är normalt, har jag för mig. Det finns en liten rund grunka nere i sökaren bredvid exponeringsinformationen som lyser om kameran har låst fokus.

Hos mig lyser inte vald fokuspunkt när jag har låst (dvs tryckt ner halva avtryckaren). Därimot lyser den runda "grunkan" i sökaren brevid exponeringsinformationen.

Något som jag märkte nu är att skärpan blev skarpare om jag exempelvis valde fokuspunkten i mitten och komponerade om istället för att välja den bildkomposition jag ville ha och en annan (någon av dom på sidorna) fokuspunkt.

Eller vänta nu fattar jag, den röda pricken i info om bilden visar inte var fokus är utan vilken fokuseringspunkt man har valt. Åh, knäppis man är ibland.

Re: Re: Re: En dag med 5D

Linis skrev:
Hos mig lyser inte vald fokuspunkt när jag har låst (dvs tryckt ner halva avtryckaren). Därimot lyser den runda "grunkan" i sökaren brevid exponeringsinformationen.

Något som jag märkte nu är att skärpan blev skarpare om jag exempelvis valde fokuspunkten i mitten och komponerade om istället för att välja den bildkomposition jag ville ha och en annan (någon av dom på sidorna) fokuspunkt.

Det är helt normalt att fokuspunkten blinkar till och att det lyser fast grönt nere till höger i "grunkan" när du har fokus.

Det kan bero på att centrumpunkten är känsligare än sidopunkterna, speciellt med ett ljusstarkt objektiv med kort skärpedjup.

/Leif

ANNONS
Götaplatsens Foto